IVKOVIČOVÁ, N. Elementární architektura / Architektura přijíždí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2021.

Ponešová, Barbora

Natálie Ivkovičová předkládá originální koncept fakulty architektury v novém, netradičním pojetí. Povyšuje akademický prostor na instituci, jejíž součástí je i poslání popularizace architektury za hranice regionu. Samotné univerzitní budově přiřazuje významné místo v rámci hradebního okruhu a prohlubuje tak původní myšlenku brněnské Ringstrasse. Autorka propojuje urbanismus vysokoškolského areálu s existující železniční sítí a využívá ji pro mobilní ateliéry, které mají přispět k rozšíření povědomí o fakultním dění. Takto výjimečná myšlenka na zvoleném exponovaném místě vyžaduje od autorky odvážná radikální rozhodnutí. Právě určitá vnitřní nejistota byla pro studentku největším limitem, díky čemuž se dostávala do časové tísně. Z toho důvodu se nepodařilo práci náležitě odprezentovat. Je to velká škoda, protože začátek práce byl velmi slibný. U Natálie si cením především její kreativity a s politováním (kvůli formálně nedotaženým výstupům) nemohu dát lepší hodnocení. Práci doporučuji k obhajobě.

Přístup studenta ke zpracování B
65

Eichlerová, Eva

Autorka ve své diplomové práci projevila schopnost analyzovat záměr a nalézt z něj východisko stanovením zajímavého programu. Pro ten se jí nepodařilo nalézt dostatečnou oporu ve zpracování návrhu, především nedoložením některých částí a nejistoty v oblasti architektonického a konstrukčního navrhování.

Urbanistické řešení D Autorka diplomové práce vybírá neurbanizované místo na brněnském ringu. Jeho stávající hodnoty shledává vhodnými pro záměr návrhu depa na železniční trati, odkud budou vyjíždět vlaky s kontejnery k popularizaci výuky architektury a příbuzných oborů. Prostorovou vazbu ve společném veřejném prostoru tvoří navrhovaná budova se skořepinovým přístřeškem arch. Fuchse. Stanovený záměr by v případě kvalitního zpracování místo významně obohatil. Dopravní napojení budovy se třemi patry podzemních parkovacích stání není do stávajícího systému dopravy koncepčně zapojeno, naznačené kolmé odbočení z ulice Koliště je nereálné.
Architektonické řešení C Podstata návrhu spočívá v dobré myšlence popularizace architektury a příbuzných oborů na cestě do jiných míst a také na místě samém. Zde navrhovaná budova je sama výstavním exponátem. Její architektonický koncept jakoby vycházel z estetiky původních skladových hal. Výraz budovy na významném místě neodpovídá jejímu určení jako otevřené instituce pro setkávání studentů a veřejnosti. Nepřesvědčivě působí sestava budovy ze dvou částí. Z návrhu není jasné, jak budou prosvětleny vnitřní prostory přiléhající k podélným fasádám 2.a3.np. Návrh střešní krajiny obohacuje řešení.
Provozní řešení D Napojení depa na stávající železnici a jeho provoz se jeví dobře vyřešen. Jednotlivé provozy v hlavní budově jsou navrženy bezkolizně. Není jasný záměr pěší zóny procházející vstupní halou ke Kolišti, která je silnou dopravní tepnou. Chybná je úvaha o zájezdu do parkovacích pater z ulice Koliště.
Technicko konstrukční řešení E Autorka se v návrhu zabývá řešením hlavní nosné konstrukce budovy. Konstrukční detaily nejsou popsány. V textu je zmínka o opláštění budovy. Není řešeno technické zařízení budov.
Formální úroveň F Studentka ve své diplomové práci nepředložila k hodnocení pohledy na budovu. Na odevzdaných přílohách chybí popisy výkresů, značení severu na situaci a půdorysech, výškové kóty řezů a popisy skladby vrstev u konstrukčních detailů. Grafické zpracování 2D je jednoduché až nejisté.
57

eVSKP id 133798