ZHOŘ, P. LAUSANNE – PLAINES DU LOUP: ekologické město [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

Prof. Ivan Koleček: Urbanistické řešení Měřítko městské čtvrtě Úvodní analýza doplněná krátkými výstižně definovanými texty otevírá autorův pohled na hodnoty a charakter vztahů k území, krajině, městu a konkrétní městské čtvrti Plaine du Loup. Tři prvky v měřítku městské čtvrti doplňují program bydlení – pracovní činnosti městského bloku. Škola, park a jejich návaznost na základní pěší osu jsou vyjádřeny jako organizačně nezávislými prvky. Je to základní rozhodnutí, z kterého vychází koncept projektu a potenciál vyjádření měřítka čtvrtě. Volba organizace objemů bydlení – činnosti je v logické návaznosti na hru objemů okolních městských bloků. Je škoda, že charakter prostorů návaznosti v měřítku bloků zůstává v abstraktnosti textů, Avenue Palines du Loup, obslužná západní komunikace, obytná ulice, meziprostor s parkem. Základní téma bydlení a jeho prodloužení do městských prostorů je vyjádřeno příliš schematicky. Téma ekologie zůstává ve zmínce v jednom z textů. Koncept projektu má hodnotný potenciál do prodloužení v reakcích na městkou čtvrť. Měřítko městského bloku Umístění školy je základním rozhodnutím k organizaci zastavění. Autor si jasně uvědomuje, že se škola stává těžištěm bloku a umožníme protáhnout také celé čtvrtě. Struktura zastavění je jednoduchá, citlivě dimenzována s vyváženými proporcemi objemů. Jejich systematické umístění na zastavovacích čárách vytváří jednotu zastavění a identitu města. Hlavní pěší trasa doplněná trasou pěších podél bloku orientovaného k Avenue definuje výjimečnost umístění školy a jejího hřiště. Zdůrazňuje se zde znovu měřítko čtvrtě. Měřítko místa. Charakter vnitřních prostorů „dvorů“ je správně definován jejich rozdílností, poloveřejným – veřejným. Prodloužení bydlení do jejich atmosféry a zabydlenosti jsou citlivě naznačeny. Další vývoj projektu by k nim jistě doplnil jejich konkrétní použití stejně jako u další definice zabydlenosti obytné ulice a městkou atmosféru Avenue. Bydlení Charakter organizace obytných bloků vychází z podmínek orientace, pásy teras k jihu – parku – jezeru nebo k vnitřním prostorům bytů orientovaných hlučné Avenue. Přízemí bloků jsou artikulací mezi byty a jejich prodloužení do společných prostorů. Tato potenciální rozhodnutí jsou přidanou hodnotou obytných podlaží. Typologie bytů jsou vyváženou organizací mezi hlavním obytným prostorem a pokoji s velkou bohatostí vztahů, orientací, funkcí a jejich vývoje ve vývoji jejich uživatelů. Ztracené prostory chodeb neexistují. Celková hodnota bydlení je pozitivním výsledkem téma dvouleté práce magisterského studia. Vyjádření obytných bloků je sjednoceno v jeden výraz fasád s hravostí života na obydlených lineárních terasách. Otázku si můžeme položit u vztahu mezi bydlením a školou, reakcí na změnu podél hlavní trasy pěších a bydlení v přízemí relativně uzavřeného bloku. Škola Vzhledem k umístění školy v jádru – těžišti městského bloku se škola nejen stává centrálním místem – bodem čtvrtě, ale její charakter instituce je automaticky posílený. Školáci se vydávají na místo jejich prvních objevení světa. Organizace školy je v jednoduchém principu haly – ústředním prostorem s přímou návazností jednotlivých učeben. Tělocvična v posledním podlaží je ve výjimečné situaci, stává se vyvrcholením prostorové struktury a charakteristickým symbolem nové dynamiky školního života. Školní dvůr je centrálním prostorem bloku s velkou svobodou pohybu a použití ve všech denních obdobích. Park Organizace parku je v základním