ZÁDRAPOVÁ, L. LAUSANNE – PLAINES DU LOUP: ekologické město [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

Prof. Ivan Koleček: Urbanistické řešení: Měřítko městské čtvrti: Hodnocení v měřítku krajiny, města, čtvrtě se jasně vyjadřují k charakteristice prostředí v severní části Lausanne a jeho nově budované čtvrti. Koncept projektu vychází z pojetí systému městských bloků, jejich hlavní osy pěší prostupnosti a výjimečnosti programu školy. Myšlenka školní ulice se stala základem konceptu zastavění a začlenila se skoro přirozeně logickou cestou do měřítka čtvrtě. Jednotlivé doplňující prostory komunikací jsou jednoduše, ale účelně vyjádřeny v celkové definici charakteru životního prostředí, které se nezastavuje na hranicích bloku. Měřítko městského bloku: Rozhodná forma umístění programu školy začleněného do struktury bydlení definuje hierarchii vnějších prostorů: školní ulice, vnitřní poloveřejné otevřené dvory, školní hřiště s přímou návazností na ulice s jednoduchým přístupem pro veřejnost. Hřiště se nestává příliš hlučným místem pro většinu bydlení. Architektonické řešení: Bydlení: Široká škála typologie bytů a jejich vztahy na prodloužení bydlení do společných prostorů v přízemích a vnitřních dvorech dávají využití principů bydlení v rozdílných měřítkách. Je škoda, že přímá návaznost přízemí na vnitroblok není dostatečně vyjádřena. Byty jsou vždy orientovány a regulovány obytným prostorem; jejich soukromí končí v jednotlivých pokojích. Volba rozdílných typů domů, rozdílné organizace objemů a vyjádření, dává velkou bohatost vztahů v rámci principů výhledů, proslunění, provětrání. Na druhé straně je tímto principem dobře definována identita bydlení (v mém domě) s jednoduchou orientací v postupných měřítkách kosmu – Slunce, krajiny – jezera a vnějších prostorů – ulice, dvory, park. Objemové zdůraznění rohů bytové zástavby není přesvědčivě vyjádřeno ve vztazích k objemu školy a v definici „školní ulice“. Škola: Orientace školy na základní pěší osu čtvrti je hodnotným přístupem v návaznosti jednotlivých městských bloků, které končí vstupem do parku. Školní ulice se stává městským prvkem a zdůrazňuje její charakter celé čtvrtě, jednu ze základních myšlenek jejího konceptu. Organizace školního programu je velkým potenciálem bohatých vztahů v nově definovaném světě prvních školáků, bez zdůraznění školy – instituce. Prostory tělocvičny a hřiště regulují rozměry školního prostředí, ne v jeho momentálnosti, ale v identitě a rozsáhlosti plné události v centrální hale a postupně v halách tříd soukromě obydlenými žáky přiléhajících učeben. Vyčlenění poloveřejných částí školy je jasné a dává školní ulici příslušnou důležitost. Škola je automaticky vepsána do městského charakteru zastavění. Park: Projekt parku zůstal v abstraktní podobě potenciálu pevných a přírodních ploch bez dalšího definování zabydlení prostoru obyvateli čtvrtě. Téma bydlení a ekologické město: Charakter bydlení, typologie bytů a vnějších prostorů dvorů je doplněn zabydlením školy, školní ulice a školního dvora, jako pokračování světa hlavně dětí v prvních rocích jejich postupné nezávislosti – opuštění světa bytů. Úvaha a vyjádření v principu ekologie je přínosem ve všech měřítkách projektu. Vojtěch Jemelka (Ekologické) město, místo: Oceňuji počáteční analýzy města a místa, z jejichž pochopení vyšel i koncept splétání bohatého celku tvého troj-bloku se školou v těžišti, které se navíc dá s obohacením projít. Pozoruhodné je i pojmenování klíčových míst rozhraní tzv. „aktivních rohů“, jako i promyšlené bohatosti skoro až rostlé urbánní struktury, která se postupně vrství od počátečního uzlu školy zapojené do bydlení, až po další hmoty částečně a vhodně uzavírající obytné vnitrobloky. Tento přístup ti byl vlastní už ve straších projektech a je dobře, že s ním pracuješ i v diplomové