VRÁNA, P. 3D tisk kovů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Řiháček, Jan

Bakalářská práce Pavla Vrány předkládá literární rešerši se zaměřením na současné technologie 3D tisku kovů. Student jednotlivé metody rozděluje podle formy materiálu a následně pro jednotlivé skupiny podrobněji rozebírá nejčastěji používané metody 3D tisku, včetně jejich principu, oblastí použití i výhod a nevýhod každé z nich. Rozsah a provedení práce odpovídá stanovenému zadání. Student pracoval víceméně samostatně a reagoval na připomínky vedoucího. Výsledná známka zohledňuje samostatnost i přístup studenta k vypracování bakalářské práce.

Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Herčík, Tomáš

Předložená bakalářská práce s názvem „3D tisk kovů“ rozebírá možnosti aditivního přístupu pro tisk kovů s primárním zaměřením na drátovou metodu (WAAM), kde je využívána technologie obloukového svařování. Celkem obsahuje 31 stran a je rozčleněna do 3 hlavních kapitol. V první kapitole je nastíněna detailní posloupnost operací, které jsou nezbytné pro zhotovení výrobku. U bodu „příprava modelu pro 3D tisk“ je uvedena informace o potřebě podpor u stěn, které jsou pod úhlem větším jak 45°. Tento fakt platí pro většinu aditivních metod. Nicméně právě u technologií využívající obloukové svařování nikoli. Vrstvu je možné nanášet téměř pod jakýmkoli úhlem s přesností až ±0,5°. Další kapitola je věnována základním technologiím pro 3D tisk kovů. Kapitola obsahuje detailní popis principů technologií, možnostech tisknutelných materiálu a celkové problematiky. Nejrozsáhleji je popsána technologie WAAM. Obsahově shrnuje jak samotnou problematiku 3D tisku, tak možnosti obloukového svařování. V kapitole mohly být více rozebrány výhody této technologie, možnosti využití, svařovací proces dán více do souvislosti s 3D tiskem atd. Místy se popis přílišně shoduje s uvedenými zdroji. Poslední kapitola je věnována metodě WAAM s využitím procesu CMT. V závěru je shrnuta problematika související s popsanými metodami a jejich možné využití. Po formální stránce práce neobsahuje významné nedostatky až na číslování stran po seznam tabulek. Konstatuji, že i přes výše zmíněné nedostatky, byly stanovené cíle bakalářské práce splněny a práci doporučuji k obhajobě.

Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 132142