REK, D. Řízení řasových bioreaktorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Máša, Vítězslav

Závěrečná práce Davida Reka je příkladem mezioborového tématu, které v sobě zahrnuje technologii a konstrukci bioreaktorů, jejich automatizaci i biologii řas. Vzhledem k typu vyšetřované technologie lze zadání hodnotit jako náročné. V české literatuře se zdroje hledají jen velmi nesnadno, a práce se proto opírá především o zahraniční odbornou literaturu. Student závěrečnou práci zpracoval samostatně, přičemž cenné informace získal také od partnerské organizace: Ústavu výzkumu globální změny AV ČR, v. v. i. – CzechGlobe. Mohu konstatovat, že všechny body zadání byly úspěšně splněny. Hlavním přínosem práce je vlastní návrh řízení experimentálního biorekatoru. Práci doporučuji k obhajobě.

Naď, Martin

Bakalárskej práca Davida Reka bola zameraná na riadenie riasových bioreaktorov. Práca je delená na dva veľké celky. Prvým z nich je rešeršná časť, ktorá je spracovaná veľmi kvalitne. Čitateľ problematiku jasne pochopí čomu napomáha aj množstvo vhodne zvolených obrázkov a tabuliek, ktoré vecne dopĺňajú textovú časť z oblasti bioreaktorov. V praktickej časti autor vytvoril zjednodušený P&ID diagram a následne popísal jednotlivé veličiny nutné ku kontrole. V závere práce autor popisuje niektoré senzory potrebné pre monitorovanie bioreaktoru. Autor síce v kapitole 5.5 konštatuje, že nebudú popísané všetky senzory avšak bez ďalšieho vysvetlenia čo mi trochu chýba. Taktiež ako nie celkom vhodné mi príde tvrdenie, že bioreaktor v laboratórnych podmienkach je nutné ohrievať a chladiť nie, nakoľko sa nachádza v klimatizovaných priestoroch a teplota je nastaviteľná. Autor sa nevyhol niekoľkým drobným chybám v podobe chýbajúcich referencií v niektorých podkapitolách. Miestami je chybné citovanie zo zdrojov napr. v kapitole 2.2.1 kde sa autor venuje popisu dopadovej vody z domácnosti a popisuje jej zloženie (40% fosfor a 69% dusík), pričom v literatúre [27] je toto percento uvedené ako percentuálne zastúpenie fosforu a dusíku v rôznych typoch odpadových látok. Obdobná chyba je aj v Tab. 2 hodnota doby osvetlenia, pričom v zdroji [48] kde je uvedená hodnota “ 12:12 h, 8:16 h“ a autor uvádza „16:8, 24:0“. Tieto drobné nedostatky však rozhodne neznižujú kvalitu odovzdanej bakalárskej práce. Celkovo ju považujem za vydarenú a odporúčam k obhajobe s celkovým hodnotením A.

eVSKP id 123740