ŠOBOROVÁ, A. LAUSANNE – PLAINES DU LOUP: ekologické město [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

Prof. Ivan Koleček: Urbanistické řešení: Měřítko městské čtvrti: Postupná grafická a textová analýza v měřítku krajiny, města, čtvrti a bloku je hodnotným základem ke krokům a rozhodnutím v principech kontextu. Ty se dějí na první pohled klidnou a logickou cestou založenou na specifickém přístupu k jednotlivým situacím. Autorka neopouští hlavní definované podmínky, které chce dosáhnout v konečné fázi svého projektu: lidské měřítko, zabydlenost, bohaté životní prostředí, příjemné dialogy prostorů, hmot a jejich geometrie. Škola e se stává středem nejen bloku, ale i čtvrti. Návaznost na hlavní pěší osu, která prochází školou a jejím dvorem – hřištěm a její pokračování pakem je jednou z velkých hodnot základních rozhodnutí. Škola je začleněna do struktury zastavění s přímou vazbou na vnitroblok s možností přímého vstupu dětí v principu prodloužení jejich světa bydlení. Hranice bloku, obytné ulice, Avenue a obslužné komunikace na jeho západní straně jsou nedílnou součástí projektu. Měřítko městského bloku: Definice charakteru vnějších prostorů, vnitrobloků, školy – veřejného průchodu a vazby na park vycházejí z bohatého principu zastavění. Jsou obytným životním prostředím v prodloužení polosoukromých přízemí a soukromých podlaží obytných bloků a bytů. Specifický a mimořádný – veřejný, poloveřejný až polosoukromý prostor školy, (jak pěší osy, školního dvora a hřiště, tak školní haly pod širým nebem), dává velké možnosti v jeho funkcích a změnách charakteru prostředí. Architektonické řešení: Bydlení: Pojetí bydlení jako žití, ne jako funkce, se odráží ve všech měřítcích prostorů, od bohatých možností v typologii bytů, (kde je obytný prostor jejich regulací), přes první podlaží společných prostorů, až k prostorům vnitrobloků a obytných ulic s ukončením v zabydleném parku. Škola je dalším světem bydlení školáků, kteří nejsou ztraceni v instituci nebo měřítku jejich nového životního prostředí. Škola: Program školy je členěný do výjimečných situací, v logické návaznosti vztahů, v dialogu jednotlivých měřítek identity. Křídlo školy, hala, učebny a jejich prodloužení do společných prostorů jsou parametry prostředí školy. Haly jsou místy orientace, setkání, výměny, předprostorem školního dvora. Na druhé straně učebny jsou „domovem“ žáků se silnými vztahy k jejich přilehlým halám nebo terasám. Dívat se na činnost v učebnách přes školní dvůr – městský prostor je novým měřítkem světa žáků. Bohatá geometrie prostorů ručí za soukromé vyjádření jejich charakteru vzhledem k nebezpečí monumentálnosti základní prostorové struktury. Park: Část v měřítku čtvrtě je zabydleným prostorem bohatých vztahů a funkcí. Spojuje a prodlužuje hlavní pěší osu v hodnotném přírodním kontextu a řady událostí, které z něho automaticky vyplývají. Téma bydlení a ekologické město: Hlavní téma magisterského studia je vepsáno do projektu od jeho konceptu, až k poslední soukromé jednotce pokojů. Hra typologií, jejich organizace, geometrie i bohatost prostorů a vztahů jsou ilustrací v potenciálu někdy až příliš opomíjeného bydlení. Ekologie projektu je vepsána do jeho každého měřítka, životního prostředí, obytných prostorů, funkčních vztahů, až po řešení zadržení dešťové vody v centru vnitrobloku a parku jako její symbol. Vojtěch Jemelka (Ekologické) město, místo: Ve své práci dokazuješ komplexní pochopení a rozvinutí masterplanu, ale i města – hlediště jezera, které je prázdnem, pauzou v úchvatném panoramatu, v duchu propojování a prolínání, ale i jasného definování městských prostor díky tvému hmotovému rozvržení. Park je dobře uvažován ve více měřítcích užívání i využití potenciálu terénu, nicméně ostré hranice stezek nejsou přesvědčivě vázány na volně formované plochy vč. rozřezané vodní a stavěné zázemí. Obytná ulice je adekvátně členěna na životaschopné plochy. Oceňuji uvědomělou práci s tématy zadržování dešťové vody, (je škodou, že voda nebude částečně plnit funkci pohledově-manifestační), a