KUČEROVÁ, A. Optimalizace marketingového mixu vybrané společnosti na slovenském trhu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Milichovský, František

Předložená diplomová práce splňuje požadavky, které jsou kladené na tento typ závěrečné práce. I přes zjištěné nedostatky lze práci považovat jako podklad pro rozvoj podniku v zahraničí. Otázky: 1) Vyjádřete celkové náklady na uvedené návrhy a předpokládané přínosy z jejich realizace. 2) Působí na slovenském trhu i jiní výrobci mimo ČR a SR? 3) Jaký odhadovaný podíl na celkovém objemu prodeje ve vztahu k celkové spotřebě lze připsat domácímu vaření piva?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Diplomantka zpracovala diplomovou práci na přijatelné úrovni. Vzhledem k úrovni provedených analýz a uvedeným návrhům práce lze konstatovat, že diplomová práce dosáhla stanoveného hlavního cíle. Významný rozkol lze nelézt v neuvedení nákladovosti jednotlivých návrhů s jejich potenciálnímu přínosu. Je tak obtížné jednoznačně prokázat možnost dosažení tržního podílu na slovenském trhu zvýšení tržeb z prodeje.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D Zvolený postup řešení a jednotlivé metody odpovídají zadanému tématu diplomové práce. Použití a zaměření jednotlivých metod však naráží na několik problematických oblastí. V rámci teoretického popisu dochází na několika místech k odlišnému popisu, který je zaměřen na spotřebitelský trh, kdežto praktická část práce vč. klíčové pasáže segmentace je zaměřena na subjekty průmyslového trhu. To se významně projevuje v případě provedení analýzy sociálních faktorů, které jsou zaměřeny na koncového zákazníka, ale nijak nezahrnuje distributory, kteří představují pro Pivovar Mazák klíčové zákazníky. Pro analýzu vnitřního prostředí využila diplomantka metody 7S, jejíž naplnění není úplně v pořádku (důvodem je i vágní teoretický popis. Jednotlivé prvky nejsou vzájemně propojeny, i když v oddělené podobě lze uvedený popis akceptovat.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D V provedené analýze oborového prostředí podniku uvádí diplomantka pěr rozdílných skupin konkurentů. V případě zvolení první skupiny (slovenská konkurence) chybí podrobnější popis, v čem je spatřována konkurenční síla ve vazbě na Pivovar Mazák. Současně dané rozdělení postrádá pivovary z jiných zemí než je pouze ČR a SR. Diplomantka provedla kvalitativní výzkum v podobě strukturovaných rozhovorů s potenciálními distributory na Slovensku. Vzhledem k otázkám, uvedeným v příloze 1, bych však očekával důkladnější rozvedení zjištěných informací. V případě provedené SWOT analýzy hodnotím pozitivně kvantifikaci významu jednotlivých prvků v matici. Současně však obsahuje SWOT matice prvky v příležitostech, které nekorespondují se zaměřením podniku a v uvedené formulaci představují spíše návrh řešení než příležitost (např. účast na veletrzích a festivalech, možnost růstu objemu výroby).
Praktická využitelnost výsledků D Jednotlivé návrhy diplomové práce lze v zásadě považovat za relevantní pro získání obchodních partnerů a následně také koncových zákazníků. Ve stávající podobě je však lze přijmout pouze jako potenciální záměry, které by bylo možné realizovat pro získání slovenských zákazníků. V případě realizace je však nezbytné více rozpracovat nejen tržní analýzy, ale obzvláště konkrétní návrhy včetně jejich vizualizace. V případě popisu návrhu úpravy webových stránek (kap. 4.3) uvádí diplomantka informace o rychlostí response webových stránek na mobilním zařízení i v rámci stolního počítače. Tyto údaje by měly být zahrnuty v rámci analytické části, kde však nejsou uvedeny. Za významný nedostatek návrhové části považuji neuvedení nákladů na realizaci návrhů, očekávané přínosy z těchto návrhů a také časový plán realizace.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Práce obsahuje překlepy a gramaticky špatné formulace. V případě použité terminologie je dosaženo dobré shody s tématem. Určité nejasnosti v pochopení teoretické části však mohou být v podobě neúplných nadpisů. V případě logického pořadí popisu lze nelézt jednoznačný nedostatek v kapitole 2.7 SWOT analýza, kdy zvolená strategie předchází postupu kvantifikovaného hodnocení jednotlivých prvků matice.
Práce s informačními zdroji, včetně citací B Zvolené zdroje jsou na úrovni a odpovídají zadanému tématu. Citace uvedených zdrojů odpovídají požadavkům na VŠKP. Nicméně, v některých případech v analytické části jsou použity citace v nevhodné podobě.
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Bumberová, Veronika

