DRGALA, A. Architektura cestování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Mléčka, Jan

Diplomová práce Andreje Drgaly předkládá komplexní řešení regionálního železničního terminálu v Bratislavě Filiálce. Územní rezervu původního nepoužívaného nádraží proměňuje na základě rozsáhlých analýz do podoby lineární sestavy multifunkčních městských solitérů. Vedení nové železniční trati na estakádě umožňuje autorovi využívat parteru v konkrétním specifickém kontextu. Navazující komerční nástavba služeb, administrativy a bydlení ve výsledku poskytuje zajímavý mix funkčního využití i možnosti financování tohoto velkorysého konceptu. Výstup přesvědčivě dokládá Drgalovu schopnost samostatně řešit náročná architektonická témata v potřebném kontextu i komplexnosti.

Přístup studenta ke zpracování Soustavný, s velkou mírou osobního nasazení.
90

Hradecký,, Aleš

Práca ma veľmi zaujala najmä svojou komplexnosťou. Autor spája v riešení dopravnej stavby mnoho, pre mestské prostredie, adekvátnych funkcií. Zadanie vnímam ako náročnú tému, ktorá by v niektorých autorových riešeniach potrebovala doladiť, no spracovanie je veľmi kvalitné.

Urbanistické řešení A Územie Bratislavskej Filiálky je hodné znovuzrodenia. Autor ponúka riešenie, ktoré vnáša do záujmového územia mestský charakter a rôznorodosť funkcií, tak potrebných pre kvalitné mestské prostredie. Taktiež schvaľujem variant viaduktu ako prostriedku privedenia železničnej dopravy vo vzťahu k priečnej uličnej sieti, ktorá v mnohých prípadoch opätovne nadobudne svoju funkčnosť. Z urbanistického hľadiska sa viadukt javí ako vhodný prístup pre zlepšenie dopravných tokov ako motorizovaných tak peších ťahov. Škoda, že prísny modulový systém budov neumožňuje reagovať na všetky existujúce priečne prepojenia.
Architektonické řešení A Záujmové územie nemá z architektonického ani urbanistického pohľadu jednotný charakter. Autor prichádza zo silným výrazový prvkom, vyzdvihujúcim linearitu železničnej trate aj napriek hmotovému členeniu na jednotlivé prevádzkové a funkčné bloky. Tu môžeme polemizovať či nie príliš rigidne. Jednoduchá až strohá architektúra podporujúca funkčno-prevádzkové vzťahy však svojim charakterom mestské prostredie obohacuje. Autor našiel výrazové prostriedky, ktoré stavbu s výsostne dopravnou funkciou a veľkým merítkom začleňujú primerane do okolitého prostredia.
Provozní řešení A Prevádzková schéma stanice je čistá a jasne čitateľná. Vyzdvihujem moment architektonicko-prevádzkových prvkov, ktoré umožňujú orientovať sa v priestore na základe prirodzeného navádzania – otvorená vstupná hala v kontakte s predpolím stanice, umiestnenie predaja lístkov, zreteľná poloha komunikačných prvkov – schodisko, eskalátory, výťahy. Jednotlivé funkcie – hotel, administratívne priestory, bývanie sú radené logicky. Blokové členenie umožňuje etapizáciu výstavby, aj keď suterény a perónové priestory jednotlivých blokov by museli byť zhotovené v jednej etape. Finančná stratégia projektu by z tohto pohľadu bola náročnejšia.
Technicko konstrukční řešení A Autor sa so statickým riešením vysporiadal pragmaticky – je praktické a funkčné. Daňou za ťažké stavebné konštrukcie a limitované rozpony sú niektoré dispozičné riešenia, ktoré by si ešte zaslúžili hľadanie iných možností. Za významný považujem prístup k energetickému konceptu. Prirodzené prevetrávanie stanice, tienenie budov rastlinným obalom a eliminovanie energetickej náročnosti je pri projekte takéhoto typu zásadným.
Formální úroveň A Analýzy, textové časti aj grafické spracovanie vykazujú veľmi dobrú úroveň. Je vidno, že sa autor témou do hĺbky zaoberal a čerpal aj zo zahraničných príkladov.
91

eVSKP id 125564