MENŠÍK, M. Strategické řízení rozvoje podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.

Zich, Robert

Harmonogram zpracování práce nebyl optimálně dodržován, což vedlo k problémů s finalizací. Prostor ke konzultacím byl využit spíše průměrně a to především v závěru zpracování. Práce představuje dobré východisko pro další úvahy o rozvoji dané firmy. Implementace strategie bude vyžadovat konkretizací finančního pohledu a jasné vymezení východisek, na jejichž základě jsou stanoveny cíle a náklady. Otázky: Vysvětlete, jakým způsobem byly stanoveny hodnoty v tabulce 2. Jaká jsou rizika navrhované strategie a jak je možné je snížit?

Splnění stanovených cílů D Cíl práce je vymezen hlavním cílem v zadání, dílčími cíli a stručným vymezením problému. Spíše obecnější naplnění cílů lze hodnotit jako uspokojivé.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Autor využívá standardní spektrum analytických nástrojů odpovídající strategickému charakteru řešeného tématu. Vlastní vymezení metodiky je spíše obecnější. Pokud autor jako zdroj informací využívá rozhovory, bylo by vhodné specifikovat jejich průběh a provedení. Teoretický rámec řešení problému je z větší části postaven na tradičních přístupech, které je možné použit pro rozvoj strategie dané firmy. Souhrn teoretických východisek by měl být koncipován jako kritické hodnocení.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Úvodní část předkládá základní informace o firmě - u prezentace číselných údajů by bylo vhodné využít například grafy nebo tabulky. Provedení 7S analýzy je velmi popisné, důraz na hodnocení vazeb jednotlivých faktorů je malý, zhodnocení s ohledem na zamýšlený rozvoj je pouze základní. Pozitivem poměrně obsáhlé SLEPT analýzy je důraz na relevantní faktory, negativem pak slabší souhrn a definice závěrů. Při hodnocení oborového okolí by bylo vhodné věnovat více pozornosti definování trhu a výběru konkurentů. Při hodnocení konkurentů se autor správně zaměřuje jak na oblast produktu, tak na oblast zdrojů. Pro samotné rozhodování podniku jsou důležité aspekty objemu a velikosti zakázek, které autor vymezuje. Charakteristika zákaznických segmentů je spíše popisná. Je otázkou, zda by bylo možné tuto část konkretizovat třeba s využitím nějakého průzkumu. Uplatnění COP analýzy v souhrnu je opět spíše základní. Větší důraz mohl být kladen na východiska návrhové části.
Praktická využitelnost výsledků E Autor v úvodu návrhové části vysvětluje tři možné varianty řešení. Výběr varianty by bylo vhodné lépe vysvětlit. Při stanovení vize a zejména pak cílů není úplně jasné, za jakých hodnot autor vychází. Uplatnění 3D pojetí cílů je přijatelné - bylo by vhodné lépe specifikovat vazbu na hlavní cíle firmy. Uvedené dílčí cíle opět nejsou jasně podloženy. Vymezení konkurenčního charakteru, který je pro zvolené segmenty odlišný, příliš nepodporuje volbu jednoho business modelu. Některé prvky business modelu by bylo třeba specifikovat a podložit - například v oblasti klíčových partnerství je zmíněna spolupráce s dodavateli nebo střední školou. Toto by mělo být předmětem detailnějšího hodnocení. Popis tvorby hodnoty pomocí hodnotového řetězce dubluje některé části business modelu. Klíčové je zde vymezení průběhu realizace zakázky. Shrnutí návrhové části obsahuje určité vymezení nákladů nové business strategie. Zde ovšem chybí jednoznačné podklady pro jejich stanovení. Z hlediska implementace se autor nezabývá dalšími kroky, akčními plány ani riziky.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Kapitoly úvod a cíle práce by neměly být sloučeny v jednu kapitolu. Horší grafická kvalita některých vložených obrázků.
Práce s informačními zdroji, včetně citací C Pro některé informace nejsou použity optimální zdroje (např. hodnotový řetězec). Odkazy na zdroje informací v praktické části nejsou zcela správně.

