HORNÁK, F. Měření síly na tlumiči za jízdy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Hejtmánek, Petr

Diplomová práce měla za cíl vymyslet a navrhnout metodiku pro měření síly generované tlumičem během jízdy automobilu. První polovinu práce tvoří rešerše z oblasti konstrukce tlumičů a metod pro jejich měření. Tato část je dobře zpracovaná, vhodný by byl i popis snímačů užitých u jednotlivých metod pro měření odpružení, jelikož jsou snímače síly detailně probírány i v druhé části práce. Vlastní návrh obsahuje zevrubný přehled snímačů použitelných pro měření síly a zdvihu tlumiče odpružení. Škoda, že nebyly při návrhu zohledněny i jiné varianty pro určení tlumicí síly, například pomocí měření tlaku v jednotlivých částech tlumiče. Některé části práce shrnují pouze velké množství obecných informací, které sice s tématem práce souvisí, ale v důsledku nepřinášejí žádné nové poznatky. Dalším nedostatkem je rozsah textu práce, který je mírně pod požadovanou hranicí 40 normostran, nicméně byly splněny všechny cíle stanovené v zadání, byť v malém rozsahu. Naopak grafická a stylistická úprava práce jsou na velmi dobré úrovni, jsou použity kvalitní zdroje a nevyskytují se chyby ani v jejich citacích. Z celkové pohledu se jedná o dobrou práci, její hodnocení sráží zejména menší rozsah zpracování, který je nejspíše způsoben pozdějším zahájením práce na zvoleném tématu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Hornáka řeší problematiku měření síly tlumiče za jízdy vozidla. Tento úkol je velice zajímavý a aktuální, jelikož reálná tlumicí síla při jízdě vozidla je opravdu často neznámá, popř. určená s velkou chybou. Jedná se však o veličinu potřebnou pro určení důležitých dynamických stavů zavěšení. První část práce je rešeršní, kde je stručně rozebírána problematika konstrukce tlumičů a měření jejich charakteristik, případně stavu. Chybí detailnější zpracování metod měření sil tlumičů přímo za jízdy na vozidle. Následně je řešeno konkrétní provedení měření síly na zavěšení McPherson (toto nebylo přímo specifikováno zadáním). Celý návrh se v podstatě omezuje na zástavbu měřicích tenzometrických podložek do horního uložení tlumiče. V některých návrzích není zřejmé, jakým způsobem je řešen vliv smykového namáhání na měřenou hodnotu síly, což bývá obecně bráno jako problém měření síly v horním uložení tlumiče. Zařízení není dostatečně univerzální napříč různými typy zavěšení, ale také pro různé typy (uložení) vzpěry McPherson by bylo nutné měnit některé části. Celá diplomová práce je dostatečně přehledně zpracována, i po stylistické a grafické stránce je na dobré úrovni. Po stránce obsahové je možné konstatovat, že v podstatě plní zadání. Bodem zadání bylo implementovat metodiku na konkrétní automobil, což podle mne neznamená sestavit celý systém pouze pro jediný vůz. Univerzalita a přenositelnost mezi vozidly tak chybí. Zároveň mohlo být připraveno více různých variant, a analyzovány jejich výhody a nevýhody. Takto je vytvořen jediný, velice jednoduchý postup měření. Práci je i přes výše uvedené výhrady možné doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 132185