KRCHOVÁ, L. Symetrická grupa, její reprezentace a aplikace v molekulární a kvantové chemii [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2020.

Kureš, Miroslav

Předložená práce je teoretická, zaměřená na zvládnutí algebraického popisu a technik. Po úvodní první kapitole se autorka věnuje základním algebraickým strukturám, ve třetí kapitole pak vlastnímu předmětu bakalářské práce, symetrickým grupám. Čtvrtá kapitola je zaměřena na reprezentace grup, obsahuje též úvod do Youngových tabulek. Tato kapitola tvoří těžiště práce. Pátá kapitola se týká aplikace teorie v kvantové chemii. Lze konstatovat, že autorka poskytla srozumitelný úvod ke studiu symetrických grup, který by ale mohl být více vyvážený. Úvodní pasáže jsou podrobné, jakmile ale narůstá náročnost problematiky, studentka nevyužívá příležitostí, které téma nabízí, zejména propojení s kvantovou chemií je zachyceno vcelku ledabyle. Nutno ale přiznat, že téma bylo pro studentku bakalářského stupně mimořádně náročné, zejména s přihlédnutím k předběžným znalostem z matematiky získaných na FCH. Musela zvládnout především základy teorie grup a jejich reprezentací, čehož se zhostila přijatelně a teorii nejen pochopila, ale i prokázala schopnost samostatné práce (např. použití Schenstedova algoritmu). Oceňuji zejména, že se autorka do takového úkolu vůbec pustila. Práce má svá hluchá místa, např. užití Yamanouchiho kódů si studentka přidala ze své iniciativy, avšak nijak nevysvětlila, v práci pak působí zcela neorganicky. Výrazné chyby v práci nejsou, zadání bylo splněno. Práci doporučuji uznat jako bakalářskou.

Splnění požadavků zadání B
Studium literatury a její zpracování A
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů B
Interpretace výsledků, jejich diskuse D
Závěry práce a jejich formulace C
Kvalita zpracování výsledků B
Využití poznatků z literatury C

Tomáš, Jiří

Autorka se zabývá symetrickou grupou, což je grupa permutací na n-prvkové množině a grupami symetrií některých geometrických útvarů, zejména pravidelných n-úhelníků ve smyslu zobrazení zachovávajících vzdáleností. Autorka dále definuje pojem reprezentace grupy na n-rozměrném reálném vektorovém prostoru a všímá si pojmů podreprezentace a ireducibilní reprezentace grupy. Spolu s uvedením některých typů operátorů užívaných v kvantové fyzice se pokouší popsat možnosti aplikace uvedených pojmů v kvantové chemii. Za účelem konstrukce reprezentace grupy symetrií na 3-prvkové množině se zabývá Youngovými tabulkami. Z hlediska náročnosti tématu a studia matematické literatury značně přesahující obsah základních kursů vyučovaných na FCH oceňuji zájem o ryze teoretické a obtížné téma, kterého se autorce podařilo celkem úspěšně zhostit. Dle mého názoru je tudíž namístě jistá shovívavost k některým chybám (např. konstatování, že grupa symetrií pravidelného n-úhelníka je cyklická) i k některým koncepčním nedostatkům. Například skutečnosti, že při formulaci zásadních věcí je až příliš stručná (konstrukce reprezentace symetrické grupy se odkazuje na Yamanouchiho kódy, které nedefinuje ani necituje a přitom se jedná o velmi speciální záležitost, která ani většině matematiků není známa). Naproti tomu se v úvodu až příliš věnuje zcela běžným, elementárním pojmům. V práci lze nalézt i chyby z nedbalosti, např. chybně zapsaná permutace na 4. řádku od konce na str. 33, dále pak tabulky na str. 25 dole. Lze konstatovat, že ani po jazykové a typografické stránce práce není ideální. Vzhledem k obtížnosti tématu, ochotě se jím vůbec zabývat a v zásadě správné posloupnosti výkladu a orientace v tématu i přes uvedené nedostatky oceňuji autorčino úsilí a navrhuji klasifikaci stupněm B.

Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Využití literatury a její citace B
Úroveň jazykového zpracování B