KUČERA, T. Design městského elektrobusu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Křenek, Ladislav

Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - D, úroveň tvarové kultivace - C, barevnost navrženého designu – B, grafická úprava výkresů - C. Fundament tvarového zpracování městského elektrobusu Tomáše Kučery lze z jistého pohledu označit za velmi dobrý s tím, že celkový vizuální výraz adekvátně reflektuje alternativní systém pohonu a v návrhu byly akceptovány základní funkční, technické a ergonomické požadavky. V tomto smyslu splnil posluchač elementární cíle této práce. Bohužel text průvodní zprávy i řada formálních nedostatků zpracování diplomového projektu sráží celkové hodnocení a vypovídají místy o autorově jisté povrchnosti, někde snad trochu i bezradnosti. Diplomová práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní výsledky k řešení designu městského elektrobusu.

Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Surman, Martin

Bc. Tomáš Kučera se ve své diplomové práci rozhodl řešit designérský návrh městského elektrobusu s pohotovostní hmotností do 10 tun. V úvodní části práce se autor věnuje současné světové produkci autobusů s elektrickým pohonem v jím zvolené kategorii. Následuje technická analýza vozidla, jeho vybraných komponent a funkčních systémů. V dalších kapitolách autor představuje podstatu a cíle své práce a prostřednictvím variantních počítačových vizualizací genezi finálního řešení. Výslednému koncepčnímu návrhu vozidla, vycházejícímu ze současných standardů a prověřených technologií, asi nelze nic podstatného vytknout. Tvarově čisté pojetí karoserie dynamizuje v bočním profilu náběh střechy, který je vizuálně podpořen kontrastním barevným pruhem, obíhajícím rohové partie vozidla. Obecně však v designérském návrhu po vizuální stránce postrádám větší ambici autora individualizovat výraz vozidla, který je snad až příliš neosobní a bez emocí. Drobnou výhradu mám rovněž k umístění nasávacího střešního otvoru, který mohl být lépe tvarově i aerodynamicky integrován do karoserie. I přes uvedené připomínky oceňuji autorovu snahu o využití nových materiálů v konstrukci vozidla a rozhodnutí nahradit spalovací motor elektropohonem, se kterým je pravděpodobně spjata budoucnost většiny dopravních prostředků a strojů. Teprve budoucnost však ukáže, zda se tyto vize skutečně naplní. Diplomovou práci Bc. Tomáše Kučery doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 125155