PEŠKOVÁ, J. Jihlavské historické domy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Havliš, Karel

Práce velmi dobře kombinuje několik klíčových témat týkajících se budoucího rozvoje Jihlavy do ucelené a strukturované podoby konkrétního návrhu. Ten se částečně drží v rovině ideové, částečně řeší i praktické otázky adaptace několika stávajících objektů rozdílných historických hodnot a prostorových dispozic. Navrhovaná struktura využití i funkčního přeuspořádání okolí “Brány Jihlavy” je životaschopná a realizovatelná. Samotná prezentace odvedené práce, především poněkud nejednotné grafické zpracování výstupů, by si zasloužila kultivovanější formu projevu.

Přístup studenta ke zpracování B 80 Racionální práce v průběhu celého semestru, s konstantním tempem k jasně stanovenému cíli. Některá dílčí témata prošla během řešení pozitivním vývojem, jako zpětná reakce na konzultace ze strany vedení. Na připomínky reagovala velmi pružně, po naznačení směru schopna již pokračovat samostatně v práci bez obtíží.
85

Navrkal, Martin

Hlavní hodnota práce jednoznačně spočívá v koncepčním přístupu a ve správně nastaveném zadání. Studenti jsou vedeni k hlubšímu poznání místa, na základě analýz potom prokazují schopnost najít a chápat lokální problém v širších souvislostech a hledají jeho skutečné příčiny. Ty pak mohou spočívat v širší kombinaci historických, sociálních, politických a samozřejmě i urbanistických jevů. Autorka ovládá schopnost analytického přístupu k zadání a koncepčního uvažování nad problémem. Východiska i cíle, které si stanovila, jsou správné. Práce je konzistentní a prokazuje dobrou orientaci autorky v otázkách týkajících se problémů a potenciálu rozvoje města.

Urbanistické řešení B Východiskem pro vlastní návrh autorky jsou analýzy historického centra Jihlavy. Autorka prokazuje schopnost „číst“ a chápat místo v souvislostech historických, urbanistických i sociálních a společenských jevů. Autorka umísťuje parkovací dům do prostoru bývalého bastionu. Situování kapacitních parkovacích kapacit po obvodu městského okruhu je správné, trojúhelníková parcela nicméně může snižovat efektivitu využití plochy pro parkování. Překročení ulice Hradební pomocí pěší lávky je možnou variantou, nemělo by ale vést k posílení bariérového charakteru této ulice. Oživení městských domů Matky Boží 30 a Věžní 1 zapadá do koncepce „drobných“ revitalizaci městských domů v centru Jihlavy, které mohou nastartovat žádoucí zatraktivnění města pro residenty i návštěvníky.
Architektonické řešení B Hmota parkovacího domu kultivovaně dotváří uliční čáru ulice Hradební, svou výškou evokuje úroveň pozůstatků po původním bastionu. Investici do relativně nákladného parku na střeše (mocnost násypů 1.5m) je třeba zvážit, nebo odůvodnit hodnotným a přínosným využitím střechy parkovacího domu. Revitalizované městské domy jsou řešeny citlivě a s respektem k dochovanému historickému stavu. Autorka umírněně kultivuje vzhled parteru domů a vnitřní prostory očišťuje od nehodnotných vestaveb.
Provozní řešení B Autorka zdařile využívá plochu původního bastionu pro situování provozu garážového domu. Systém dělených podlaží a ramp je pro dané místo zvolen vhodně. Koncepce bezbariérového nástupu na pěší lávku nemá odezvu v bezbariérovém nástupu na střechu parkovacího domu (je nutno použít vnitřní výtah s výstupem na ulici Hradební). Venkovní schodiště do ulice Hradební je strmé, bez podesty a lze jej vyřešit lépe. Využití řešených městských domů je jednoduché, až na drobnosti funkční a v souladu s prostorovým uspořádáním domů. Zónování funkcí do jednotlivých podlaží je logické a žádoucím způsobem stimuluje veřejné a společenské využití domů. Matky Boží 35 – vložení malé kavárny a malého společenského centra do subtilního domu je zdařilé a v případě realizace (a také vynikající kávy a obsluhy) má potenciál stát se oblíbeným místem. V konfrontaci s hygienickými předpisy by pravděpodobně bylo třeba najít prostor pro samostatné sociální zařízení pro obsluhu kavárny. Nemožný průchod předsíňkou (11) na wc pak chápu jako „překlep“, který by se v jinak kvalitní práci vyskytovat nemusel.
Technicko konstrukční řešení B Provětraná fasáda parkovacího domu spolu s centrálním světlíkem může být využita pro snížení nákladů na technologii nuceného větrání garážových prostor. Konstrukce základové desky by reálně byla navržena bez dutiny (řez A-A), rovněž by bylo vhodné zvážit ekonomickou opodstatněnost 1.5m násypu na střešní desce objektu. Zvolený konstrukční systém je velmi dobře realizovatelný.
Formální úroveň B Práce je obsáhlá, přesto je podaná v přehledné, srozumitelné a čtivé podobě. Provedené analýzy a jejich grafická prezentace mají obecně velkou informační hodnotu a lze je velmi dobře použít pro další přípravu rozvoje místa. Vizualizace jsou jednoduché, ale dostatečně vypovídající v daném zjednodušení a jejich poetika dobře doplňuje celý projekt.
86

eVSKP id 134574