ZAVADIL, J. Sezónní akumulace využívající technologii power-to-gas [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Pospíšil, Jiří

Předložená práce je věnována hodnocení technologie power-to-gas a souvislostem spojeným s distribucí vodíku v transportním potrubí zemního plynu. Práce je rozsahem nadstandardní a těží ze spolupráce se zadavatelem z komerční sféry. Provedená vyhodnocení přináší nové originální závěry a odpovídají na dílčí otázky spojené s vodíkovou energetikou. V průběhu zpracování diplomové práce student postupoval samostatně, zpracovával podklady a vyhledával informace k řešenému problému. Předložená práce splňuje rozsah předepsaný zadáním. Doporučuji proto práci k obhajobě.

Martin Pešek (EGÚ Brno, a. s. )

Autorem předložená diplomová práce se zabývá progresivní technologií Power to Gas, která je výhodná zejména pro dlouhodobější akumulaci energie. Tato technologie je poměrně nová, má svá notná úskalí, ale zároveň má výraznou perspektivu ve spojení s obnovitelnými zdroji energie, zejména s větrnými a solárními parky. Autor práce měl za úkol přestavit tuto technologii vč. potřebných dílčích postupů pro výrobu zelených plynů, speciálně syntetického vodíku a metanu. Následně měl identifikovat limity těchto technologií a aplikovat nabyté znalosti na konkrétním příkladu. Práce je velmi rozsáhlá, místy až encyklopedického charakteru, autor podrobně avšak velmi správně identifikuje jednotlivé technologie. Některé informace, které nejsou potřebné pro vlastní tvorbu, bych doporučoval zařadit do příloh práce pro lepší čitelnost. Diplomová práce v posledních dvou kapitolách přináší vlastní praktickou část, která je relativně krátká, což je způsobeno nutností chránit know-how firmy i jejich partnerů. Ekonomické srovnání v kapitole 8 je však velmi věcné a poukazuje na problémy současných zelených technologií. V rámci dekarbonizace sektoru energetiky v ČR nejsou schopny technologie P2G samostatně výrazně přispět, nicméně ve spojení s ostatními bezemisními či nízkoemisními technologiemi mohou tvořit komplexní celek, který již smysl dávat bude. Z tohoto důvodu je předložená práce cenným zdrojem informací. Tyto informace spolu s ekonomickou rozvahou výsledků, kvalitní grafickou úpravou a detailními citacemi by bylo vhodné využít jako podklad pro přiblížení těchto technologií technické veřejnosti či studentům, např. formou kapitoly ve skriptech.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 124777