SCHWAB, V. Chráněné bydlení na Kociánce. Bydlení ve městě - městská necentra a proměny periferie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Františák, Luboš

V diplomové práci autor hledal a nalezl vhodné přístupy ke kultivaci jižní hrany areálu Centra Kociánka, která je v současnosti, mírně řečeno, neatraktivní. Při návrhu chráněného bydlení pak typologicky prověřil širokou škálu možností bydlení pro osoby se specifickými potřebami. Přidanou hodnotou je rozvíjení hlavní myšlenky vytváření platformy soběstačnosti a vzájemné spolupráce klientů s možností jejich seberealizace. Na nově kultivované jižní hraně je vrstveno parkování, hydroponický skleník a solární elektrárna ve vazbě na chráněné dílny a odbytové prostory, které tvoří zázemí chráněnému bydlení. Projekt je výborně adjustován a čitelně strukturován od jasného konceptu, přes promyšlený urbanistický i konstrukční detail po zdařile zdokumentované půdorysy, řezy, axonometrie a vizualizace. Díky systematickému přístupu, byla každé fázi práce věnována dostatečná pozornost.

Přístup studenta ke zpracování A Student Bc. Viktor Schwab pracoval s přehledem a ve vysokém nasazení celý semestr. Za největší devizu považuji autorův pečlivý přístup k tématu a zejména radost z tvorby. Jsem velmi spokojen s jeho pozitivním přístupem.
100

Šerek, Jiří

Autor naplnil cíl diplomové práce. Předložený návrh nabízí životaschopný model pro fungování chráněného bydlení, kombinovaný se zemědělskou výrobou a komunitním zázemím. Téma soběstačnosti je podpořeno citlivým zapojením prvků modro-zelné infrastruktury a technologií, využívajícími obnovitelné zdroje. Urbanistické řešení přináší do periferní oblasti novou kvalitu.

Urbanistické řešení A Urbanistická koncepce je srozumitelná, autor vhodným způsobem reaguje na limity a problémy dané lokality. Navrhované řešení integruje všechny stávající funkce území (veřejné parkoviště, skleník, dílny) do jednoho bariérového objektu, na který pak úzce navazuje komplex chráněného bydlení. Pozitivní je zakomponování drobných komerčních jednotek a komunitní kavárny směrem do veřejného prostoru. Přínosná je i myšlenka vytvoření piazzety před hlavním vstupem do areálu Královopolské strojírny.
Architektonické řešení A Směrem do ulice Křižíkové je stavba pojata jako homogenní utilitární blok s pilovými střechami, odkazující na genius loci sousedícího průmyslového areálu. Přestože je tato koncepce v daném kontextu obhajitelná, stálo by za zvážení zvýšit podíl funkcí v parteru, případně výrazněji pracovat s členěním uliční fasády. Objekty chráněného bydlení nabízejí pro své budoucí obyvatele příjemný mix soukromých a sdílených prostor. Zvolené měřítko stavby je adekvátní. Za pozornost stojí podrobný návrh zahrady jako nedílné součásti celkového architektonického návrhu.
Provozní řešení A Autor elegantně využívá svažitého terénu k vytvoření zapuštěného parkoviště, přičemž bydlení, skleník a komunitní prostor s dílnami a kavárnou zůstávají v jedné výškové úrovni. Koncept „rajské zahrady“ jako centrálního prostoru nabízí potenciál pro vytvoření živého místa, přirozeně provázaného s ostatními provozy.
Technicko konstrukční řešení A Předběžný návrh konstrukce skleníků a stavebně technické řešení ostatních budov jsou zpracovány v náležité kvalitě. Chvályhodná je i ambice zapojení prvků modro-zelené infrastruktury a moderních technologií (hydroponie, transparentní solární panely). V daném kontextu jejich integrace působí nenásilně a realisticky.
Formální úroveň A Práce je čitelně strukturována. Analytická i návrhová část jsou zpracovány v dostatečné podrobnosti a na vysoké grafické úrovni.
94

eVSKP id 133918