ČERNÝ, M. Úprava naftové elektrocentrály pro paralelní chod se sítí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Knobloch, Jan

Smyslem práce pana Černého bylo navrhnout a realizovat řídicí systém elektrocentrály pro servisní účely, se schopností se přifázovat na síť. Student pracoval samostatně v rámci firmy, ve které je zaměstnán. Ve své práci popisuje funkce elektrocentrály a synchronního generátoru, navrhuje konkrétní řešení a toto realizuje. V závěru uvádí soubor naměřených dat z různých režimů provozu elektrocentrály. Oceňuji praktický význam práce, která vznikla na základě požadavku z průmyslu. Práci doporučuji k obhajobě.

90

Ctibor, Jiří

Předložená diplomová práce se zabývá přestavbou stacionárního dieselagregátu na mobilní zařízení schopné jak ostrovního provozu, tak i paralelního provozu s distribuční sítí nebo jiným agregátem, a tedy možností využití stroje jako záložního zdroje energie. Práce je rozdělena do šesti kapitol. V první kapitole jsou rozebrány různé typy záložních zdrojů energie. Zde je škoda, že se student zabýval více systémy UPS, které s prací v podstatě kromě podobného použití nijak nesouvisí než samotnými agregáty, jimž jsou věnovány dva odstavce obsahující více méně duplicitní informace. Druhá kapitola je věnována teorii synchronního generátoru, včetně náhradního modelu, fázorových diagramů, charakteristik a provozních vlastností synchr. strojů. Třetí, čtvrtá a pátá kapitola popisuje konkrétní soustrojí, motor, generátor a řídicí jednotku. V šesté kapitole jsou pak představeny některé části výkresové dokumentace, včetně vysvětlení funkce vybraných částí systému, popisy vstupů/výstupů řídicí jednotky a je okrajově pojednáno o nastavování řízení. Zbývající část kapitoly šest pak poměrně obsáhle popisuje výsledky z testování. Zde bych akorát vytkl dvě věci. Za prvé data jsou zřejmě exportována přímo ze software pro záznam a některé grafy jsou díky velkému množství vertikálních os značně nepřehledné (např. obr. 6.23 na straně 73). Za druhé provádět testování paralelního chodu se sítí díky absenci takto výkonné přípojky pomocí druhého agregátu navíc s menším výkonem (220kW vs 200kW) nebude příliš vypovídající. Po formální stránce není práce vůbec na dobré úrovni. V textu se vyskytuje nepřeberné množství nevhodných pojmů a slovních spojení a dalších formálních nedostatků. Za vyzdvihnutí stojí zpracovaná výkresová dokumentace, která je na profesionální úrovni. Škoda jen, že to nebylo přímo uvedeno aspoň jako bod zadání práce. Všechny uvedené body jsou však splněny a tak práci doporučuji k obhajobě.

79

eVSKP id 133109