ZEZULOVÁ, E. Analýza spekter elektrických kytar vyrobených z různých materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Jirásek, Ondřej

Studentka měla u dvou elektrických kytar vyrobených z různého dřeva i jiných umělých materiálů provést spektrální analýzu akustického signálu, který generují struny, a spektrální analýzu elektrického signálu vystupujícího z kytary. Porovnat kombinace jedno cívkových i dvou cívkových snímačů s různě nastavenými tónovými clonami. Analyzovat témbry a popsat jejich rozdíly. Studentka správně popsala nástroje a jejich parametry. Samostatně provedla měření i správně v prostředí MATLAB vypočítala FFT měřených vzorků. Vytvořila přehledné tabulky, spektrografy i spektrogramy, kde jsou barevně odlišeny rozdíly. Slovně rozdíly ve spektru i ve směrovosti okomentovala. Práce má 108 stran a velice detailně porovnává jednotlivé vzorky. Tím se ale stává méně čtivou a méně přehlednou. Leckdy stačilo vybrat jen typické rozdíly a markantní rozdíly, oba probrat hlouběji, ale dále jen zobecňovat. Je škoda, že práce obsahuje i řadu odborných a grafických nepřesností: na str. 23 v případě „zvýšené výstupní napětí“ jsou nesprávně použity jednotky dB, na str. 24 se v případě kytary snímané mikrofony nepoužívá termín elektrická, ale akustická kytara, na straně 28 u vzorečků FFT chybí popis veličin/zkratek. Obrázky spektrografů mají leckde na ose X nesmyslná čísla (např. str. 41) a obrázky spektrogramů jsou v nižším rozlišení slité, složky ve spektru jsou tak nečitelné. Za velice podstatnou chybu považuji, že nikde v celé práci není uvedeno místo drknutí na struně, které zaručeně ovlivnilo složení harmonických složek ve spektru. Od této základní informace se potom odvíjejí i další vzájemná srovnávání signálu snímaného mikrofonem a snímačem. Je rovněž škoda, že v závěru není v rámci celého řetězce popsána a zobecněna souvislost mezi mechanickými např. tělo z olše a tělo z lípy) a elektrickými parametry nástroje. I tak práce z většiny splnila zadání. Otázka ke zkoušce: Kde proběhlo místo drknutí na struny a jak tenhle exitační bod ovlivnil jakost spektra?

78

Musil, Jaroslav

Tato, poměrně obsahově rozsáhlá, bakalářská práce je velmi detailně zpracována a logicky rozvržena, od historie a vývoje elektrické kytary přes její stavbu a konstrukci, snímání zvuku, teorii až po analýzu a vyhodnocení. Velice detailně je zpracován i obsah, seznam symbolů, zkratek, obrázků a tabulek. Jednotlivé textové odstavce jsou vzhledně zarovnané do bloku, kromě kapitoly "Úvod". Charakteristiky dvou použitých kytar, jejich porovnání s omezením pouze na "tvrdší hudební žánr" a "žánr "rock'n'roll" není příliš výstižné a dostatečně vypovídající vzhledem k mnohem širšímu použití těchto elektrických kytar s ohledem na hudební žánr. V textu nejsou jednoznačně označovány struny. Již v úvodu je popsáno, že měření byla prováděna u sedmých pražců struny E a G. Tedy E zde není jednoznačné, zda jde o E6 nebo E1. I když se často v dnešní době struny kytary označují pouze velkými písmeny, bez ohledu na notaci, nějaké rozlišení by v tomto případě být mělo. V kapitole 1.2. již jsou struny pojmenovány podle notace, nicméně číselný index je uveden pouze u struny e1. Doporučoval bych jednotnost značení strun a tónů v celé práci, především v kapitolách popisujících analýzu spektra snímačů. Některé odstavce nejsou srozumitelné, mnohdy téměř nedávají smysl. Může to být gramatickými nepřesnostmi nebo špatným překladem z originální literatury. Např. druhý odstavec kapitoly 1.3: Podle výzkumu … a další. Při analýze spektra a při změně polohy potenciometru pro ovládání hlasitosti a tónové clony bych uvítal bližší úvahu o změně výstupní impedance kytary s ohledem na impedanci samotných snímačů. Také by bylo vhodné přesněji vyjádřit vliv tónové clony, jako RC článku, na frekvenční spektrum. Oceňuji provedení analýzy, její vyhodnocení a shrnutí v závěru bakalářské práce. Obzvlášť mně samotnému přineslo zajímavé informace měření s ohledem na držení/nedržení krku kytary. Za to děkuji Studentce Elišce Zezulové uděluji celkový počet 86 bodů.

86

eVSKP id 125881