BLAŽEK, P. Vliv tvaru odlitků na využití nálitků [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Záděra, Antonín

Cílem bakalářské práce bylo provést rešerši na téma nálitkování a tuhnutí kovů a slitin, zejména slitin hliníku. Dále pak bylo cílem navrhnout, provést a následně i vyhodnotit a ověřit experiment pro stanovení vlivu tvarového faktoru odlitku na funkčnost a využití použitého exotermického nálitku. V teoretické části autor velmi podrobně a přehledně rozebral problematiku tuhnutí kovů a slitin a zejména možnosti nálitkování a rozdělení nálitků z řady hledisek. V experimentální části autor práce samostatně navrhl zkoušky pro ověření vlivu tvaru odlitku a velikosti modulu na využití exotermických nálitků. Rozsah experimentu je široký a autor prokázal schopnost teoreticky i prakticky řešit dané téma na dobré odborné úrovni. Při řešení bakalářské práce byl student velmi aktivní a pracoval samostatně. Při přípravě a hodnocení experimentální části práce samostatně zajistil přípravu celého experimentu a jeho hodnocení včetně hodnocení jakosti odlitků kapilární zkouškou, přípravě měření a hodnocení teplotního pole až po metalografické hodnocení vzorků. Výsledky experimentu byly jasně a srozumitelně zpracovány a formulovány. Jedná se o práci, která i přes některé drobné nedostatky splňuje všechny podmínky kladené na bakalářskou práci. Práci doporučuji k obhajobě.

Bořil, Petr

Cílem práce je provést literární rešerši na téma nálitkování a tuhnutí kovů a slitin a to zejména slitin hliníku. A v rámci práce byl proveden experiment na ověření vlivu tvarového faktoru odlitku na využití a funkčnost použitého nálitku. Cíle práce byly splněny. Práce je zpracována přehledně a je rozčleněna do jednotlivých kapitol, které mají logickou návaznost. Práce má však i pár nedostatků a nepřesností například: Str. 27 – autor práce uvádí, že podle literatury [5] siluminy s přísadou mají nízký sklon k tvorbě trhlin za tepla. O pár řádků níže, ale uvádí, že podle literatury [22] měď zvyšuje sklon k vzniku trhlin za tepla. Str. 29 - Odplynění se provádí obvykle vháněním inertního plynu do taveniny. Použitý plyn bývá dusík, argon nebo směs dusíku s freonem, fluorem nebo chlorem. Tyto dvě věty vyznívají tak, že freon, fluor a chlor jsou inertní plyny, ale ani jsou to naopak plyny aktivní. Str. 31-32 – výpočtový chaos, obtížně se orientuje mezi tím, které rozměry vtoků a zářezů byly nakonec použity a proč byla vtoková soustava navržena jako přetlaková a následně byl zvolen vtokový kůl a zářezy tak, že je podtlaková. Str. 33 – obrázky ze simulací mohly být větší, aby z nich šlo poznat hodnoty na barevné ose Navzdory uvedeným výtkám je práce na dobré odborné úrovni a doporučuji ji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 132808