principu vyvážených pevných a travnatých ploch potenciálem k flexibilnímu „zabydlení“. Další vývoj parku nechává autor k samostatnému krystalizování potřeb a reakcím k jeho „zastavění“. Plocha parku je příliš vzácná vzhledem k velkorysému řešení vyvážených ploch. Jsou zde správně připraveny k dalšímu vývoji. Téma bydlení – Ekologické město Velká kvalita typologie bytů je první hodnotou k bydlení. Jeho prodloužení do vnějších prostorů „dvorů“ a artikulace společných místností v přízemí je další zárukou kvality prostředí bydlení. Autor nechce vše definovat v jediném projektu. Nechává otevřenou cestu s potencionální hodnotou vývoje. Ekologie je vepsána do všech kroků projektu, je škoda, že není více zdůrazněna přímo ve vyjádření, jak v textu, tak graficky. Vojtěch Jemelka (Ekologické) město, místo: Po všech stránkách kvalitní návrh je založen na jednoduchém, ale promyšleném, formování hmot kolem dvojice dvorů s různými atmosférami a bohatými vazbami na kontext. Jasné rekce na třídu, park i další fenomény se ti podařilo skloubit do silného celku se školou a hřištěm v těžišti. Severo-jižní osa propojuje čtvrť s parkem, který na ni jasně odpovídá a nabízí velkorysé členění. Vnitrobloky nabízí různé proporce i kvality s dotaženým návrhem charakteru ploch, pohybu i prodloužení sdílených prostor v parteru domů, stejně jako u obytných ulic. U oné severní je průjezd možná až příliš zdůrazněn a nemusel být tak přímočarý. Umístěním hřiště do středu vnitrobloku nabízíš pragmatické a jasné řešení s potenciálem nepřetržitého využití, nicméně nebude to asi jednoduché pro obyvatele toužící po neustálém klidu. Jsme ale ve městě a tam se život zkrátka předpokládá… Škola: Je dobře zasazena do celku i díky dvojímu jasně orientovanému vybrání hmoty – vstupu do a výstupu na zahradu, tj. do nebe... Fasády odpovídají struktuře i významu stavby; sešikmená ostění jsou možná, i když svým způsobem formální; vstup ale mohl být jasněji vyjádřen otevřením do dvorany. Koncept komponované cesty po stoupající diagonále je dobře zapojen do bezkolizního fungování i jasných prostorových rozhodnutí. Třídy na dlouhých fasádách definují velkorysý sdílený prostor uprostřed s prodloužením do fasád. Tělocvična je vyzývavě vyzdvižena na střechu, což dobře doplňuje identitu stavby. Škoda, že se její galerie neotvírá do střešní zahrady v maximální délce a při vyvážení hmot po obou stranách při pohledu z tělocvičny vzhůru. (Sklad s toaletami si tuto prioritu nezaslouží). Zabydlení: Začíná už v dobrém rozvržení hmot a ztvárnění meziprostorů. Fasády jsou kompletně dokumentovány a jejich obývání i kultivovanost dobře oživuje a uklidňuje místo. Schodiště jsou dobře nasazena a nabízí maximum příčně provětrávaných bytů s bohatostí prostorových situací a prodloužení ven, jako i vyhnutí se nepříznivým dispozicím v rozích. Ve většině bytů rozvíjíš silný motiv diagonálního řazení prostorů, které jim dodává vysokou kvalitu i možnosti obývání. Tyto kvality jsou pak příkladně zdokumentovány vč. interiérových průhledů. Pavlačové domy vybízí k jejich sdílenému obývání, navíc pak posílenému orientováním obytných kuchyní do nich. Klastrový byt rozehrává silnou hru vložených soukromých objemů do cik-cak plynoucích sdílených meziprostor. Celkově dosahuješ vysoké kvality bydlení odpovídající dvouleté práci nad zamýšlením se, jak skutečně bydlet jinak. Přístup: Aktivní, pracovitý, skupinotvorný. Oceňuji vůli se nechat poučit, diskusní potenciál i vývoj hmot na pracovních modelech, jako i zodpovědné hledání odpovídajícího schwarzplanu i formy skrze vícero variant a prověřování. Stejně tak četné