FRIED, K. Výběr ekonomického letounu pro lety do zahraničí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Sklenář, Filip

Student zpracoval práci na zadané téma, které je důležité pro začínající piloty. První část je zaměřena na skutečnosti, které ovlivňují ekonomiku letu. Zde by bylo vhodné zmínit aspekty nákupní ceny letounu a finanční stránku údržby. Nicméně tuto část vypracoval student nad rámec zadání. Druhá část se věnuje přehledu letounů, které je možné si pronajmout v ČR. Tento přehled obsahuje letouny splňující kritéria zadání. Na konci kapitoly je tabulka shrnující ceny letounů dle čtyř parametrů. Pro jednodušší orientaci čtenáře by bylo vhodné tyto informace zakomponovat do grafu. Z přehledu letounů vychází jako nejvíce ekonomický letoun Cessna 172S Skyhawk SP. Je potřeba brát v úvahu, že ne každý provozovatel je ochotný půjčit letoun na zahraniční let, s předpokladem, že by několik dní stál neprovozovaný venku na cizím letišti. Další kapitola obsahuje pozemní přípravu pro let z Brna do Benátek se zmíněným letounem. Zde vychází najevo problematika hmotnosti a vyvážení s ohledem na množství paliva, počet osob na palubě a dolet letounu. Poslední kapitola rozebírá finanční nároky na plánovaný let. Student v závěru psaní své práce absolvoval let do zahraničí, čímž uplatnil své teoretické znalosti v praxi. Student splnil zadání práce. Práci považuji za kvalitní s výsledky, které jsou použitelné pro praktické plánování zahraničního letu. Práci doporučuji k obhajobě.

Imriš, Pavel

Základním cílem bakalářské práce bylo sestavit přehled letounů pro lety do zahraničí, které jsou k dispozici v České republice, a to včetně nákladů na letovou hodinu. Tento cíl práce měl být doplněn pozemní přípravou letu z České republiky na jih do Itálie nebo Chorvatska za VFR s jedním mezipřistáním, a to s typem letounu, který se v porovnání jevil jako optimální při splnění kritérií uvedených ve třetím odstavci cílů, uvedených v zadání práce. Autor se zjevně tématu zhostil s velkým nadšením a svoji práci rozšířil nad rámec zadání exkursem do problematiky leteckých pohonných jednotek, výkonnosti, aerodynamiky a meteorologie. Očekávaný odborný styl práce místy proložil stylem uměleckým, což ne vždy přispělo k jednoznačnosti a přehlednosti informací představujících jádro práce. Přehled celkem dvanácti letounů, které jsou potenciálně k dispozici k pronajmutí, je postačující, výběr letounu Cessna 172S Skyhawk SP je pak na základě údajů v práci uvedených logický. Ke škodě komplexnosti práce je absence hlubšího ekonomického rozboru provozování jednotlivých typů letounů, který by zahrnoval veškeré náklady s provozem letounů spojené. Zpracováním přípravy letu z Brna do Benátek včetně rozboru nákladů na realizaci letu autor prokázal dostatečný vhled do problematiky a s ohledem na předchozí části práce mohu konstatovat, že autor zadání splnil a že výsledky jeho práce lze v praxi po nutné aktualizaci použít. S výhradou více formálních nedostatků, se kterými se bude muset čtenář vypořádat, a nepříliš přehledného odkazového aparátu pokládám práci za kvalitní a doporučuji ji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 132544