HUDÍNKOVÁ, V. Konverze bývalé textilní továrny v Brněnci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Zemánková, Helena

Kreativní práce diplomantky dokumentuje hledání architektonického způsobu ozvláštnění areálu. Diplomová práce navazuje na předcházející semestr, zaměřený na funkční proměnu původního výrobního území v Brněnci. , ve kterém se odehrál příběh Oskara Schindlera. Zadání diplomové práce spočívalo v konverzi velké univerzální výrobní haly. Program, který autorka navrhla odpovídá budoucím návštěvníkům předpokládaného Memorialu Holocaustu, působení Oskara Schindlera a vzpomínky na rodinu továrníků Low Beer. Jsou to funkce muzeální , archivní , prezentační a shromažďovací doplněné nabídkou pro občerstvení i zakoupení knih a suvenýrů.

Přístup studenta ke zpracování A 95 Diplomová práce dokumentuje odbornou připravenost diplomantky.Oceňuji přístup k proměně výrobního monobloku, ozvláštněný architektonickým akcentem, dobře zvládntutým i konstrukčně.
90

Mosler, Štěpán

Autorka si vybrala rozhodně zajímavé zadání a unikátnost, už bohužel jenom částečně dochované továrny podtrhuje otázku řešení jejího nového využití a znovu zapojení do okolí. I přes některé nedostatky autorka doložila v práci schopnost studovat místní podmínky a řešit jejich problémy.

Urbanistické řešení B Rozsáhlé území bývalé textilní továrny v Brněnci je nepřehlédnutelnou dominantou obce čekající na svoje znovu začlenění. Autorka se snaží otevřít a zpřístupnit bývalý tovární areál pro obyvatele obce i turisty. Pozitivní je možnost do areálu vstupovat z několika míst a směrů, kdy návštěvník má možnost si vybrat tu nejvhodnější pro zvolený typ zájmu. Jako vhodné považuji rozdělení celého bývalého továrního areálu na dvě části. První část je věnována hlavně návštěvníkům muzea a aktivitám s ním spojeným. Druhá část, která je více cílena pro lokálního obyvatele, nabízí možnosti dodatečného bydleni, sociální a zdravotní péče, to vše obklopené zelení parku. V kontrastu s tím se může jevit velkoplošné "náměstí" po zbouraných nevhodných továrních objektech, které by si mohlo zasloužit hlubší zamyšlení minimálně ve formě zahradních úprav a veřejného mobiliáře.
Architektonické řešení C Celý komplex je chápán jako revitalizace a oživení původních objektů vycházejících z původní architektury. Architektonicky nejvýraznější částí je bezesporu novotvar restaurace s kinosálem, který překrývá původní skelet továrny a snaží se o propojení nového se starým. Do jisté míry může být diskutabilní, zdali lze tuto strukturu chápat jako pokornou, bez snahy konkurovat ostatním budovám areálu. Racionální vložení budovy knihovny a galerie do struktury šedových hal továrny považuji za zdařilé a jistě bude poskytovat návštěvníkům nevšední zážitky.
Provozní řešení B Autorka logickým způsobem vkládá nové funkce do staré struktury továrny. Členění prostoru je čitelné a návštěvník je veden podélnou osou továrny skrze jednotlivé provozy. Zpestřujícím a vítaným prvkem jsou menší atria napojená na knihovnu a výstavní prostory. Celkově je návrh velkorysý a funkce mají dostatek prostoru. V případě nové restaurace bych uvítal lepší poměr mezi navrženým počtem stolů k ploše samotného provozu, nebo vhodnější členění v prostoru.
Technicko konstrukční řešení C Většina objektů využívá původní konstrukci továrny a v případě nového objektu kavárny a kinosálu je celý objekt překryt dvojitě zakřivenou plochou. Z dokumentace není úplně jasné, jak nová střecha funguje konstrukčně. Napojení na fasádu není dostatečně prezentováno a vysvětleno. Značně rozporuplně působí i napojení na původní skeletovou konstrukci, zvláště v prostoru restaurace. Otázkou také může být energetická náročnost provozu restaurace a kinosálu zejména v převýšených místech.
Formální úroveň B Práce je graficky zdařilá a celistvá, doplněná dostatečným počtem vizualizací s jasnou vypovídající hodnotou. Dokumentace projektu by si zasloužila lepší prezentaci v oblasti konstrukčního detailu, zejména u řešení konstrukce střechy a použitých materiálů v celém navrhovaném areálu.
80

eVSKP id 133915