HEJLOVÁ, V. Rozvoj obchodních aktivit společnosti H SORTA s.r.o. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2020.

Šimberová, Iveta

V práci, která je zaměřená na rozvoj obchodních aktivit bych očekávala hlubší zaměření právě na tyto aktivity a jejích kritický rozbor. Je zde určitý nesoulad: ve schématu je analýza uvedená, v teorii chybí a v analytické části je jí věnována pouze jedna stránka. Zcela zde chybí nějaké kritické zhodnocení obchodních aktivit. Vůbec zde není propojení a návaznost obchodních aktivit na obchodní model, se kterým pak následně autorka pracuje v návrhové části. Návrhová část by měla začít stanovením cíle, vymezením rozvoje obchodních aktivit (v návaznosti na to vytvořením např. nového obchodního modelu) a jasným variantním řešením ekonomického zhodnocení návrhů, které prokazatelně povede k navýšení tržeb (minimálně s 3-letým výhledem, jak je uvedeno ve vymezení problému) 1. Vysvětlete jak bude naplněn cíl společnosti a tím i cíl vaši práce - jak rozvoj obchodních aktivit naplní navýšení tržeb v 3-letém období 2. Do jaké míry budou vaše návrhy danou společností akceptovány?

Splnění stanovených cílů D Cíle práce byly částěčně splněny. Hlavním cílem vybrané společnosti je navýšit roční obrat tak, aby v budoucnosti vykazoval větší růstovou tendenci. Za 3 roky, tedy v roce 2023 dosáhnout tržeb ve výši 10 milionu Kč. Cílem práce bylo navrhnout rozvoj obchodních aktivit, které by navýšily obrat společnosti.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D Postup zvolený autorkou vychází z obecných pořadavků a využívá standardní metody. Je zde jistý nesoulad vzhledem k zaměření a tématu práce (viz hodnocení)
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Autorka projevila schopnost interpretovat výsledky a vyvozovat závěry na dobré úrovni, škoda, že nepropojila a nenavázala výsledky tak, aby byla jasná logika řešení problému a naplnění cíle.
Praktická využitelnost výsledků D Výsledky lze využít v praxi, nicméně z pohledu řešeného problému, stanovených cílů zde chybí jasná návaznost na cíle společnosti a cíle práce.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Formální náležitosti, použitá terminologie a odborný jazyk vyhovuje požadovaným standardům
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Práce se zdroji a citace jsou v pořádku

Zich, Robert

Autorka zvolila poměrně dobře uchopitelné téma. Pozitivem je, že v práci vymezuje konkrétní společnost, pro kterou téma řeší, s odkazem na konkrétní problémy dané společnosti. Nedostatkem je zvolený přístup k řešení, který se příliš opírá o obecné analytické nástroje uplatněné standardním způsobem bez většího zohlednění řešeného problému. Struktura návrhu se poněkud odklání od zadání - nejde o plán rozvoje, jako spíše o dílčí vymezení několik rozvíjených oblastí. Otázky 1. Jak chápete pojmy "obchodní model" a "business model"? 2. Vysvětlete, jak konkrétně podpoří navrhovaná dílčí opatření dosažení cílů podniku. 3. Jakou formu plánu byste zvolila, pokud byste návrhy chtěla prezentovat jako plán, nikoli jako soubor dílčích opatření?

Splnění stanovených cílů E V zadání práce je cíl vymezen jako "Cílem práce je zpracovat návrh plánu rozvoje nebo rozšíření obchodních aktivit pro vybranou společnost, organizaci". V textu vymezuje autorka cíl jako "Hlavním cílem diplomové práce je návrh rozvoje obchodních aktivit vybrané společnos-ti, který by měl zajistit zvýšení obratu." Z těchto dvou vymezení není zcela zřejmé, jde-li autorce o plán rozvoje nebo obecně o vymezení možných aktivit rozšiřující obchodní činnost. V další upřesnění cíle autorka uvádí, že půjde o využití nástrojů marketingového mixu Vymezení cíle hodnotím jako nekonzistentní. Forma vymezení dílčích cílů je nevhodná - zpracování analýzy je spíše prostředkem k řešení. Autorka v upřesnění cíle práce ne zcela správně interpretuje zadání. Celkově hodnotím naplnění cíle jako dostatečné.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D Vymezení metodiky je poměrně rozsáhlé, nicméně postrádám jasnější vymezení důvodu použití metody. Autorka volí standardní portfolio analytických nástrojů. V teoretických východiscích se autorka opírá o vymezení obchodních činností. Použití "obchodního modelu CANVAS" je nejasné. Není jasné, zda autorka vnímá rozdíl mezi pojmy "obchodní model" a "business model". Zbývající část teorie se zabývá marketingem a zbytečně obsáhlým popisem standardních analytických metod a rámců. Ve vztahu k řešenému problému postrádám z hlediska zvoleného přístupu k řešení více důrazu na oblasti jednoznačně navázané na problém firmy, který autorka řeší.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Analýza obecného okolí je velmi obsáhlá a vedle relevantních údajů obsahuje řadu příliš obecných faktorů. Některé identifikované příležitosti nejsou příležitostmi, ale v nejlepším případě způsobem využití příležitosti - např. MSV (pokud se bude vůbec konat). Podobnému problému s obecností se autorka nevyhnula ani v části věnované oborovému prostředí. U analýzy 7S hodnotím pozitivně snahu autorky posuzovat vazby jednotlivých faktorů. Bylo by ovšem vhodné zdůraznit klíčové závěry. Analýza zdrojů je pouze stručným popisem / charakteristikou zdrojů. U finanční analýzy je otázkou, jaký je klíčový závěr z hlediska řešeného problému. Analýza obchodní aktivit zčásti obsahuje informace obsažené v jiných analýzách. S ohledem na fakt, že jde o hlavní zaměření práce, je velmi stručná. Analýza marketingového mixu je spíše stručným popisem. Zpracování SWOT analýzy vymezuje definuje potenciál pro rozvoj společnosti. Je otázkou, zda je autorčino hodnocení správné, tj. jakým způsobem je možné vnímat vazbu mezi silnými stránkami a příležitostmi a jak toto řeší vymezený problém firmy. Celkově je analýza velmi málo svázána s primárním problémem podniku a s cíli, které má podnik vymezeny.
Praktická využitelnost výsledků E U návrhů postrádám východisky plynoucí z analýzy a vymezení struktury návrhů Z hlediska cíle práce nejsou návrhy dobře pojaty. Autorka si jako cíl nevymezila návrh "business modelu" a pro jeho komplexní návrh nemá dostatečné analytické vstupy. Další návrhy směřují spíše do oblasti rozšíření "produktu" v rámci marketingového mixu. Jednotlivá opatření mají spíše dílčí charakter. Kalkulace nákladů nejsou podloženy, není jasný rozsah (proč například zrovna 500 letáku A4 a 2 letáky A1?). Podobně nepodložené jsou výnosy. Celkově u návrhů postrádám jasné zhodnocení ve vztahu k řešenému problému a záměrům daného podniku - růst podniku, růst obratu, růst počtu zákazníků atd. Návrhy zůstávají v obecnější rovině - nemají charakter plánu a pokud by byly posuzovány jako soubor dílčích opatření, tak nejsou dotaženy.
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Některé části práce jsou zbytečně rozsáhlé na úkor jiných - rozsah teorie versus rozsah návrhů a analýz.
Práce s informačními zdroji C Nedostatky v uvádění zdrojů - např. v analytické části.

eVSKP id 119905