důraz na ekologii vztahů. Naopak tvarová složitost tě dovadla až k betonovému vylití a zabalení veškerenstva do pěnového izolantu. Škola: Jakkoliv je velmi silně konceptuálně a ve všech měřítcích jasně navržena, tvé protichůdné přívlastky „druhý domov / inkubátor / instituce“ vypovídají o jisté nerozhodnosti, čím má vlastně nakonec být? Vnímám plodný dialog dvou hmot, které jsou integrálními částmi polouzavřených bloků, a zároveň vázány silnou vazbou roztržení. Jasný příklon k té či oné identitě jednoho / dvou / tří bloků zůstává díky tvým, (byť v principu dobrým reakcím), nakonec nejistý; otázkou pak je, zda záměrně? Řeže jeden či dva prvky; vypovídají štíty školy o náležení k „pra-bloku“; řežeš nebo trháš? Prostorově i provozně je škola fungující s významným benefitem všudypřítomných ochozů, které nabízí sdílené či individuální pobývání, průchod, vyhlížení i fandění na hřišti zápasícím, kdy se celá škola může stát obrovským hledištěm. Tvé hřiště musí mít velký přesah do veřejného užívání a nepřeje pohybově méně zdatným. Prodloužení tříd je promyšlené; jakým klíčem jsi ale některé třídy zasloužily výsadní pozici mezi halou a štítem a na některé zbylo „vyhnanství“? Zabydlení: Cituji tvé výstižná slova: „Bydlení, tj. žití; nekončí za vchodovými dveřmi a nevzniká rozkrájením hmot na nejekonomičtější jednotky.“ Díky proporci a odvážnému prolamování hmot dosahuješ obytného měřítka vnitrobloků, (u onoho při třídě ovšem nedokazuješ adekvátnost vysoké kompaktní a přísné hmoty), které jde ruku v ruce s kvalitním zabydlením. To je na první pohled jakoby zbytečně složité, avšak podařilo se ti většinou najít velkorysé a jedinečné prostorové i dispoziční využití v duchu hesla: z nevýhody udělat výhodu. Většině ložnic však chybí přímější vazba na koupelnu a protažené obytné prostory jsou v některých extrémech obtížně využitelné. Celkové tvarosloví však není v posledku formální, ale paradoxně logické, což nakonec platí i o dvoj-škole. V parteru nabízíš dobré vazby sdíleného či komerčního na polo / veřejné prostory, i když využití kosé geometrie zde do dalšího řešení vzbuzuje vícero otázek. Celkově dosahuješ vysoké kvality bydlení odpovídající dvouleté práci nad zamýšlením se, jak skutečně bydlet jinak. Přístup: Poctivý, aktivní, skupinotvorný. Oceňuji tvůj velký přínos ve společných diskuzích. Prezentace: Paré je zpracováno profesionálně vč. komplexního vysvětlení; zato plakát nezobrazuje působivý koncept a zůstává pouze sběrem výstřižků. Celé prezentaci by v prodlouženém termínu prospělo vyvinutí jednotícího vizuálního stylu a sazby. Radek Toman Adéla na základě propracovaných analýz přináší řešení založené na návrhu dvou (na první pohled) samostatných bloků. Každý z těchto bloků uvnitř skrývá jedinečný poloveřejný prostor svébytné klidné atmosféry. Mezi bloky vzniká rušnější pěší koridor (školní dvůr), který je živější (hřiště) a po obou stranách je lemován budovami školy. Dispozice školy je logicky navržena a skrze prosklené fasády přináší život jak do centrálního veřejného školního dvoru, tak do obou vnitrobloků, kde míchání fasád bydlení a školy působí obzvláště zajímavě a neotřele. Jediný otazník ohledně školy mám, zda se tělocvična neměla ještě více propsat do školního dvoru (např. výraznější změnou povrchu), jsou zde sice volně rozhozené světlíky, ale jejich kompozice s tělocvičnou samotnou nijak nesouvisí… ale to je jen detail k zamyšlení. Bytové domy na první pohled ve svých dispozicích vypadají poněkud „neučesaně“ při bližším prostudování jsou všechny dispozice funkční a velice promyšlené. Návrh parku je uměřený a vhodně doplňuje navržené budovy. Graficky je práce na vynikající úrovni.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Výsledný diplomní projekt je v první řadě hodnotným a profesionálním architektonickým projektem. Jeho vývoj šel jasnou cestou od definování základních rozhodnutí v konceptu, až ke grafickému vyjádření jeho formy. Profesionální přístup autorky se odráží v bohatosti jednoduché práce bez kompromisů a v přímé cestě kroků k dalším etapám.
Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Šobich, Vladimír

Polyfunkční objekt kulturního centra a městského úřadu splňuje předpoklady architektonického návrhu. Autorka prokázala zvládnutí základních problémů profese architekta.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Pro dosažení optimálního měřítka rozdělila autorka daný blok na 2 samostatné části, čím vznikla plnohodnotná ulice a silné propojení parku se severní části území. Samotné objekty jsou dále rozčleněny, co dále podporuje tok lidí z/do parku více cestami a nabízí více zážitků z poznávaní prostoru. Skloubení veřejného a poloveřejného prostoru, jak na nové vzniklé ulici, tak ve vnitroblocích, je velice dobrý moment návrhu. Hmoty bloku správně reagují na okolní zástavbu. Aby návrh dovolil severní části území průhled na pohoří Chablais-Faucigny, hmoty jsou ve středu kompozice nižší. Škola jako významná instituce zaujímá polohu také ve středu této kompozice, netradičně v 2 oddělených částech, co naopak umožňuje spojit život školy s veřejným životem na vzniklé ulici. Bydlení obsazuje zbylé sekce bloků orientovány k parku a k ulicím. Park umožňuje plynulý průchod ze všech směrů a z důležitých bodů, jako je například výstup z metra. Do středu parku autorka umístila vodní plochu a forum pro volný čas. Toto řešení nabízí mimo trávení volného času také prostor pro veřejné události. Park uzavírá okruh pro procházky nebo běh a stromořadí, které dodává parku intimitu a ochranu před hlukem aut.
Architektonické řešení A Škola – nacházející se ve 2 oddělených částech plně komunikuje s nově navrženou ulicí. Parter obsahuje jak adekvátní vstupní prostory, tak část zázemí školy nebo knihovnu a není tak životem na ulici rušena koncentrace dětí ve třídách, které se nacházejí ve vyšších podlažích. Forma objektu umožňuje směrem do vnitrobloků vznik „zákoutí“ – vymezených částí prostorů, které nabízejí určité soukromí a diverzitu v rámci otevřeného celku. Naopak směrem k ulici se nacházejí balkóny podobného tvarosloví, které umožňují částečně propojit fungování školy a ulice. Hlavní schodiště spolu s atriem příjemně propojují život jednotlivých podlaží. Otázkou je umístění sekundárního schodiště na nároží obou objektů směrem k parku a zdali tak významné místo nezasluhuje adekvátnější využití. Obě části školy jsou propojeny v podzemí tělocvičnou a umožňují tak průchod suchou nohou. Bydlení – venkovní fasády objektů působí kompaktním dojmem, naopak bohaté tvarosloví vnitrobloků nabízí příjemný zážitek a prostory. Partery plně komunikují s okolím a vstupy do domů jsou jasné a adekvátní své funkci. Parter k hlavní třídě působí až monumentálním dojmem. Na nelehkém půdorysu autorka navrhla dobré, příjemné a současné dispozice bytů.
Provozní řešení A Umístění a orientace školy chrání bytové domy před hlukem z jejího provozu, což je velice pozitivní moment návrhu. Dispozice školy i objektů pro bydlení jsou přehledné a jasné. Poměr primárních a obslužných ploch je správný.
Technicko konstrukční řešení A Konstrukční řešení školy i bytových domů je jasné a jednoduché. Konstrukční detail jasně vystihuje záměr autorky docílit žádaný výsledek. Zvolené materiály sjednocují celý blok, kde škola je zvýrazněna a opticky propojena odlišnou barvou pohledového betonu vůči celku.
Formální úroveň A Grafické ztvárnění diplomové práce je na vysoké úrovni. Výkresy jsou jasné a přehledné. Vizualizace jsou schématické ale jasně vystihující záměr návrhu a jednotlivých prostorů.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 134621