práci, která má vše plodně shrnout. Navíc je i možnou odpovědí na téma ekologického města, jenž může takto postupně dorůstat coby živý organismus při nabídce různorodosti prostorů a výrazů i důrazu na ekologii lidských vztahů, které jsou nakonec ve fungujícím městě tím nejpodstatnějším. Základní zásady udržitelného stavění vhodně zapojuješ. Návrh parku a severní obytné ulice takovou bohatostí situací nedisponuje, ale jejich členění je vesměs logické. Škola: Již zmíněné zapojení školy do života bloku i čtvrti je zdařilé, stejně jako konečný výraz dialogických hmot střízlivé a jasné třípodlažní hmoty školy (s nakonec vybojovanými vysokými okny, (které tě odpoutaly od baťovkých kořenů), s parterem veřejných částí na druhé straně. Klidná, solidní, ale i zvoucí a milá, jak to ostatně mají i lausannesští. Jedním z témat, která by si zasloužila hlubší úvahu a prověření je materialita a barva dřevěných výplní skeletu, jako i vyjádření říms v logice prodloužení stropů. Na první pohled jakoby složitá struktura je ve svém fungování logická a dobře rozvržená tak, že nabízí mnohé kvality, bohatost, sdílení i zákoutí. Celek je bohatý i v různých výškových úrovních, i když například nasazení úrovně hřiště na podlahu obytné chodby je znehodnoceno lpěním na přísném statickém řešení, (na druhou stranu ale oceňuji tvou poctivost!). Zabydlení: Veřejné a polo-veřejné prostory jsou dobře promyšlené v proporcích i vazbách na interiér i okolí. Ústřední dlážděná piazzeta, sevřená dvěma hmotami školy, z nichž jedna je nastavěna bydlením, má silný potenciál lokálního centra; vyzdvižené hřiště je dostupné, ale neruší; dva vnitrobloky nabízí setkání i klid v pobývání. Fasády různých domů jsou vždy plastické a obydlené; vždy však vyjádřené trošku jinak v logice konceptu různorodosti, které se ovšem někdy jedním člověkem těžko plánuje / realizuje / přijímá po prověření časem. Byty nabízí kvalitu a klidnou sílu, i když některé situace by si zasloužily uvolnění nebo lepší navázání, (po dvouletí práce na tématu „bydlení jinak“). Vždy jsou však prodlužovány ven a orientovány na vícero stran. Zajímavé by bylo rozpracování jiných částí nadnesené struktury bytů, i když detailní přiblížení školy s nejbližším okolím je v tvém konceptu nejlogičtější. Celkovému výrazu fasád by pomohlo doplnění oken. Přístup: Aktivní, pracovitý, skupinotvorný, i když někdy i lehce tvrdohlavý (ale i tuto vlastnost by měla architektka mít a bude se jistě v praxi hodit). Některá rozhodnutí vývoj blokovala a těžko sis je nechávala vyvracet, ale nakonec ses vždy dala pedagogy přesvědčit a dokončení jsi dobře zvládla, jako i dílčí zlepšení zdánlivých detailů, které ale byly pro projekt klíčové, a nakonec dobře hrají pro celek. Prezentace: Hlavní koncept školy i bloku je v dobře graficky zpracovaném i řazeném paré vysvětlen, i když na plakátu ne tak docela (ten by si zasloužil lepší postižení podstaty projektu i grafiku). Plány jsou bohatě prokresleny, ale nepostrádají rychlou čtivost. Domy mimo detail jsou dle dohody i zadání potlačeny, nicméně jejich kvalitní řešení už jsi vymyslela a mohla tak být prezentována více. Takto vyznívají jen jako koláže nejistých útržků, které by samy o sobě mohly být jasné a výstižné. Radek Toman Lucie, jak už jsme si u ní zvykli, předkládá citlivý a do okolního prostředí promyšleně zasazený projekt, který využívá principy rostlého města. Urbanisticky projekt vychází z výstižných, velice dobře čitelných a zpracovaných analýz. Do území vstupuje bohatou strukturou domů a venkovních městských prostrorů s promyšlenou funkční náplní. Oceňuji zpracování zamyšlení nad udržitelností celého bloku. Park je logicky navržený. Svou volností je vhodným doplněním a kontrastem k relativně „hustě“ zastavěnému bloku. Komunitní centrum ve tvaru kruhu dává parku volnost tím, že je orientováno stejně