VAVŘÍK, P. Ložiska ve vesmíru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Košťál, David

Student se ve své práci zabýval problematikou valivých ložisek v satelitní technice. Poskytl ucelený přehled používaných typů ložisek, jejich materiálů a maziv pro jejich bezproblémový chod. Vše bylo zpracováno se zaměřením na použití v satelitech v nehostinném vesmírném prostředí. Informace pak využil pro návrh konkrétního řešení pro vysokootáčkovou aplikaci setrvačníku. Zpracování rešerše samotné je na poměrně dobré úrovni, práce je logicky strukturovaná a přehledná. Negativně ovšem vnímám přepis podstatné části informací z malého počtu zdrojů. Několik stran je v podstatě opsaných ze zdroje [4]. Toto je nevhodná práce se zdroji. I v další části práce se pak často opakuje několik málo zdrojů, přestože je celkové množství využitých zdrojů na poměrně slušné úrovni. Konkrétní koncepční návrh ložiskového uzlu v kapitole diskuze považuji za správný a víceméně sleduje aktuální trendy v této oblasti techniky.

Nečas, David

Cílem předložené bakalářské práce je rešeršní studie ložisek používaných pro vesmírné aplikace a způsobů jejich mazání. Následně jsou zvolena ložiska a způsob mazání pro konkrétní aplikaci (reakční kolo satelitu). Celkově je práce psána relativně čtivě a struktura práce je vhodně navržená. Za nedostatky lze považovat občasná nepřesná označení, netechnické výrazy, překlepy, či chybějící odkazy na většinu uvedených obrázků. V kontextu práce působí jako nesystémově zpracovaná kapitola zabývající se přehledem valivých ložisek. Z uvedeného přehledu není zřejmé, jaký byl klíč při výběru popsaných ložisek, některé typy (např. soudečkové ložisko) jsou navíc zcela opomenuty. Rovněž velmi krátký popis axiálního kuličkového ložiska se zdá být nadbytečný s ohledem na skutečnost, že se autor věnuje prakticky výhradně ložiskům radiálním. Některé obrázky, jako např. 3-15 jsou velmi abstraktní a lze je považovat za nadbytečné. Obecně kvalita některých převzatých obrázků není dobrá. Některé zdroje (Wiki, pedagogické přednášky) lze z pohledu toho, že se jedná o kvalifikační práci, považovat za diskutabilní a bylo by vhodnější použít ověřené literární zdroje. Kvalitě práce by určitě prospělo větší množství analyzovaných vědeckých studií zabývajících se touto problematikou. Nicméně rešerše jako taková je podrobná a je evidentní, že autor věnoval práci značné množství času. V části diskuse mohl autor uvést, na základě čeho jsou stanoveny navržené/požadované provozní parametry ložiska. Popis volby ložiska, klece a maziva je poměrně obecný, chybí uvedení alternativních možností volby a bližší popis, který by autora vedl k finálnímu výběru. Přes uvedené nedostatky lze konstatovat, že cíle bakalářské práce byly splněny a současně jsou splněny požadavky kladené na VŠKP. Proto práci doporučuji k obhajobě s výsledným hodnocením C.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 132250