UHŘÍČEK, M. Rankinův cyklus s vodní párou v energetice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Klimeš, Lubomír

Pan Michal Uhříček se ve své bakalářské práci zabýval analýzou termodynamických cyklů v energetice, které jsou založeny na využití Rankinově cyklu s vodní párou. Téma práce se částečně překrývá s problematikou obsaženou v základním kurzu předmětu 6TT Termomechanika, nicméně značnou část problematiky si musel student dostudovat a rozšířit. K tomu využil především cizojazyčnou literaturu (celosvětově uznávanou učebnici termodynamiky), což vyžadovalo nutnost seznámit se s cizími odbornými názvy a jejich českými ekvivalenty. Výsledkem je přehledná práce, jejíž první části je provedena rešerše a teoretický rozbor Rankinova cyklu s vodní párou a jeho modifikací. V druhé části práce vytvořil student výpočtový program, který implementoval v Matlabu a který umožňuje základní termodynamickou analýzu Ranikova cyklu s vodní párou včetně grafické vizualizace. Z práce je patrné, že student si během zpracování práce rozšířil znalosti v oblasti termodynamických cyklů s vodní párou a zdokonalil se v programování. Oceňuji, že student pracoval samostatně a přistupoval k tématu se zájmem. Student ale v omezené míře využíval konzultace se svým vedoucím. Bohužel, na závěrečné úpravy a finalizaci práce nezbyl z důvodu nevhodného rozvržení dostatek času, což se projevilo mírně nižší kvalitou některých částí. Naopak oceňuji, že se student rozhodl pro tvůrčí téma, byl schopen nastudovat cizojazyčnou literaturu a naprogramovat skript, který umožňuje základní termodynamickou analýzu Rankinova cyklu. Je škoda, že studentovi nezbyl čas na vytvoření grafického rozhraní své aplikace, které by zvýšilo uživatelský komfort. Práce obsahuje všechny náležitosti na ni kladené, cíle práce byly splněny. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení dobře/C.

Splnění požadavků a cílů zadání
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod
Vlastní přínos a originalita
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii
Logické uspořádání práce a formální náležitosti
Grafická, stylistická úprava a pravopis
Práce s literaturou včetně citací
Samostatnost studenta při zpracování tématu

Mauder, Tomáš

Bakalářská práce pana Michala Uhříčka s názvem Rankinův cyklus s vodní párou v energetice si klade za cíl provést rešerši v oblasti nejčastěji používaných termodynamických cyklů založených na Rankinově cyklu včetně vytvoření výpočtového skriptu pro analýzu prostého Rankinova cyklu. Práce je členěna na dvě části a to teoretickou, která se věnuje rešerši základních termodynamických dějů a cyklů, vodní páře jako reálnému plynu a variacím Rankinova cyklu. Druhá část je část praktická, kde je popsána tvorba výpočetního skriptu v jazyce MATLAB s využitím knihoven XSteam. V práci je několik netradičních specifik. V kapitole úvod by měl popsat autor zejména úvod do problematiky a motivaci. Vlastní zájmy a život autora (odstavec 2) by spíše patřil dát do předmluvy. Stejně tak v kapitole Závěr autor popisuje, jak si rád zopakoval termomechaniku a programování v MATLABU, opět toto do technicky zaměřené práce nepatří. Názvy dvou hlavních kapitol a to Teoretická část a Praktická část rovněž nevypadají v obsahu nejlépe. Práce je graficky na slabší úrovni, popisy v diagramech jsou hůře čitelné, rozmazané a bylo by vhodné pracovat s grafikou ve vyšším rozlišení. V textu někdy dochází k přetečení přes okraj. Rovnice by lépe vypadaly zarovnané na střed a jejich číslování běžným textem a ne kurzívou. Za některými rovnicemi není text dostatečně odsazen a celkově s odsazováním textu si autor příliš hlavu neláme. U některých rovnic jsou použita interpunkční znaménka, u některých nikoliv. Teoretická část je zpracovaná solidně a může sloužit k základnímu nahlédnutí do problematiky parních cyklů. Zde by mohlo být pár doplnění, např. u obrázku 1.4 by mohlo být více polytrop s různým exponentem n, aby měl čtenář lepší představu o tomto ději. Rovněž matematický popis II zákona termodynamiky by mohl být obsáhlejší. Praktická část se věnuje popisu a tvorbě výpočetního skriptu v jazyce MATLAB. Cílem práce je vytvoření skriptu pro výpočet prostého Rankinova cyklu, což je zde provedeno. Rozšíření o další varianty Rankinova cyklu popsané v teoretické části by bylo větším přínosem, stejně jako vytvoření uživatelského prostředí, kde by si mohl uživatel jednoduše navolit vstupní parametry výpočtu a vykreslit si odpovídající graf. Práce s citacemi je zde provedena na dobré úrovni, i když většina zdrojů je elektronických. Práce splňuje požadavky na grafickou formu, všechny její cíle pokládám za splněné, a proto jí doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D

eVSKP id 124466