NOVOSÁD, I. Šestiválcový řadový vznětový motor s vypínáním válců [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Václav

Úkolem diplomanta bylo navrhnout uspořádání řadového vznětového motoru s parametry odpovídajícími užitkovému mobilnímu prostředku. Následně s využitím parametrů tohoto klikového mechanismu bylo cílem provést studii možností vypínání válců z hlediska vlivu především na nerovnoměrnost chodu a namáhání klikového hřídele torzním kmitáním. Autor využíval postupy a výpočtové modely, resp. programy, adekvátní zadaným úkolům. Byly analyzovány a kriticky zhodnoceny možné varianty vypínání válců, což je dokumentováno příslušnými výsledky z výpočtových modelů. Lze konstatovat, že zadání diplomové práce bylo splněno v celém rozsahu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Kaplan, Zdeněk

Úkolem diplomanta bylo navrhnout hnací ústrojí šestiválcového vznětového motoru s parametry vhodnými pro užitkové mobilní prostředky a následně analyzovat možné varianty vypínání válců. V první části práce jsou uvedeny základní parametry motoru a jeho válcové jednotky, jakož i výpočty působících sil. Následující část se zabývá již možnými variantami uspořádání vývažků na klikovém hřídeli šestiválce, autor volí řešení podle obr. 17, což je pro vznětový motor vhodné. Pro výpočet torzního kmitání byl uvažován diskrétní torzní model, jehož parametry byly stanoveny v motorářské praxi tradičním postupem (kap. 5). S užitím tohoto modelu byl rovněž proveden návrh pryžového tlumiče torzních kmitů, bez něhož by provoz motoru nebyl možný (kap. 6). Možné varianty vypínání válců jsou podrobně analyzovány v kap. 7, vliv vypnutých válců na průběhy torzních kmitů předního konce hřídele, resp. na průběhy torzních momentů, je prezentován v názorných diagramech. Závěrečný pevnostní výpočet klikového hřídele prokázal, že jeho bezpečnost vůči únavovému poškození je dostatečná jak při práci všech válců, tak i v režimech s vypnutými válci. Kritické zhodnocení jednotlivých variant vypínání válců je obsaženo v závěru práce. Po stránce formálního zpracování nejsou k textu žádné podstatné výhrady. Zadání diplomové práce lze považovat za splněné v celém rozsahu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 124171