TKADLECOVÁ, M. Analýza kvality obrazu užitím Fourierovy transformace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Hoderová, Jana

Porovnávání kvality obrazů a výběr toho nejlepšího obrazu pro další zpracování je záludný problém. Uvědomme si, že člověk při pohledu na obraz zapojuje všechny smysly a rozhodnutí dvou lidí o vizuální kvalitě stejného obrazu může být diametrálně odlišné a velmi subjektivní. Zvolit metodu, která by byla objektivní, efektivní a použitelná v technické praxi, tj. metodu, která seřadí sekvenci obrazů podle kvality, není snadný úkol. Práce Markéty Tkadlecové „Analýza kvality obrazu užitím Fourierovy transformace“ vyžadovala znalosti náročných partií matematiky zaměřených na problematiku obrazové analýzy, které se na FSI VUT vyučují až v magisterském stupni. Zvládnutí tématu si vyžádalo velké úsilí a výsledkem je kvalitní práce, která je věcně správná a přehledně a logicky uspořádaná. Na struktuře práce je zřetelně vidět, že autorka pečlivě budovala matematický aparát, který potřebovala pro zdůvodnění metody, kterou si pro řešení zadaného problému zvolila. Těžiště práce je v kapitole „3.3 Analýza kvality“, kde na závěr kapitoly autorka uvádí algoritmus pro stanovení kvality obrazu. V kapitole 3 jsou uvedeny autorčiny vlastní výsledky a úvahy vedoucí k sestavení algoritmu. Je zde podrobně popsána metoda, jak přistoupit ke kvalitativnímu porovnání obrazů jedné scény pořízených při různém nastavení fotoaparátu a při různých světelných podmínkách. Navržený algoritmus autorka naprogramovala pomocí softwaru MATLAB. Funkčnost algoritmu ověřila pomocí referenčního obrazu, ze kterého například rozmazáním, změnou jasu, atd. získala sekvenci dalších obrazů. Algoritmus neomylně vyhodnotil referenční obraz jako nejkvalitnější. Funkčnost algoritmu je demonstrována na dalších sekvencích obrazů a jsou bohatě popsány detaily, kterých si u porovnávaných obrazů má čtenář povšimnout. Problematika porovnávání dvou a více obrazů téže scény je velmi aktuální a nabízí přímé použití v praxi. Podstatné je, že jde o metodu objektivní, tedy nezávislou na subjektivním názoru člověka, který by porovnával obrazy jen tak pohledem. Výsledkem pro každý analyzovaný obraz je jediná hodnota koeficientu 0, která má příslušnou vypovídací hodnotu o kvalitě obrazu.

Druckmüller, Miloslav

Předložená práce zcela naplnila požadovaný cíl, t. j. vytvořit prakticky použitelnou metodu pro hodnocení kvality digitálních obrazů užitím 2D Fourierovy transformace. Práce má jak po stránce odborné, tak formální výbornou úroveň. Zvláště oceňuji přehlednost práce a její dobře navrženou logickou výstavbu. V práci se uvádí, že jistým nedostatkem metody je to, že s rostoucí směrodatnou odchylkou aditivního šumu roste i parametr vyjadřující ostrost (kvalitu) obrazu. Tento nedostatek nelze metodami založenými na Fourierově transformaci odstranit. Práce se týká problematiky, která zatím nebyla v plném rozsahu součástí studia, proto lze hodnotit zadání práce jako poměrně náročné.

eVSKP id 133852