KOPPOVÁ, A. Metodika testování nástrojů s břity z cermetů při soustružení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Sedlák, Josef

Posuzovaná diplomová práce je zpracována v souladu se zadáním na výborné úrovni. Práce se mimo jiné zaměřuje zejména na porovnání cermetových materiálů a jejich využití při výrobě řezné části (břitů) pro výstružníky. Práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. Teoretická část práce je zaměřena na charakteristiku současného stavu trhu s vystružovacími řeznými nástroji a také na současný stav dodavatelů cermetových polotovarů. Součástí teorie je rovněž rozbor cermetu jako aplikovaného nástrojového materiálu s charakteristikou jeho základních vlastností a použitím, která je doplněna rovněž o technologii povlakování. V této části práce je také provedena analýza opotřebení řezných nástrojů a je zde zmíněna i charakteristika struktury povrchu. Praktická část práce se zabývá analýzou a srovnáním opotřebení řezných nástrojů s břity z cermetů při obrábění uhlíkové oceli. Součástí praktické části je testování cermetů při zvolených pracovních podmínkách pro operaci podélné soustružení s cílem přiblížení se (simulování) operaci vystružování, včetně sledování opotřebení řezného nástroje na hřbetu a drsnosti povrchu obráběného materiálu. Hlavním cílem provedených zkoušek řezivosti je sestavení výsledné T-vc závislosti, při které byla využita i data ze souvisejícího testování. Práce je ukončena zpracováním naměřených hodnot zejména z pohledu vynesených grafických závislostí sledovaného opotřebení řezného nástroje na hřbetě, drsnosti povrchu obráběného materiálu a sestavením výsledných T-vc závislostí pro dva cermetové řezné materiály. Závěr práce obsahuje diskusi k dosaženým výsledkům, ve které autorka poukazuje na nesrovnalosti z oblasti teoretických předpokladů a prakticky provedených testů, které byly konzultovány s odborníkem z dané oblasti. Posuzovaná diplomová práce je zpracována v souladu se zadáním na výborné úrovni. Studentka získávala potřebné informace a podklady na pravidelných konzultacích nejen ve škole, ale převážně ve společnosti FINAL Tools a.s., která se podílela na řešení uvedeného tématu. Získané informace maximálně zužitkovala v předložené práci. Po grafické stránce je práce zpracována rovněž na výborné úrovni. Podklady potřebné pro svoji práci studentka čerpala z literárních, odborných, ale převážně z elektronických zdrojů, o které se také opírá. Při řešení diplomové práce postupovala studentka správně. Prezentované výsledky jsou přesvědčivé a jsou přehledně uspořádány pomocí obrázků, tabulek a grafických závislostí. Práce je přehledná a srozumitelná. Z výše uvedených skutečností vyplývá, že studentka splnila zadání v plném rozsahu, a proto doporučuji diplomovou práci k obhajobě.

Kouřil, Karel

Při řešení diplomové práce postupovala autorka správně. Autorka provedla shrnutí stavu techniky ve sledované oblasti. Autorka prokázala schopnost pracovat s odbornými zdroji a relevantně využít jejich informace. V experimentální části realizovala a vyhodnotila praktickou část práce. Výsledky jsou přehledně zpracovány do obrázků, tabulek a grafů. Struktura práce je logická, jazyková úroveň odpovídá požadavkům na závěrečnou práci. Výsledky jsou využitelné v praxi. Navrženou metodiku bude možné využít pro další experimenty. Lze konstatovat, že autorka splnila zadání diplomové práce, a proto ji doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 121566