Bumberová, Veronika

Celkově je předložená závěrečná práce standardní a zpracovaná na relativně dobré úrovni. Výše zmiňované nedostatky neovlivňují naplnění cíle práce. Otázka č. 1: V práci píšete, že od ledna roku 2016 se analyzovaný podnik účastnil 62 výběrových řízení, z nichž získal "pouze" 25 zakázek (což je více než 1/4 podíl) s tím, že v úvodu figuruje cíl "posouzení možnosti vstupu firmy na trh s veřejnými zakázkami", jak je to tedy myšleno z hlediska trhu či úrovní "reorientace" a jaký je tedy přínos práce? Otázka č. 2: Jaká je záruka toho, že konkurenční stabilní podnik s dlouholetou tradicí, R & G ZESTA, spol. s r.o., bude s analyzovanou společností spolupracovat a vyplatí se vůbec společnosti pravidelná spolupráce s ohledem na poměrnou část marže v delším horizontu?

Splnění stanovených cílů B Práce je s ohledem na hlavní cíl práce zpracovaná na relativně velmi dobré úrovni. Výsledky analýz podporují navrhovaný koncept business strategie s orientací na veřejný a soukromý sektor. Nicméně, spíše než snížení závislosti na vývoji trhu soukromých investorů, se jedná o alternativu, kterou již firma započala.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B Problém je jasně definován a autor argumentuje výběr metod v rámci řešené problematiky na relativně velmi dobré úrovni, byť nesouhlasím s argumentem irelevantnosti UVP konceptu (s ohledem na cíl, zejména ve vztahu k soukromému sektoru). V práci figuruje širší popis užívaných metod v dané oblasti, přičemž některé jsou méně standardní (konkurence z pohledů zdrojů, COP apod.). Volba business modelu Canvas pro účely návrhu obecného konceptu business strategie je vhodná metoda. Jedinou významnější výtku mám k neužití hodnotového řetězce dle Portera v rámci analýzy procesů, které autor vybral jako relevantní ve vztahu k problematice.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Schopnost interpretovat dosažené výsledky z analýz a vyvozovat závěry, je na velmi dobré úrovni. Malou výtku mám zařazení kalkulace víceprací k ceně do oblasti distribuce, která mohla být popsána ve vazbě na segmenty hlouběji. Specifikace procesů mohla být s ohledem na charakter stavebnictví popsána s ohledem na sezónnost nebo průměrnou dobu realizace zakázek dle typu náročnosti či segmentů, ale zejména měli být procesy uchopeny logikou hodnotového řetězce. Před interní analýzou bylo vhodné alespoň popsat "univerzální typ veřejné zakázky" v oboru (např. z registru veřejných zakázek), aby bylo možné posoudit připravenost. Naopak chválím analýzu a zařazení vývoje objemu počtu zakázek v soukromém a veřejném sektoru a legislativní uchopení problematiky. Uvítala bych za dílčími analýzami stručné zhodnocení (např. 7S), stejně tak, jak to bylo učiněno v rámci analýzy SLEPTE.
Praktická využitelnost výsledků C Práce je v praxi reálně použitelná jako podklad pro implementaci cílů a iniciativ pro rozvoj malého podniku ve vybraném oboru. Velice chválím zvažování scénářů organizování zdrojů před nastavením business modelu. Pojetí 3D cílů je vypracováno velmi dobře a to i ve vztahu k vzájemnému propojení. Pojetí konceptu jednotného business modelu pro tři segmenty je nepřehledné. Návrhy mohli být pro praxi vedeny vizuálně odlehčenější formou včetně poukázání na modifikace u popisovaných procesů (oproti stávajícím). V rozpočtu nákladů souvisejících s navrhovanou business strategii chybí určité aktivity (proškolování dělníků apod.).
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Teoretická, analytická a návrhová část jsou navzájem logicky propojeny. Práce splňuje formální náležitosti dané směrnicí. Jedinou větší výtku mám k nedodržení popisu a strukturaci závazných kapitol vedoucím práce v zadání. Student v práci používá adekvátní terminologii na velmi dobré úrovni a odborná jazyková úroveň odpovídá zvolené problematice. Osobně mi vadí řazení některých kapitol v teoretické část (business strategie ve vztahu k obsahu vs nástroje a metody), to samé v analýze např. zařazení taktického mixu 7P před strategickou analýzu 7S. Celkový dojem z práce by byl lepší, pokud by autor hutný text osvěžil přehlednými tabulkami, které by shrnovali klíčové faktory nebo zjištění (to samé u návrhu business modelu s ohledem na tři zákaznické segmenty).
Práce s informačními zdroji C V práci je s citacemi pracováno na výborné úrovni s ohledem na veřejné dostupné informace, odbornou literaturu, tak i vlastního zpracování dat. Známka byla snížena z důvodu neuvádění čísel stran původních obrázků ze zdrojů pravděpodobně z nepozornosti (např. str. 16, Zich, 2020 apod.).

eVSKP id 135393