BARTEK, Z. Měření bimetalu u spínacího přístroje [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Kaser, Jakub

Student práci vykonával systematicky dle bodů zadání semestrální práce a poté i práce bakalářské, kde změřil potřebné parametry bimetalů do praktické části. Nejprve se v prvních kapitolách zaměřil na obecnou funkci bimetalů, výrobu, použití a především na jejich materiálové složení a parametry, které byly nezbytné pro následné teoretické porovnávání. Dále do své práce student zařadil výrobkové normy pro průmyslové a domovní jističe, kde se bimetaly podrobují nezbytným zkouškám. V praktické části změřil a popsal všechny úkony pro změření volného průhybu bimetalu. Následně pomocí rovnic spočítal i teoretické hodnoty vybraných bimetalů z katalogů a zpracoval grafické závislosti. Z těchto výsledků pak dokončil porovnávání a zda měření byla úspěšná. Při měření bimetalů po vysvětlení pokynů student pracoval samostatně a vše si bez problémů zapojil a připravil zcela sám. Bylo vidět, že problematice celkem rozumí. Bakalářská práce mohla být ale více konzultována ze strany studenta a jednotlivé části se pak mohly řešit postupně a i podrobněji. V práci mohlo být i více zdokumentováno měření. Kvalitnější provedení fotek se po domluvě určitě mohlo zařídit. Malou výtkou také je pozdější odevzdání semestrální a i bakalářské práce na kontolu, tudíž nezbylo tolik času na případné důmyslnější opravy. Nicméně student splnil body v zadání v celém svém rozsahu, bakalářskou práci hodnotím jako úspěšnou a doporučuji studenta k závěrečným zkouškám na obhajobu této práce. Jelikož byly v práci drobné nedostatky, hodnotím práci celkově 78 body.

78

Bušov, Bohuslav

Oponentský posudek na BP. Autor BP: Zbyněk Bartek Téma práce: Měření bimetalu u spínacího přístroje V kap. 1 autor popisuje princip funkce bimetalu, používané materiály, výrobu bimetalu a základní parametry: měrnou tepelnou křivost, měrný tepelný odpor a rozmezí linearity. V kap. 2 jsou porovnávány čtyři Kanthalové bimetaly. V kap. 3 je popsáno použití bimetalů v teploměrech, v termostatech a ve spínacích přístrojích. Celá 4. kapitola je věnována zkušebním sledům, definicím a pojmům převzatých z norem platným pro jističe. Kap. 5 popisuje možnosti výpočtového návrhu jednostranně vetknutých bimetalů obdélníkového a zkoseného tvaru. V 6. kapitole autor popisuje sestavené pracoviště, jednotlivé přístroje a způsob měření volného průhybu bimetalů v jističích Siemens, EATON a OEZ. Jsou zde prezentovány naměřené výsledky v přehledných grafických závislostech, konkrétně závislosti volného průhybu bimetalu na průměrném oteplení a grafické závislosti teploty bimetalu a proudu na čase pro každý měřený bimetal samostatně. Výsledky měření jsou také v přílohách v podobě excelovských tabulek. V Kap. 7 autor na základě výsledků měření a výpočtů porovnává jednotlivé bimetaly a vyvozuje z jakých materiálů, případně jejich kombinací jsou bimetaly vyrobeny. V kapitole postrádám komentář autora o možných příčinách závady, byť jen hypotetických, na bimetalu v jističi EATON 10 A. Shrnutí: BP se zabývá tepelnou bimetalickou spouští, principem fungování, matematickým popisem funkce a možným výpočtům bimetalů, pojednává o používaných materiálech a výrobě bimetalů. V práci je vyhodnocován průhyb několika bimetalů v konkrétních jističích na základě teoretických výpočtů a reálně změřených hodnot průhybu bimetalů. Na základě výpočtů a měření autor vyvozuje pravděpodobné materiálové složení bimetalů v jističích. Autor se nevyhnul několika drobným překlepům a formulačním nedokonalostem (např.: na bimetalech . str.13; Dále se věnuje porovnání různých druhů bimetalu a praktickému využití bimetalu, str.13; Jeden zde dvou konců, str. 24, atd.). Předložená práce naplnila body zadání a splňuje požadavky obvykle kladené na obsah a formu BP. Celkově hodnotím předloženou BP 80 body. B. Bušov

80

eVSKP id 133110