na všechny strany a přináší parku jakousi prostorovou, kompoziční svobodu. Vytvoření „školní ulice“, do které se otevírají prosklené plochy tříd, učeben a dalších sálů školy, je originální a zajímavé řešení. Dispozice a prostorová organizace školy je logická a dobře navazuje na celkový urbanistický koncept území. Velice zajímavě a zdařile se jeví propojení školní budovy (západní část) s bytovými domy. Architektura a dispozice bytových domů jsou střídmé a přiměřené, opět vhodně doplňují celkový urbanistický koncept a navržené veřejné plochy. Grafická úprava je na vysoké úrovni a vyniká celkovou srozumitelností.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Diplomní projekt je pozitivním výsledkem, nejen důsledně organizované práce, ale i otevřeného přístupu k jeho postupnému vývoji. Stal se profesionálním architektonickým projektem, reálným základem k jeho další cestě v etapách plánování.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Štukheil, Petr

Autorka svou diplomovou prací prokazuje velmi dobrou schopnost komplexního zpracování architektonického návrhu, dalo by se říct, že sejí podařilo navrhnout kousek fungujícího města s velkou mírou architektonické kvality.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Autorka se ve svém návrhu snaží městotvorně rozdělit blok do menších celků – jednotlivých bytových domů a školy, které jsou tvarově rozmanité, od sebe navzájem oddělené, ale přesto tvořící jeden funkční celek bydlení + škola. Tento základní princip umožňuje postupnou etapizaci výstavby, což je ve městě velmi žádoucí. Autorka zajímavým způsobem propojuje provoz školy s parterem protilehlého bytového domu, čímž se veřejný prostor ulice mezi nimi stává zároveň školním dvorem. Různé výšky zástavby vytváří rozmanitou střešní krajinu. Schematické rozvržení parku umožňuje jeho příčnou průchodnost i korzování po obvodu, nabízí stinná místa pod stromy, travnaté i mlatové plochy. Rozmístění jednotlivých prvků je logické, pobyt v parku může být příjemnou záležitostí.
Architektonické řešení A Třípodlažní budova školy svým prostorovým uspořádáním velmi dobře navazuje na okolní budovy, vytváří zajímavé prostory kolem sebe i uvnitř školy samotné. Vstupní hala a chodby v přízemí jsou vizuálně rozšířeny o prostor tělocvičny, která je zapuštěná do podzemního podlaží. Všechny prostory mají dostatek přirozeného světla, školní hřiště na střeše tělocvičny vytváří další významný prostor propojený se školními chodbami. Jejich řešení umožňuje plnohodnotné trávení volného času i mimo učebny. Fasády jsou velmi dobře pojaté, jasné rozlišení nosné konstrukce a výplní střídané s plnými plochami doplněné o římsy vytváří bohatou strukturu příjemnou pro lidské oko. Každý bytový dům má trochu jinou podobu s členitou strukturou lodžií a balkonů, dohromady tvoří kultivovaný celek.
Provozní řešení A Provozní řešení školy je promyšlené, logické. Spojení provozu školy s parterem protějšího bytového domu dodává městskému bloku novou kvalitu. K zamyšlení je vstup na toalety přímo hlavní vstupní haly. Bytové domy mají velkorysé vstupní prostory a velmi dobré dispozice jednotlivých bytů bez zbytečných chodeb. Jako mírný nedostatek vnímám malé množství úložných prostor.
Technicko konstrukční řešení B Navržené konstrukční řešení je reálné, logické a z výkresů dobře čitelné. V budově školy je navržena nedostatečně velká technická místnost, stejně tak nejsou alespoň rámcově rozvrženy šachty pro vedení technologií. Bytové domy jsou z tohoto pohledu navrženy lépe.
Formální úroveň A Podoba jednotlivých domů i veřejných prostor je z přiložených schemat a perspektiv dobře čitelná, výkresy jsou propracované do vysokého stupně detailu, koncept je srozumitelně vysvětlený. Prezentace vykazuje velkou míru kvality.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 134622