ŠMÍDOVÁ, V. Izolace a charakterizace přírodních aktivních látek a možnosti jejich aplikace při přípravě doplňků stravy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Ve své diplomové práci se Bc. Veronika Šmídová věnovala vývoji moderních dětských doplňků stravy a to včetně jejich senzorické analýzy. V práci se studentka s využitím enkapsulace zaměřila především na doplňky stravy s obsahem enzymů, důležitých mastných kyselin a různých antioxidantů. Cílem práce byl vývoj a charakterizace moderních doplňků stravy s obsahem vybraných aktivních látek pro dětskou výživu. Tento stanovený cíl zadání studentka zcela splnila. Během řešení experimentální části práce pak studentka zvládla široké spektrum různých metod, a projevila tak značné laboratorní dovednosti. Po celou dobu rovněž projevovala velký zájem o studovanou problematiku a v laboratoři pracovala aktivně a pečlivě. Postup práce i výsledky průběžně konzultovala. Dále dokázala dosažené výsledky své práce přehledně zpracovat a velmi dobře okomentovat. Při psaní teoretické části pak studentka prokázala také schopnost práce s odbornou literaturou. Práci proto doporučuji k obhajobě a hodnotím celkovou známkou "výborně" (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Studium literatury a její zpracování | B |
V předložené diplomové práci se Bc. Veronika Šmídová zabývala přípravou doplňků stravy s obsahem přírodních lipofilních látek z vybraných semen v kombinaci s enzymy, zejména pro děti. Téma je v současnosti aktuální a zajímavé. Teoretický text diplomové práce představuje celkem přehlednou rešerši zaměřenou na vybrané téma, popisuje nároky na stravování u dětí a možné trávící problémy nebo onemocnění. Stručně jsou popsané i využité instrumentální metody. V závěru rešerše najdeme také přehled doplňků stravy pro děti v současnosti dostupné na trhu. V rámci experimentální části práce se studentka pokusila vytvořit doplněk pro děti s obsahem enzymů, případně doplněn liposomovými částicemi s obsahem speciálních olejů, který projde procesem trávení a dostane se na místo určení ve střevě. Tomuto procesu předcházela řada testování jak samotných vybraných olejů, charakterizaci jejich profilu mastných kyselin a aktivních látek, tak testování cytotoxicity, nebo samotná senzorická analýza navrženého produktu. Z výsledkové části práce tedy plyne, že studentka musela prokázat jistou míru samostatnosti, orientace v dané oblasti a plánovaní, protože bylo využito velké množství instrumentálních metod a muselo se zpracovat velké množství získaných dat. Nicméně k práci mám několik převážně věcných komentářů uvedených níže: Komentáře: - V grafickém zpracování výsledků uvádíte vzorky pojmenované písmenem a číslem. Legenda k tomuto označení se nachází většinou na začátku každé kapitoly. Doporučovala bych menší písemnou legendu přímo v popisu grafu/obrázku pro lepší orientaci čitatele ve výsledcích. Neustálé listování v práci a hledání úvodní legendy snižuje přehlednost výsledků. - Také některé části diskuse obsahují strohý popis, například na str. 36: „U vzorků O1, O4 a O8 je vidět vysoký výskyt kyseliny…“ V textu diskuse bych velmi doporučovala popsat konkrétně, co jsou to vzorky O1, O4 nebo O8, ať se opět nemusí hledat legenda. - Získané charakteristiky vybraných olejů mohly být v diskusi proloženy s uvedením rozmezí deklarovaných hodnot z odborných publikací. Zadání práce bylo splněno, práci doporučuji k obhajobě a hodnotím celkovou známkou výborný (A)
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Závěry práce a jejich formulace | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Logické členění práce | A | ||
Splnění požadavků zadání | A |
eVSKP id 123826