BARUS, V. Návrh postupů a systému údržby pro komerční provoz bezpilotních letadel vycházející ze srovnání se systémem údržby letounů v komerčním provozu (SEP, SP) [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Hammer, Jaromír

Předložená bakalářská práce popisuje problematiku vývoje údržby bezpilotních letadel zejména ve srovnání se systémem údržby jednomotorových pístových letadel. Práce v rozsahu 56 stran včetně příloh je rozdělena do tří kapitol vyjma. Dané téma je v současné době vysoce aktuální a student provedl zkoumání daného tématu jak z pohledu historie, tak z pohledu současného legislativního rámce a závěrem navrhl možný model údržby pro bezpilotní letadla používaná v komerčním provozu. Z předložené práce je patrná snaha studenta analyzovat současnou situaci v této oblasti, ale v práci je na několika místech také patrné, že student zcela nepronikl do současného systému údržby letadel. Práce má slušnou jazykovou a stylistickou úroveň. Práce by si zasloužila pečlivější zpracování zejména v části 3.3 Program údržby. Cíle práce byly splněny a práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D

Chlebek, Jiří

Cílem bakalářské práce bylo navrhnout obecné zásady a principy systému údržby bezpilotních letadel provozovaných danou organizací, založeného na postupech uplatňovaných v provozu letounů civilníhlo letectví (kategorií SEP, SP). Práce je rozvržena do 4 základních částí, ve kterých se autor věnoval definování základní terminologie, včetně používaných zkratek, historii a rozdělení bezpilotních systémů, včetně legislativních požadavků souvisejících s touto kategorií provozu. Následuje část popisující jednotlivé systémy údržby uplatňované v letectví od jeho počátků až do současnosti. Tyto části práce jsou zpracovány poněkud obsáhleji (např. v kap.2 mi připadá zbytečné uvádět výpočet Machova čísla), ve srovnání s poslední, stěžejní částí práce, která je zaměřena na samotnou údržbu bezpilotních letadel. Tato kapitola je pak zaměřena na popis údržby konkrétního typu UAS (Pipistrel Surveyor) vycházející z údržbového manuálu výrobce. V této části bych očekával autorův vlastní, obecný návrh systému údržby pro UAS u kterých podobné údržbové manuály nejsou zpracovány. Práce je jinak na dobré grafické a stylistické úrovni a je ji možné doporučit k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 125191