ZEZULKA, L. Multifunkční SNOM sondy nové generace pro korelativní SEM/SPM měření [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Spousta, Jiří

Bakalářská práce MULTIFUNCTIONAL SNOM PROBES OF NEW GENERATION FOR CORRELATIVE SEM/SPM MEASUREMENTS Lukáše Zezulky pokrývá moderní oblast vědy a výzkumu. Student se v ní věnoval návrhu multifunkční SNOM sondy pro korelativní SEM/SPM měření využívající dutého optického vlákna s plným jádrem. V rešerši části práce uvedl možné způsoby výroby SNOM hrotů na dutém optickém vlákně, využití dutých kapilár pro přívod pracovních tekutin ke vzorku a možnosti přívodu potenciálového rozdílu ke vzorku pomocí kapilár vyplněných vodivým materiálem. V práci je rovněž prezentován vyvinutý způsob výroby unikátních SNOM hrotů a celý navržený koncept byl úspěšně ověřen provedenými korelativními měřeními. Student při vypracování práce pracoval svědomitě, pečlivě a s vysokou mírou samostatnosti. Jím dosažené výsledky výrazně pomohou k řešení projektu FSI VUT v Brně a firmy NenoVision (a dalších partnerů z ÚPT a ÚFM) TAČR: FW03010504 Vývoj in-situ technik charakterizace materiálů a nanostruktur. S prací studenta Lukáše Zezulky jsem byl velmi spokojen a hodnotím jeho práci a přístup stupněm A, výborně.

Kolíbal, Miroslav

Bakalářská práce Lukáše Zezulky se zabývá výrobou a následně testováním nových sond pro korelativní mikroskopii založenou na rastrování speciální sondou v elektronovém mikroskopu. Práce je psaná anglicky, což velice oceňuji, místy však na mě byla angličtina příliš složitá (příkladem je úvodní kapitola, která spíše připomíná beletrii než vědecký text, autor však zjevně kvalitní beletrii holduje, ref. 60). Vlastní text je prostý překlepů, angličtina místy pokulhává, ale občasné stylistické chyby nebrání pochopení textu. Po formální stránce bych si dovolil vytknout používání výrazu „SEMs“ u obrázků, zde by bylo vhodné volit např. „SEM images“. U Obr. 2.6 chybí popis barevné mapy. V praktické části autor popisuje jednotlivé kroky při vývoji sond, včetně neúspěchů, a ilustruje tak čtenáři svůj postup při plnění cílů bakalářské práce, které věrně kopíruje. Pomocí počítačové simulace ukazuje vliv tvaru konce sondy na intenzitu světla v blízkém poli na konci sondy a na jejich základě volí vhodný typ a demonstruje jeho výrobu. Sonda je následně otestována použitím v korelaci s obrazem získaným SEM. Zvídavý čtenář bude v experimentální části možná mírně zklamán – autor nepopisuje experimenty s přípravou kapilár plněných kovem, případně připouštěním plynu, čemuž je věnována rozsáhlá část teoretického úvodu. Možná mi to uniklo, ale bylo by zřejmě vhodné více zdůraznit (zřejmě už v teoretické části), že tyto experimenty jsou teprve plánovány. Práci hodnotím jako velmi pěknou a doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 132693