TASCH, D. Brno Jižní Město na Poříčí, lokalita Trojmostí Komunikační prostor sociální soudržnosti komunity, polyfunkční objekt a prostor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2021.

Kiszka, Josef

Řešení inspirované mosty ludvíkovské Paříže či florentským Ponte Vecchio je nápadité. Je vyjádřením osobního nekonvenčního názoru, názoru diskutabilního, avšak zcela akademicky relevantního. BP navrhuji k obhajobě a hodnotím

Přístup studenta ke zpracování D BP naplňuje dostatečně zadání
70

Obtulovič, Marek

Cením si citlivého pojetí navrženého bytového domu, byt je velká škoda, že autor nevyužil ponteciálu projektu. Díky zásadnímu pochybení v prezentaci z důvodu nedostatku informací jak hlouběji vysvětlit projekt, si autor svoji práci zbytečně degradoval.

Urbanistické řešení B Na základě výsledku soutěže o přemístění hlavního nádraží v Brně a nové koncepce vybudování nového Jižního města, autor hledá jistá neměná místa v území, které se výrazně nepromění i novou výstavbou Jižního města a okolí. Jeden z relativně neměných elementů je protíkající řeka Svratka v území. Fénomén řeky ve městě může výrazně pomoci z hlediska ekologicko-sociálních kvalit v daném území. Autor hledá tzv. ¨Genia Loci¨, který pomůže s jednoduší identifikací v nově navržené urbanistické struktuře najít částečnou identitu místa. Součásti místní identity je také výrazné inženýrské dílo starého železničního viaduktu přes řeku Svratku, který se stal nosným tématem projektu návrhu bytového domu. Je to do jisté míry nekonveční pojetí domu v tradiční městské struktuře, což může také přispět k zatraktivnění území novou lineární strukturou bytového domu nad řekou. Dům by se mohl stát i součastí tzv. lineárního parku kopírující současnou pozici železničních kolejí do centra města, čímž se parter domu stává také atraktivní pro veřejnost.
Provozní řešení C Parter budovy nabízí atraktivní plochy pro veřejnost, s možnostmi mít zde zázemí pro pro různé kavárny, restaurace či galerie tak, aby se také stali katalyzátorem zdejších aktivit. Autor navrhuje jednoduché funkční členění půdorysu pomocí pavlačí a centrálních chodeb se schodištěm mezi byty. Výrazné skulpturální schodiště propsané na fasádu je zároven funkční prvek, byt je potřeba vzít v úvahu nevhodná otevřenost schodiště v parteru z důvodu zabezpečení pro residenty. Přístup k bytům pomocí chodbových palvačí by mohl nabídnout příjemny komunitní prostor pro pět až šest bytů s výhledem na řeku a město. Je otázka, zda tento dlouhý a přímy pavlačový koridor lokálně nerozšířit a nevytvořit konkrétní místo pro komunitní sousedské posezení? Je potřeba se zamyslet, jak nabídnut možnost pro vytvoření dobrých sousedských vztahů. Jisté drobnosti v provozním řešení se dají v návrhu modifikovat tak, aby nebyla narušena koncepčnost práce. Z práce není jasné, jak funguje střešní rovina a jak je využita residenty či veřejnosti?
Technicko konstrukční řešení C Vzhledem k nástavbě starého železničního viaduktu nová konstrukce hraje velmi důležitou roli, jak novou nástavbu překlenout řeku Svratku nebo koncepčně pracovat s původní konstrukci viaduktu. Dle textové části a komentáře autora je zmíněno pouze nové ŽB konstrukční řešení nástavby. Autor nevyjádřil nové konstrukční řešení grafickou podobou, takže je složitější patřičně posoudit konkrétní přístup. Pouze v textové formě je poukázano na nové ŽB konstrukční řešení nástavby s tím, že se budou zatěžovat staré pilíře viaduktu. V grafické projektu není také vyjádřeno možné zatížení zvýšeným průtokem řeky v době povodní. Myslím si, že by bylo více koncepční řešit vynesení nástavby nezávislým konstrukčním systémem, který primárně nezatěžuje současnou starou viaduktovou konstrukci. V případě vyhovění možnosti zatížit viaduktovou starou konstrukci, navržené konstrukční řešení ŽB autorem skeletovým systémem by mohlo být ekononičtější než nezávislé konstrukční řešení bez výrazného většího zatížení původní konstrukce.
Formální úroveň D Přístup autora transformovat starý železniční viadukt na bytový dům, se jeví jako zajímavý koncep a přínosný pro území. Může to být jeden z atraktivních městských zásahů formou tzv. ,,citymark,, tzn. lehce rozeznatelná jiná struktura v městském prostředí. Bohužel samotná prezentace postrádá hlubší vysvětlení autora o kvalitě a koncepčnosti díla. Velmi dobrý potenciál projektu je nevhodně vyjádřen po stránce analytické a grafické.
Architektonické řešení B Autor přistupuje formálním pojetím tektoniky budovy, čímž se vhodně doplnuje se starou strukturou železničního viaduktu. Návrh si ponechává svůj tradiční fromální výraz stavby tak, aby se udržel či doplnil tzv. ,, genius loci,, Členění a měřítko domu působí citlivým dojmem. Možná s materiálovým zpracovaním mohl autor více pracovat hlouběji a zamyslet se nad řemeslným či zpracováním starých drážních budov, jelikož návrh reaguje na železniční viadukt.
75

eVSKP id 133957