KOPEČEK, M. Negativní dopady obnovitelných zdrojů na životní prostředí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Sitek, Tomáš

Cílem bakalářské práce Marka Kopečka bylo shrnout obecné charakteristiky jednotlivých obnovitelných zdrojů energie, uvést podíl těchto zdrojů na výrobě elektřiny v ČR a zhodnotit případné negativní stránky jejich používání. Tato rešeršní práce je rozdělena do pěti kapitol dle pěti nejčastěji používaných obnovitelných zdrojů. V každé kapitole jsou uvedeny negativní dopady na životní prostředí nejen při samotném provozu, ale také při stavbě či výrobě jednotlivých komponent. Student rovněž zapracoval občasné nehody, které jsou bohužel nedílnou součástí výroby elektřiny z jakéhokoli zdroje. Práce je uspořádána přehledně a logicky. Kvalita obrázků je dostatečná, popisy jsou v češtině. Množství překlepů je minimální. Počet použitých zdrojů je dostatečný s vysokým podílem zdrojů zahraničních. Odkazy v obsahu však bohužel směřují na špatné stránky. Z práce je patrné, že si student uvědomuje problémy spojené s používáním obnovitelných zdrojů a bude k nim v budoucnu přistupovat s rozvahou. Student splnil všechny předepsané náležitosti kladené na tento typ práce. Cíle práce byly splněny, a doporučuji ji k obhajobě s hodnocením výborně/A.

Chýlek, Radomír

První část práce je zpracovaná dobře, autor popisuje jednotlivé obnovitelné zdroje energie (OZE). Věnuje se podrobněji výrobě, životnosti a recyklaci komponent OZE a nehodám a ekologickým problémům pramenících z jejich provozu. Tím naplňuje její první cíl, tedy rešerši OZE. Dále ovšem práce působí, jako by se snažila naplnit nějaké to minimum z dalších cílů. V hodnocení struktury OZE u nás a ve světě je autor velmi strohý. Očekával bych, že se tyto informace dozvím přehledněji, avšak kromě občasných zmínek v rešeršní části se k tomuto již autor nevrací a to ani žádnou diskuzí či závěrem. Najít nějaký vlastní přínos této bakalářské práce je tak vcelku obtížné, avšak je nutné brát v potaz to, že autor je studentem obecného studijního programu. I tak je nutné v rešeršní práci předložit nějaké vlastní interpretace či zhodnocení. Naopak, v naprostém závěru autor cituje další odborné zdroje, přebírá obrázek a poprvé informuje o definici LCA - life cycle analysis. Přitom se domnívám, že by si toto zasloužilo svou vlastní kapitolu a trochu detailnější rozbor. Po formální stránce je práce v pořádku, až na občasné pravopisné chyby a chyby v citacích. Z grafického hlediska a úpravy také nemám větších připomínek.

Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C