MÜLLER, P. Korozní odolnost litých duplexních ocelí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Pernica, Vítězslav

Diplomová práce Bc. Petera Müllera byla zaměřená na korozní odolnost litých duplexních ocelí. Autor nejprve popisuje jednotlivé typy mechanismů koroze a v další části seznamuje čtenáře s korozivzdornými ocelemi z hlediska struktur a jejich vlivu na vlastnosti těchto ocelí včetně koroze. Podobně se autor věnuje strukturním složkám obsažených v duplexních ocelích v samostatné kapitole. V praktické části se autor věnoval experimentu odolnosti proti jamkové korozi modifikované oceli 1.4517. Odlity byly 4 slitiny, které byly doplněny o vzorek vyříznutý z lopatky míchadla postihnuté korozí z provozu. Hlavním cílem bylo tyto všechny vzorky vystavit korozní zkoušce podle normy a vyhodnotit jejich stav po expozici v agresivním prostředí. Zkoušky koroze byly provedeny nad rámec normy a doplněny o zkoušky mechanické a metalografické pozorování. Cíle byly splněny. Práce má solidní úroveň a je čtivá. Má logické uspořádání s dobrou grafickou úpravou. Student i přes nesnáze s epidemiologickou situací provedl experiment s korozí nakonec osobně. Výsledky a poznatky, které nastínily první pokusy, ukázaly cestu dalších zkoušek, které z časových důvodů již nebylo možné realizovat. Práci doporučuji k obhajobě.

Záděra, Antonín

Práce byla rozdělena na dvě části. V první, teoretické, autor popsal základní podstatu a rozdělení koroze a korozivzdorných ocelí dle struktury, popisu intermetalických fází a způsobů měření korozní odolnosti ocelí. V praktické části autor připravil odlití 4 různých složení duplexní austeniticko-feritické oceli s odstupňovanou hodnotou PREN. Do hodnocení zařadil i materiál z vyřazené lopatky z oceli jakosti 1.4517. Následně provedl hodnocení mechanických vlastnosti při tahové zkoušce a zkoušce rázem v ohybu. Změnou chemického složení odlévaných ocelí došlo ke změně PREN, ale patrně i změně poměru austenitu a feritu. Je trochu na škodu, že autor nedoplnil také hodnocení mechanických vlastností i hodnocením podílu feritu a austenitu. Následně provedl zkoušky korozní odolnost dle normy ASTM při pokojové teplotě v 6% vodném roztoku FeCl3.Za daných zkoušek nedošlo k měřitelnému úbytku materiálu korozí a to ani při prodloužení doby korozní zkoušky. V následném metalografickém hodnocení pak již jen ilustroval stav struktury bez zjevných známek korozního napadení. V závěru chybí zhodnocení provedeného měření mechanických vlastností. Práce je zpracována na velmi aktuální téma. Velice kladně hodnotím její přehlednost a dále že je sepsána velmi čtivým způsobem. Autor vycházel z velké řady literárních údajů a podařilo se vytvořit velmi ucelenou práci na vysoké jazykové i odborné úrovni. Závěry a výsledky hodnocení jsou formulovány jednoznačně a srozumitelně. Je škoda, že se za daných podmínek testování korozní odolnosti nepodařilo prokázat vliv hodnoty PREN na hmotnostní úbytek materiálu. V návaznosti na tyto výsledky autor i velmi vhodně doporučuje další výzkum v této oblasti a to zejména pokračování v korozních zkouškách, ale při zvýšených teplotách. Práci doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 125098