CABAJ, G. Napjatostně deformační analýza příhradové jeřábové konstrukce s uvažováním proměnlivé polohy zatěžující síly [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Vaverka, Jiří

Bakalářská práce pana Gabriela Cabaje se zabývá problematikou hodnocení napjatosti a deformací u staticky zatížených prutových konstrukcí, u nichž je v určitém rozsahu přípustná změna polohy zatěžující síly. Jako modelový případ těchto konstrukcí jsou v práci řešeny soustavy reprezentující (na různých výpočtových úrovních) příhradový most portálového jeřábu. Pan Cabaj pracoval po celou dobu velmi cílevědomě a s velkým nasazením. Po počátečním upřesnění některých detailů zadání pracoval již zcela samostatně. Sám si z anglicky psané literatury nastudoval koncepci příčinkových čar a použil ji pro řešení zadaných prutových soustav. Bez problémů zvládl jak realizaci analytických výpočtů v softwaru Matlab, tak numerické simulace v prostředí Ansys Workbench. Byl velmi iniciativní a k získaným výsledkům (zejména numerickým) přistupoval velmi kriticky. Výsledná práce splňuje všechny zadané cíle a má vysokou odbornou úroveň. Také textové zpracování a grafická úprava jsou na velmi dobré úrovni. Práci proto hodnotím stupněm A.

Fuis, Vladimír

Bakalářská práce se zabývá napjatostně-deformační analýzou příhradové konstrukce mostu portálového jeřábu. Na začátku práce se diplomant krátce zabývá portálovými jeřáby, následuje kapitola, ve které jsou definovány základní pojmy týkající se řešené problematiky, ve které autor využívá 8 literárních zdrojů, z nichž polovina je mimo FSI, což souvisí mimo jiné s tím, že v cílech bakalářské práce je uvedeno, že pro řešení je třeba využít koncepci příčinkových čar, která se na FSI nevyučuje, přičemž tato koncepce je vhodná pro posouzení vlivu polohy zátěžné síly. Diplomant tedy musel nastudovat a posléze i aplikovat uvedenou koncepci, což určitě zvyšuje úroveň práce a navíc zde vidím prostor pro využití koncepce příčinkových čar i pro studenty na FSI. Z tohoto důvodu mne trochu zklamal rozsah a propracování této kapitoly, která je spíše shrnutím a výukový potenciál se tím snižuje. Navíc byla převzata terminologie z literatury [12], takže se v kapitole 3 používají různé pojmy pro stykové síly ve vazbách. Následuje vlastní řešení cílů práce, nejprve je s využitím koncepce příčinkových čar navržen průměr prutu pro staticky vnějškově i vnitřně určitou prutovou soustavu tak, aby splňoval zadané koeficienty bezpečnosti k MSP a k MSVS. V další části práce je měněno uložení prutové soustavy a počet prutů v prutové soustavě a určuje je odezva na napjatost v soustavě a na její deformaci. Následně je analytický výpočet 2D úlohy verifikován numericky. V poslední části je numericky řešen 3D model portálového jeřábu, kde je navíc řešena např. i problematika hustoty diskretizace. Po formální stránce je práce psaná pečlivě s minimem překlepů a chyb, jen obr. 4. 4 má zbytečně velké popisy a u grafů je zbytečné aby se popis grafu objevoval jak nad grafem, tak i v popisu obrázku. Celkově lze říci, že bakalářská práce je na vysoké úrovni, což je patrné z jejího rozsahu. Cíle práce byly překročeny a z těchto důvodů práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm „A“ – výborně.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 132644