KUPKA, O. Souvislost silového působení a deformačních charakteristik s energií deformovaného systému [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Horníková, Jana

Student se zabýval energetickými metodami a jejich užitím při výpočtu deformačních charakteristik a silových účinků v pružných tělesech. V úvodních kapitolách shrnul vztahy pro výpočet energie napjatosti a deformačních charakteristik pro jednoduchá namáhání tahem, ohybem a krutem. V dalších kapitolách se věnoval vybraným energetickým metodám a podrobně rozebral Castiglianovu větu. Tyto metody pak aplikoval na řešení staticky určité a neurčité prutové soustavy a porovnal získané výsledky. V závěru ukázal řešení staticky neurčité prutové soustavy, kde pruty byly vyrobeny z nelineárně pružného materiálu. Velmi oceňuji samostatnost studenta při studiu české i anglické literatury obsahující matematický aparát přesahující běžně užívaný rozsah v předmětu Pružnost a pevnost I. Na řešených příkladech názorně předvedl užití těchto metod. Bakalářskou práci hodnotím jako výbornou (A).

Konvalinka, Jan

Oldřich Kupka se ve své bakalářské práci zabývá vztahem mezi energií napjatosti a deformačními charakteristikami a vnějším zatížením u pružného tělesa, které jsou aplikovány na modelové těleso – prut. Autor vychází ze znalostí mechaniky získaných v bakalářském studiu a dále je rozšiřuje o využití principu virtuálních prací a druhou variantu Castiglianovy věty. Tyto poznatky jsou poté aplikovány na modifikované úlohy ze zdrojové literatury. Pozitivní je, že autor dokázal získat znalosti převážně z anglicky psané literatury bez závažných nedostatků. Pouze některá vyjádření jsou nepřesná a některé části textu nevhodně formulované; v budoucí práci by bylo vhodné se více zaměřit na formu. Dále je nevhodné používat vágní hodnotící formulace jako např. „dostatečně velké zatížení“ nebo „znatelně menší rozdíl“. Uspořádání práce má jeden nedostatek – obsah kapitoly 1 se týká prutů a měl by být zařazen bezprostředně před řešené úlohy, nikoliv před kapitoly pojednávající obecně o pružných tělesech. Práce splňuje obecné požadavky kladené na bakalářské práce i všechny stanovené cíle. Bakalářskou práci proto doporučuji k obhajobě a navrhuji výslednou známku A/výborně.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 125294