ŠAFL, P. Použití technologie 3D tisku pro návrh výroby náhradních dílů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Binar, Tomáš

Autor předložené diplomové práce řešil problematiku použití technologie 3D tisku pro návrh výroby náhradních dílů. V současné době tradiční výrobní technologie již dosáhly v mnoha ohledech svých technických možností a neumožňují výrobu složitých dílců s vysokou přesností, pevností, tuhostí a značnou úsporou hmotnosti. Z pohledu výrobní sféry lze říci, že uvedené téma je vysoce aktuální a přináší nové inovativní řešení pro doplnění výrobních kapacit tradičními technologiemi. Rovněž nedávná pandemická situace ukázala, že v krizové době zcela dochází k omezení zásobování a využití technologií 3D tisku je jedinou alternativou, jak byť velmi omezeně zajistit nezbytné činnosti pro chod firem a společnosti. Práce je kromě úvodu a závěru rozdělena do deseti samostatných částí v rozsahu 110 stran včetně seznamu použité literatury, seznamu obrázků, tabulek a symbolů. V úvodu práce student výstižně nastínil řešenou problematiku a naznačil jednotlivé technologie 3D tisku. Navazující teoretická část diplomové práce obsahuje celou řadu cenných informací o aditivní výrobě pomocí 3D tisku, materiálech pro tisk, objasňuje problematiku automotiv a 3D tisk a aplikaci 3D tisku v automobilovém průmyslu. Z teoretické části práce, která je detailně zpracovaná vzhledem ke stanovenému cíli práce jsou patrné velmi dobré teoretické znalosti autora a tvoří dobrý ucelený soubor informací, který byl základem experimentální a návrhové části práce. Určité rozpaky na druhé straně, ale spatřuji ve formě zpracování textu, kde se vyskytují drobné pravopisné nepřesnosti a nejsou vysvětleny v některých případech použité zkratky. Ve vědeckém textu, kterým je bezesporu diplomová práce se nemohou vyskytovat výše uvedené skutečnosti, protože zbytečně snižují jinak po obsahové stránce kvalitně zpracovaný text práce. V úvodu experimentální a návrhové části si student samostatně sestavil poměrně ambiciózní program laboratorních měření a musel se vypořádat s celou řadou překážek od zprovoznění laboratorního zařízení (UV komory) až po omezený přístup do laboratoří v důsledku pandemické situace. Stanovený program měření byl poměrně časově náročný vzhledem k prováděným měřením v UV komoře a nutnosti provádět měření mechanických vlastností na pracovišti jiné univerzity. V této souvislosti lze jen ocenit zodpovědný přístup studenta, který v plném rozsahu splnil program měření. V praktické části student provedl přípravu vzorků a poté provedl žíhání plastů, po kterém následovalo měření mechanických vlastností. Výsledky z provedených měření jsou kvalitně vyhodnoceny včetně diskusí. Součástí práce je případová studie různých dílů pro automobilový průmysl a umožňuje posoudit úsporu času a finančních prostředku při použití 3D tisku. Dosažené výsledky a závěry jsou uplatnitelné v odborné praxi a mohou být dále rozpracovány například formou samostatného vědeckého úkolu. Všechny požadavky kladené na zpracování diplomové práce jsou splněny. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji výsledné hodnocení A – 96 bodů.

Navrhovaná známka
A
Body
96

Posudek oponenta

Zimáková, Jana

Student měl za úkol seznámit se s možnostmi využití 3D tisku jako prostředku pro výrobu náhradních dílů. Dále měl zhotovit testovací sady z různých materiálů používaných pro 3D tisk, podrobit je mechanickým a klimatickým zkouškám a zhodnotit jejich strukturně mechanické vlastnosti a životnost. Poslední část zadání dává za úkol připravit seznam dílů, které lze touto technologií vyrobit a sestavit případovou studii s finanční návratností takto vyrobených dílů. Teoretická část práce přehledně popisuje metody 3D tisku, používané materiály, požadavky na automobilové díly a 3D tisk a možné aplikace 3D tisku v automobilovém průmyslu. Praktická část se pak zabývá výrobou zkušebních těles, jejich žíhání, klimatickým a tahovým zkouškám. Poslední kapitola obsahuje konkrétní případové studie s finanční bilancí pro vybrané díly pro automobilový průmysl a servis. Práce je napsána přehledně a po obsahové stránce je na velice dobré úrovni. K samotnému zpracování mám jen drobné výhrady – v práci se objevují zkratky, které nebyly v textu vysvětleny, jsou zde překlepy, u obrázků jsou popisky v anglickém jazyce a popisky u grafů tahových digramů jsou špatně čitelné. Z vyhodnocení veškerých dat je patrné velké množství odvedené práce, kdy jen pro zjištění vlivu žíhání na výsledné vlastnosti bylo vyrobeno celkem 288 zkušebních vzorků z různých materiálů. Veškerá data ať už pro zmíněné žíhaní či pro tahové a klimatické zkoušky jsou přehledně zpracována formou tabulek či grafů a výsledky jsou doplněny patřičnými komentáři. Za velice zdařilou považuji poslední 10 kapitolu, kdy jsou případové studie vypracovány na konkrétní díly využívané firmou BOSCH, která tak eventuálně může tyto výstupy ihned aplikovat ve svém výrobním procesu. Všechny požadavky kladené na zpracování diplomové práce jsou splněny. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji výsledné hodnocení A – 94 bodů.

Navrhovaná známka
A
Body
94

Otázky

eVSKP id 134502