HRAZDÍRA, M. Možnosti výroby na ohraňovacích lisech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Řiháček, Jan

Bakalářská práce se zabývá možnostmi výroby na ohraňovacích lisech, včetně popisu základního principu, nezbytných parametrů ohraňování i běžných a speciálních ohraňovacích nástrojů i jejich využití ve strojírenské praxi. Student při zpracování daného tématu pracoval aktivně a snažil se o zapracování připomínek vedoucího. Kladně hodnotím především snahu o praktické aplikování poznatků z rešeršní části v rámci výroby konkrétního dílce na ohraňovacím stroji Durma AD-R 25100. Výsledné hodnocení zohledňuje stylistickou a grafickou úpravu práce, jakož i celkový přístup studenta k vypracování.

Jopek, Miroslav

Bakalářská práce je zaměřená na rešerši současného stavu poznání v oblasti ohraňovacích lisů, jejich využitelnosti v průmyslové praxi. Vlastní práce je rozdělena do třech tematických částí. V první části autor rozebírá obecnou teorii ohýbání, průběhem napětí, délkou polotovaru, výpočtem ohybové síly a práce, včetně stanovení minimálního a maximálního poloměru ohybu, odpružení a technologickými požadavky na konstrukci výlisku. Kapitola je celkově názorná a graficky pěkně zpracovaná. Rušivě působí překlepy, respektive nelogické číslování vzorců, autor začíná vzorcem 1.3. a následuje vzorec 1.2. – viz str. 11. V kapitole 2 se vyskytují ne zcela přesná vyjádření viz vztahy 1.7. a 1.9., str.13, 14 v kterých jsou uvedeny koeficienty průběhu síly k1 a k2. Co uvedené koeficienty vyjadřují? V kapitole 1.3. – popisu kalibrační síly- jsou autorem uvedeny nepřesná vyjádření typu „zmenšení odpružení, které může úplně vymizet.“ Není však již blíže objasněno, vlivem jakého procesu je možné toto odpružení snížit. V kapitole 1.5. autor uvádí „Existují dvě varianty, pomoci, kterých lze zjistit úhel odpružení…..z diagramu je určen koeficient “k*“. Tento diagram však v práci již není uveden. Jakých hodnot tento koeficient dosahuje pro hlubokotažné, korozivzdorné oceli v porovnání s mosaznými a hliníkovými plechy v závislosti na poměru R/t? Druhá část práce popisuje vlastní technologii ohraňování s popisem jednotlivých typů ohraňovacích lisů. Jednotlivé typy jsou popsány velmi přehledně. Ke komplexnosti popisu postrádám průběhy tvářecí síly. Jako velmi důležitou část konstrukce lisu vnímám eliminaci deformace beranu a stolu lisu např. systémem bombírování. Tato důležitá část lisu je pouze stručně zmíněna u popisu pracovního stolu, přičemž právě u ohraňování vysokopevných materiálů o tloušťce plechu nad 6 mm a délce nad 4000 mm hraje významnou roli v dosažení požadovaných tolerancí ohraňovaného výrobku. V kapitole postrádám maximální a minimální parametry zpracovávaného polotovaru v návaznosti na použití jednotlivých typů ohraňovacích lisů. Třetí kapitola popisuje výrobu vzorového výlisku rozvaděčové skříně. Z textu je patrná úzká spolupráce autora s firmou Beta Control, která rozváděčovou skříň vyrábí. Je názorně popsán chronologický postup výroby pláště. Škoda, že nejsou porovnány geometrické parametry konstruovaného dílce s reálně vyráběným a jejich porovnání s teoreticky vypočtenými hodnotami odpružení, případně velikostí ohybové síly. Struktura bakalářské práce má logické návaznosti od teoretické části po experimentální část. Oponent při studiu této bakalářské práce konstatoval vysokou kvalitu vlastního provedení. Textová část je i přes zanedbatelné překlepy zpracována přehledně s jasnou obsahovou náplní. Bakalář splnil stanovené cíle

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 132140