ČERNOHLÁVEK, M. Biotribologie umělých slz pro léčbu syndromu suchého oka [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Vrbka, Martin

Hlavní cíl diplomové práce, který byl zaměřen na experimentální popis vývoje součinitele tření umělého slzného filmu s využitím pin-on-plate simulátoru, byl splněn. Byl vytvořen experimentální tribologický model oka, byly stanoveny experimentální podmínky a na základě nich byly realizovány experimenty s důrazem na analýzy viskozity, mukoadhezivity a součinitele tření komerčních očních kapek a vyvíjených surovin do očních kapek na bázi nativní kyseliny hyaluronové a jejího derivátu. Výsledky provedených analýz jasně ukázaly, že vyvíjený derivát dosahuje optimálních reologických vlastností, které se blíží nativním slzám a zároveň vykazuje velmi nízký součinitel tření v porovnání s ostatními testovanými polymery, což ho řadí jako vhodnou surovinu do očních kapek pro léčbu syndromu suchého oka. Diplomová práce byla řešena v rámci projektu TA ČR Trend, který se zabývá výzkumem a vývojem farmaceutické suroviny do umělých slz pro léčbu syndromu suchého oka a je řešen ve spolupráci s biotechnologickou společností Contipro a.s. Diplomant se na základě výsledků své práce významnou měrou podílel na společné publikaci odeslané do časopisu International Journal of Biological Macromolecules, která je nyní posuzována oponenty. Na práci oceňuji podrobnou rešerši literatury, precizní provedení experimentů, zpracování naměřených výsledků, velmi detailní diskusi získaných výsledků a srozumitelné závěry. Student byl v průběhu studia začleněn do výzkumného týmu Biotribologie, kde samostatně a aktivně pracoval na zadaném tématu. Student se také zúčastnil dvou stáží ve firmě Contipro, kde realizoval reologická měření. Konzultace mezi vedoucím diplomové práce a studentem probíhaly v pravidelných intervalech a bez komplikací. Práce se účastní soutěže „Cena Contipro“ o nejlepší diplomovou práci. Celkově práci studenta a jeho diplomovou práci hodnotím velmi kladně, a to známkou A.

Daniel, Matej

Syndrom suchého oka je onemocnění, které je poměrně časté v současné populaci a je předpoklad, že počet pacientů se bude zvyšovat. Využití umělých slz je prvním krokem při léčbě tohoto onemocnění. Proto považuji téma práce za aktuální a výsledky mají přímou aplikovatelnost. Práce obsahuje detailní přehled současného stavu problematiky, ze kterého definuje cíle práce. Práce je zajímavá rozsahem zkoumaných materiálů a komplexním přístupem k řešení problému. Silnou stránkou práce je propracovaná metodika a následně experimentální část. Z formálního hlediska je práce zpracována přehledně a jasně. Obsahuje relevantní literaturu a autor uvádí časopisecké zdroje. V době posudku jsem nedohledal článek uvedený v závěru práce.

eVSKP id 131907