ČAMKOVÁ, V. Marketingová strategie při zavádění nových výrobků / služeb na trh [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Chalupský, Vladimír

Autorka prokázala schopnost definovat relevantní cíle - pro konkrétní situaci hotelu, získat pro návrhy opatření potřebná data, zpracovat je a vyvodit jasné závěry. Práce má jak po obsahové, tak formální stránce dobrou úroveň. Při obhajobě uvítám reakci na tyto otázky: Jakým způsobem lze dosáhnout větší objektivity při sběru a zpracování dat - primárním i sekundárním výzkumem? V čem vidíte hlavní rozdíly mezi vámi vymezenými hlavními skupinami zákazníků a jak na tyto očekávání reagujete svými návrhy?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů C Cíle práce jsou obšírně uvedené v samostatné kapitole, vedle návrhu "dobře cílené marketingové strategie..." autorka uvádí i další cíl: "usnadnit rozhodování při realizaci rozšíření hotelu o další službu, a to konkrétně o wellness a fitness". Takto formulované zadání vyústilo v propracovanou diplomovou práci - tyto cíle považuji za splněné - s drobnými výhradami, uvedenými v dalším textu.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Postup práce je logický, autorka postupuje klasickým způsobem od vymezení cílů práce, přes výběr charakteristik teoretických východisek k analýze...a odtud k návrhové části - v tomto je možné označit postup řešení za "standardní". Zvolené analytické přístupy jsou adekvátní svému účelu, jejich provedení má určité limity (viz dále).
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Autorka prokázala schopnost získat potřebná data, zpracovat je a interpretovat takto získaná data, jakož i vyvodit z nich relevantní závěry. Rezervy vidím v PESTE analýze - postrádám v nich jasné závěry, vedoucí k identifikaci "síly" či "důležitosti" jednotlivých faktorů, resp. jejich dopadů do činnosti analyzované společnosti. Také Porterova analýza je - v míře více, než obvyklé - interpretována jako součást analýzy firmy samotné, obecná východiska Porterovy "pětifaktorové analýzy" a její vypovídací schopnost, pokud se týká analýzy oborového prostředí/okolí jsou poněkud potlačené. Zajímavé se mi jeví provedení SWOT analýzy - se snahou o její "upřesnění" pomocí vymezení relativní důležitosti jednotlivých argumentů: na jedné straně takto stanovené váhy mohou přispět ke srovnání "swot" faktorů, jejich určité "hierarchizaci", na druhé straně je zde silné nebezpečí subjektivnosti (zejména při takto "monopolizovaném" vymezení jejich vah). Také by bylo vhodné objasnit pojetí mezi dvěma faktory v sekci "příležitosti": nová klientela a existence nové poptávky´(oběma je přidělena "váha" 10, přičemž z mého pohledu jde pouze o jiný název téhož "fenoménu)".
Praktická využitelnost výsledků A Navržená opatření vychází ze zjištěných údajů, jsou navíc podložena širšími úvahami o jejich realizovatelnosti, včetně úvah o rizicích a vhodném "načasování" jejich realizace.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A Bez připomínek
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Bez připomínek
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Šimberová, Iveta

V práci není zcela jasné, jestli jde o marketingovou strategii, nebo zavedení nové služby. To se samozřejmě nevylučuje, ale bylo by vhodné precizně popsat vymezeny problém, jasně stanovit cíle a postup řešení, včetně výběru a zdůvodnění metod. Vágnost v této oblasti a chybějící vysvětlení snižuje celkovou hodnotu práce, a provedených analýz. Provedený průzkum- postrádá komplexnost a zasazení do řešení- účel, cíle, výzkumný soubor a na to navazující validitu a reliabilitu jeho provedení. 1. Jako hlavní cíl podniku navrhujete do jednoho roku od otevření nově opravené části hotelu, zaujmout přední místa na trhu a zvyšovat tak tržní podíl.Ve které části řešíte opravy hotelů? Jak to zapadá do vaších návrhů? Bude na to společnost mít prostředky? OCo to znamená zaujmout přední místa na trhu? Jak budete měřit zvyšování tržního podílů? atd.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Splnění cíle práce lze hodnotit stupěnm uspokojivě, autorka řešila problematiku návrhu marketingové strategie, která má v teorii ukotvené doporučené postupy a metody. Nicméně postup a metody, které v práci použila netradičním způsobem, nejsou dostatečně zdůvodněny. Např. Analýza začína SWOT analýzou, která by měla být výsledkem dílčích analýz. Autorka zde sděluje, že ji vytvořila na základě svých subjektivních názorů.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D V práci chybí precízní popis postupu řešení a výběr a zdůvodnění metod. Použité metody jsou více popisne, něž kritické. Není jasná logika výběru klíčových faktorů a relevantnost jejich hodnocení. V analýzach vnitřního prostředí bych očekávala, kromě jiného i analýzu stavajícího stavu v oblasti marketingové strategie, cílů a pod. Dále u zařazení kapitoly projekt průzkumu dotazníkového šetření- kap.3 postrádám nějaké koncepční usazení- účel, cíl, výzkumný soubor apod. Jde o průzkum potenciálu cílového segmentu, potencionálního trhu? Proč dotazníkové šetření (opět zde zdůrazňují, že postrádám - část - vysvětlení postupu, výběru a zdůvodnění metod)
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Vzhledem k vágnosti celého postupu a aplikace metod, lze schopnost autorky interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich relevantní závěry pouze jako uspokojivou.
Praktická využitelnost výsledků D Práce má určitě potenciál pro kvalitní splnění cíle, ale je nutné vysvětlit použitou logiku řešení, provedené analýzy podpořit argumenty a kritickým zhodnocením a vysvětlit návaznosti navrhované marketingové strategie na na stávající stav společnosti. jasně vymezit cíle společnosti (SMART), cílové segmenty a umístění se na nich (STP).
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D Práce neobsahuje část vymezení problému, stanovení cílů, postupu a metod řešení, což je pro tento typ prací jeden ze základních požadavků. V práci není jasná logika návaznosti výsledků analýz na navrhovaná řešení. Chybí zde analýza současné marketingové strategie- z pohledu cílů, cílových segmentů i ekonomického zhodnocení. Nvarhované řešení postrádá jasné yvmezení cílů a strategie (minimálně STP), SMART cíle apod.
Práce s informačními zdroji C Práce s informačními zdroji vyhovuje pořadavkům na tento typ práce, rozsahem i aktuálnosti.
Navrhovaná známka
D

eVSKP id 135155