DAŇOVÁ, Ľ. Automatická detekce srdečních patologií pomocí vysokofrekvenčních složek komplexu QRS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Smíšek, Radovan

Studentka Ludmila Daňová se zabývala detekcí srdečních patologií pomocí vysokofrekvenčních složek EKG. V teoretické části práce studentka popisuje elektrofyziologii srdce, základní informace o EKG a rozebírá možnosti analýzy vysokofrekvenčních složek EKG. Studentka poměrně podrobně popisuje vznik akčního potenciálu v buňce, aniž by popsala vztah této kapitoly k praktické části práce. Naproti tomu kapitola 5 teoreticky rozebírající problematiku přímo spojenou s praktickou částí této diplomové práce by mohla být podrobnější. Mimo tuto výtku je ale teoretická část napsána srozumitelně a kvalitně. V šesté kapitole je popsána praktická část práce. Studentka pomocí dyssynchronie levé a pravé komory srdeční rozlišuje fyziologický záznam, záznam s blokádou levého Tawarova raménka a s blokádou pravého Tawarova raménka. Zadání práce je splněno v minimální přijatelné míře, realizovaný algoritmus je jednoduchý. Možnosti rozšíření práce studentka uvádí v závěru práce. Pro robustnější řešení by bylo nutné přidat další příznaky a optimalizovat realizovaný algoritmus. Odevzdané kódy jsou nicméně funkční a dosažené výsledky jsou i přes jednoduché řešení vynikající (nedostatky by se pravděpodobně ukázali při testování na více záznamech). V práci je větší množství překlepů a nevhodné formátování (chybějící mezera za čárkou, vložené mezery doprostřed některých slov, nejednotné formátování číslování rovnic, v práci není vložena úvodní strana ani zadání). Některé překlepy (nepřesnosti) jsou i výrazné. Např. v textu autorka uvádí, že na obrázku 18 je svod I, ale v titulku k obrázku je uvedeno, že se jedná o svod V5, dále není jasné, proč je zde (a na obr. 19) provedena filtrace pásmovou propustí s mezními frekvencemi 400-800 Hz (když v textu je psáno o jiné filtraci). Další příklad významnější nepřesnosti je, že autorka opakovaně uvádí, že odstraňuje frekvenční složky 500-1000 Hz, ve skutečnosti ale nejspíš právě tyto složky zůstanou zachovány. Na obrázku 19 se pravděpodobně jedná o signál před kumulací, ale maximum je nutné hledat až po kumulaci, jak je správně ukázáno na obr. 20. V kódu v příloze II studentka uvádí jako práh pro stanovení RBBB dyssynchronie 20 ms, ale v tabulce v příloze III je záznam s dyssynchronií 12,6 ms označen jako RBBB. Kapitola výsledky – v tabulkách 1, 2 a 3 je vidět, že bylo vyhodnoceno 15 záznamů. Tyto záznamy už ale nejsou v kapitole 7.1, kde je 12 jiných záznamů. Tato neshoda není v práci vysvětlena. V tabulce 4 by bylo vhodné rozlišit stavy RBBB a LBBB, nikoli je dávat do jedné skupiny. Práce s literaturou také není bezchybná. Ne všechny zdroje ze seznamu literatury jsou v práci použity (např. zdroj 19,20,21). Zdroje nejsou důsledně řazeny dle výskytu v práci (ani jiným používaným způsobem). Aktivita studentky během roku byla nízká, většina práce byla dělána na konci semestru. Celkově konstatuji, že dosažené výsledky jsou velmi slibné, ale vzhledem k výše uvedeným nedostatkům práce navrhuji známku E, 57 bodů.

57

Vítek, Martin

Studentka nastudovala a v práci popsala problematiku elektrofyziologie srdce, srdeční činnosti a detekce srdečních patologií pomocí vysokofrekvenčních složek EKG. V práci představila a realizovala algoritmus pro detekci blokád levého a pravého Tawarova raménka, který následně otestovala na dostupných datech. Dosažené výsledky studentka diskutovala. Zadání diplomové práce je však splněno pouze částečně. V posledním bodě zadání studentka měla dosažené výsledky porovnat s ostatními autory, což neučinila. Po formální stránce je práce na průměrné úrovni. Od úvodu po závěr má práce 36 stran, z čehož je 17 stran věnováno praktické části. Práce obsahuje 25 zdrojů literatury a obsahuje pouze minimum překlepů. Vytknout musím místy chybný popisek os, jako milisekundy na ose X obrázku č. 14. Největší formální slabinou práce je absence dvou povinných součástí práce a to titulního listu a zadání práce. Po odborné stránce je práce na podprůměrné úrovni. Realizovaných algoritmus je velmi jednoduchý a byl otestován na pouhých 12 záznamech EKG. Dosažené výsledky se tak nedají příliš interpretovat. Studentka navíc nesplnila jeden z bodů zadání a to porovnat dosažené výsledky s jinými autory. Vzhledem k nesplněnému zadání práce a absenci dvou povinných částí práce doporučuji práci k přepracování a hodnotím ji stupněm nevyhovující/F.

F
40

eVSKP id 126831