ODSTRČIL, M. Posouzení softwaru Smap3D při návrhu odpařovací technologie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Vondra, Marek

Předmětem diplomové práce byla inženýrská návrhová činnost, konkrétně návrh potrubních tras v nově vznikající laboratorní zkušebně odparek. Cílem práce byl jak teoretický úvod do problematiky, tak praktická činnost spočívající v samotném návrhu potrubních tras a hodnocení použitého komerčního softwaru. Uvedeného cíle se student zhostil uspokojivě. Předkládaná práce je logicky strukturovaná, návaznost jednotlivých činností je srozumitelná. Prvotní kapitoly uvádějící čtenáře do problematiky odpařování a návrhové činnosti obecně. K lepšímu hodnocení jim nicméně schází širší záběr, který by objasnil všechny potřebné souvislosti a potvrdil vynikající orientaci autora v problému. Autor se obsahem omezil na nejnutnější minimum. Pozitivem je praktické uplatnění výstupů práce. Vytvořený návrh potrubních tras posloužil jako důležitý projekční podklad při montáži potrubí v Laboratoři energeticky náročných procesů. Praktického uplatnění by se mohly dočkat i poznatky a závěry autora spojené s využitím programu SMAP 3D, bohužel jsou zatížené nepřesnostmi. Kladně lze hodnotit přehledně prezentovaný soupis silných a slabých stránek programu včetně porovnání s alternativním softwarem v podobě Solidworks Routing. I zde je však výsledný dojem pokažený nepřesnostmi a protimluvy. Diplomová práce má průměrnou grafickou úpravu. Odborné vyjadřování autora je na dobré úrovni. Některé myšlenky jsou podávány poněkud těžkopádně, což znesnadňuje plné pochopení předávaných informací. Ocenit lze samostatnost autora při zpracování tématu. Práce s literaturou je dostatečná, zejména v teoretické části však mohl být počet využitých zdrojů početnější. Diplomová práce naplnila stanovené cíle a formální náležitosti a hodnotím ji jako uspokojivou. Celkově by práci prospělo větší nasazení a cílevědomost ze strany autora. Na mnoha částech práce je znát, že byly tvořeny v časové tísni.

Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod E

Naď, Martin

Cieľom diplomovej práce Bc. Mareka Odstrčila bolo „Posouzení softwaru Smap3D při návrhu odpařovací technologie“. V úvode práce chýba úvod do procesu odparovania a autor sa hneď venuje popisu odparovacej technológie, pričom v závere sa zameriava na 3 konkrétne typy odpariek. Ich voľbu však následne vysvetľuje až v praktickej časti. Celkovo by bolo dobré rešeršnej časti venovať viac pozornosti. Následne popisuje predmetnú testovaciu stanicu odpariek, ktorú vhodne dopĺňa o P&ID schému. V úvode praktickej časti sa venuje porovnaniu programu Smap3D s programom SolidWorks. Autor sa v celej kapitole dopúšťa niekoľkých závažných chýb, pričom pri popise softwarov uvádza nepresné alebo nepravdivé tvrdenia. Už použitie verzií softwarov s rozdielom 3-4 rokov je pre výpovednú hodnotu tejto práce otázne (SolidWorks 2020-2021, Smap3D 2017). Porovnáva ich na jednoduchom potrubí spájajúcom dve odparky (modely ktorých sú súčasťou zadania). V programe SolidWorks tvrdí, že pri tvorbe potrubia je nutné mať dve skice a manuálne ich definovať, čo nie je pravda. Stačí jedna skica, pričom pri použití funkcie „sweep“ stačí nastaviť priemer a hrúbku steny potrubia. Taktiež tvrdenie, že je nutné vytvoriť samostatnú súčasť, ktorej polohu a prípojné body musí autor presne poznať dopredu a nie je možné vytvoriť súčasť priamo v zostave nie je pravdivé. Následnú tvorbu potrubia pomocou doplnkového modulu SolidWorks Routing považujem ako príliš zjednodušenú. Namiesto clampovej príruby autor použije krkovú prírubu, modelovanie ventilov v práci naznačuje len farebnými valcami, ktorých význam popisuje v texte. Vzhľadom na to, že knižnicu prvkov je možné jednoducho doplniť o vlastné modely, prípadne o stiahnuteľný obsah, ktorého je dostatok, považujem to za neprimerané zjednodušenie práce. Pri tvorbe výkresu taktiež autor tvrdí, že funkcia „popis modelu“ (pre automatické vloženie kót použitých pri tvorbe 3D modelu) nie je možná pri použití SolidWorks Routing. Táto informácia však nie je pravdivá a autor pravdepodobne len nesprávne použil funkciu. Pri popise programu Smap3D začína popisom tvorby P&ID, ktorú však v programe SolidWorks (taktiež súčasťou dostupnej verzie) nevykonal a nie je teda možné vykonať porovnanie. Ako nedostatočné je tiež popísanie možnosti úpravy automaticky vkladaných súčastí modelu (kolien a T kusov v prípade, že je žiadaná zmena), nastavenie zobrazovania, možnosti základného nastavenia doplnkového modulu a mnohé ďalšie. Pri popise výhod a nevýhod sa taktiež nevyhol niekoľkým chybám a úsmevným situáciám. Ako výhodu píše, že valná väčšina funkcií je v češtine, ale v nevýhodách vzápätí uvádza, že v češtine nie je P&ID, Isometrické výkresy ani nápoveda. Ako zásadný a kľúčový nedostatok však považujem absenciu výkresovej dokumentácie, ktorú autor sám niekoľkokrát v práci spomína ako hlavnú a dôležitú súčasť danej práce. Obecne sa v práci nachádza množstvo nedostatkov podobe preklepov, nesprávneho používania citácií. Často chýbajú odkazy na obrázky v texte. Na základe týchto skutočností považujem prácu za veľmi slabú na hranici obhájiteľnosti a nutnú dodatočnú obhajobu. V prípade, že dôjde k obhájeniu vyššie zmienených nedostatkov a zodpovedaniu otázok oponenta, navrhujem známku E.

Splnění požadavků a cílů zadání E
Vlastní přínos a originalita E
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry F