JIRÁSKOVÁ, I. Vliv zatížení nákladních vozidel na jejich dosažitelné zpomalení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Bradáč, Albert

Práce zcela splňuje zadání. Studentka v teoretické části popsala konstrukci nákladních vozidel se zaměřením na brzdové systémy a jejich funkci. Následně uvedla předpisy, týkající se brzd nákladních vozidel a p opsala elektronické systémy, které vozidlo v průběhu brzdění ovlivňují. V praktické části pak naplánovala a zrealizovala měření, zajistila si vozidla, jejich náklad i vážení. K vlastnímu experimentu lze pouze konstatovat, že by bylo by jistě vhodnější měnit zatížení ve více krocích (např. po 20 % užitečné hmotnosti), aby bylo možné získat plynulejší závislosti, ale s ohledem na zvolené řešení bylo toto obtížně realizovatelné a časově velmi náročné. V závěru práce postrádám komentář ke skutečnosti, že často i s nezatíženým vozidlem nebylo dosaženo předepsané hodnoty 5,0 m/s2. Práci považuji za velmi dobrý základ pro další výzkum, kdy se ukazuje výrazný vliv přetížení vozidla na jeho dosažitelné zpomalení a doporučuji její stručné závěry publikovat pro odbornou veřejnost.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání A
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem A
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody B
Odborná úroveň diplomové práce A
Přínos pro praktické i teoretické využití A
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 A
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Tylšar, Vladimír

Práci hodnotím jako velmi přínosnou i pro praktické využití získaných a analyzovaných hodnot brzdného zpomalení nákladních vozidel pro praktické využití při technické analýze dopravních nehod.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování A Práci považuji za přiměřeně obsáhlou a úplnou, obsah práce zcela koresponduje se zadáním.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce A Nemám zde co vytknout, bez připomínek.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody B Hodnotím jak zvolený postup řešení, tak použité metody včetně samostatného a tvůrčího přístupu k provádění praktických měření s nákladními vozidly. Kapitola 2 "Teoretická východiska práce" mě poněkud překvapila svým rozsahem tj. od. základů konstrukce nákladních vozidel přes teorii jízdních odporů až po teorii brzdových systémů nákladních vozidel, tento teoretický úvod "od A do Z" však považuji za vhodný úvod do praktické části celé práce.
Obtížnost a správnost řešení A Nemám připomínek.
Přínos pro praktické i teoretické využití A Seznámení s obsahem a závěry práce bych jednoznačně doporučil i jako studijní materiál mnohým znalcům v oboru analýzy dopravních nehod. Zjištěné hodnoty brzdných zpomalení zejména přetíženého nákladního automobilu jsou i překvapivé pro technickou praxi.
Odborná jazyková úroveň A Bez připomínek.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky A
Navrhovaná známka
A

eVSKP id 120413