Celkově je předložená diplomová práce v oblasti optimalizace marketingového mixu a zvýšení tržního podílu na slovenském trhu zpracovaná na uspokojivé úrovni. Otázka č. 1: Jaké jsou přínosy v podobě (%) navýšení tržeb Pivovaru z navrhovaných akcí? A jaké jsou naopak náklady ve vztahu k intervencím, které navrhujete (klidně stručně ve smyslu vyšší/nižší investiční náklady nebo rozpočet nákladů)? Otázka č. 2: Na základě jakých podpůrných dat byl vybírán kvalitativní vzorek distributorů do průzkumu? Otázka č. 3: V práci se v rámci vymezení problému "tluče" vstup Pivovaru na slovenský trh formou distributora a rozhodnutí firmy vstoupit na trh jako odštěpný závod nebo J-V, co je tedy skutečné další směřování v této oblasti?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Práce je s ohledem na stanovené dílčí cíle v podobě analýz a průzkumu trhu, zpracovaná na relativně dobré úrovni, ale bohužel hlavní cíl v podobě prokázání přínosů z návrhů v podobě optimalizace marketingového mixu společnosti Pivovar Mazák s.r.o., která by povedla ke zvýšení tržeb a tržního podílu na slovenském trhu, chybí.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Autorka práce používá jak standardní analytické metody sběru sekundárních dat pro posouzení kontextu prostředí, tak i primární sběr dat prostřednictvím kvalitativního průzkumu formou strukturovaných rozhovorů s potencionálními distributory ze Slovenska. Zvolené metody odpovídají problematice, přesto bych v rámci práce uvítala benchmarking s přímou konkurencí na Slovensku (výběr z 9% produkce a prodeje minipivovarů na celkové produkci) ve vybraných parametrech marketingového mixu pro lepší podporu návrhů.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Z hlediska schopnosti interpretovat dosažené výsledky z analýz a vyvozovat z nich závěry je na relativně velmi dobré úrovni, ale v rámci analýz postrádám dílčí zhodnocení, zvlášť u interní analýzy realizovanou metodou 7S není jasný výsledek o sladění jednotlivých 7 prvků, což je cílem této analýzy. Kapitola "sortiment" mohla obsahovat podíl (%) jednotlivých pivních produktů na obratu společnosti pro podporu výběru produktu v navazujícím průzkumu a to i s ohledem na teritorium. Na druhé straně chválím posouzení dopadu pandemie na vývoj trhu a souvisejících distributorů v ČR a SK či legislativních faktorů. Z hlediska analýzy objektivních dat u konkurentů v Porterovém modelu, mohl být proveden benchmarking u vybraných přímých konkurentů ve vybraných parametrech marketingového mixu ve vztahu k cíli práce. Kapitola 3.8.3 je pak zpracovaná ne zcela dostatečně s ohledem na významnost rozhodování o výběru vhodného distributora pro pokrytí prodejů na Slovensku a zároveň tak výsledky analýzy teritoriálního pokrytí, způsobů distribuce, mohli vstupovat do rozhodování o výběru vhodného vzorku pro následný průzkum. Kapitola 3.9.2 není dobře uchopena z hlediska výsledků tematické analýzy a jejich vizualizace ve shrnujícím protokolu. Autorka nenavázala na výsledky SWOT matice v podobě kvadrantu S-O, kde spadají alternativní agresivní marketingové strategie typu koncentrace, penetrace trhu, rozvoj produktů apod., na které pak navazují marketingové iniciativy (vstup na trh formou distributora, J-V apod.), a které pak obsahují samostatné taktiky (tabulka č. 19). Chybí koncepčnost a propojení aktivit, návrhy jsou chaotické, neobsahují cíle iniciativ ve formě SMART principů a tudíž ani metriky pro kontrolu úspěchu a uchopení přínosů.
Praktická využitelnost výsledků D Práce je s ohledem pro praxi reálně použitelná jako podpůrný nástroj pro rozhodování z hlediska výsledků z provedených analýz, které jsou zpracované na relativně dobré úrovni, bohužel méně z pohledu uchopení návrhů. Pro praxi postrádám větší propracovanost návrhů, které by vycházeli z logického konceptu a respektoval iniciativy a akce z pohledu plánování a implementace v jednotlivých oblastech. Návrhy neobsahují propojení na přínosy v podobě zvýšení tržeb a tržního podílu na slovenském trhu, které by byli uchopeny nějakými metrikami, očekávanými cíli či podloženým potenciálem trhu.
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Závěrečná práce splňuje požadavky dané směrnicí. Práce obsahuje teoretickou, analytickou a návrhovou část, které jsou logicky propojeny. Studentka v práci používá adekvátní terminologii a odborná jazyková úroveň odpovídá zvolené problematice, nicméně občas se najdou výjimky (např. "postavit e-shop" apod.). Názvy některých kapitol by si zasloužili lepší vypovídací hodnotu (např. 3.3 apod.). Výtku mám k logice uspořádání kapitoly 2.7 v rámci teoretické části práce z hlediska logiky a kontextu jako evaluace pro následné návrhy. V kapitole 1.2 chybí v názvu aspoň pojem trh nebo segment. Osobně nejsem zastánce podkapitol o jednom odstavci, mělo být ponecháno v rámci komplexního pojetí analýzy pouze se výrazněním, ale to je spíše subjektivní názor.
Práce s informačními zdroji B V práci je s citacemi pracováno na relativně velmi dobré úrovni s ohledem na veřejně dostupné informace a knižní literaturu, tak i v případě zpracování výsledků dat z provedení vlastního primárního výzkumu.
Navrhovaná známka
D

eVSKP id 135086