konzultace se specialisty a poctivý přístup. Prezentace: Plakát nedosahuje tebou dříve nastavené laťky a nevypovídá o podstatě projektu. Naopak profesionálně zpracované a úplné paré je dobře vysvětlující vč. schémat a koncepčních textů i esejí. Formátování na dvoustrany je v elektronické verzi bohužel špatně nastaveno v neprospěch čitelnosti rozpůlených zobrazení. Technické řešení je komplexní a dotažené vč. architektonického názoru a sympatického zjednodušení detailů na kost. Ekologický aspekt by mohl být při tvé produktivitě a snaze více rozvinut, stejně jako prostorová zobrazení klíčových momentů, barev a nálad, nicméně i tak se jedná o velice dobrou a komplexně dotaženou práci odpovídající významu diplomního projektu. Radek Toman Přemek, stejně jako v minulých školních projektech, předkládá velice solidní a profesionálně zpracovanou práci. Urbanisticky vychází z logické úvahy, kde reaguje na okolní prostředí (avenue, park…), a vytváří kompozici několika domů se školou v centru bloku a dvěma rozdílnými vnitřními dvory. Škola je řešená jako kompaktní celistvá hmota s logickým provozem a velkorysou střední halou. Oceňuji dobře zvládnutý provoz školy. Zároveň vnímám, že umístit celý stavební program do takto „malého“ kompaktního objemu není jednoduchou úlohou. Bytové dispozice přináší velkou bohatost jednotlivých bytů různých velikostí a typologií. Park je jednoduše a dobře navržený. Projektu není co vytknout, zároveň mě Přemek ani ničím nepřekvapil. Jedná se o typickou „přemkovinu“, tedy velice dobře odvedenou práci, ale osobně bych ocenil i větší odvahu a více experimentování.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Projekt je výsledkem klidného vývoje v postupných fázích, které umožnila správná rozhodnutí ve správných etapách. Jsou svědky důsledné a koncentrované práce. Textová a grafická vyjádření jsou jednoduchou cestou použití minimálních prostředků k bohatému obsahu, kterým je profesionálně vyzrálý architektonický projekt.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Kolman, Jakub

Autorova přesvědčivá cesta od měřítka městského bloku až po měřítko bytu přináší návrh zvládnutý jak v konceptu, tak v jednotlivostech.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B Urbanistická koncepce návrhu vychází z myšlenky městského bloku, který je zvnějšku jasně ohraničen, zároveň však ve svém středu díky prostupnosti a vnitřnímu uspořádání vytváří širokou škálu míst a nálad. Území je členěním hmot hierarchizováno a každé funkci domu náleží odpovídající venkovní prostor. Do vztahů širšího území je blok vevázán správně, svým výškovým členěním reagují domy na sousedství odpovídajícím způsobem. Problematicky se jeví objekt školy, který je svou architekturou utvářen jako solitér, v bloku však místotvorně zastává stejnou úlohu jako ostatní domy. Ačkoliv je rozdíl mezi jednotlivými dvory logický z důvodu rozdílnosti určujících hmot, menší ze dvorů je definován jasněji než dvůr větší, kde otázky vyvolává umístění školního hřiště a jeho vztah k okolním domům. Park koncipovaný převážně jako volná plocha je odpovídající pomlkou v rytmu obytných bloků. Centrální prostor obehnaný pásem stromů a mobiliářových prvků má potenciál stát se pomyslným jevištěm celého území.
Architektonické řešení A Jednotlivé domy jsou navrženy sebevědomě a samozřejmě. Každý bytový dům má odlišnou náplň ve smyslu charakteru bytových jednotek. Z toho pramení různé členění fasád, a přesto je v každém jednom objektu vepsáno společné DNA tohoto bloku: probíhající horizontální pásy balkonů, pavlačí nebo podlažních říms v kontrastu s vertikálními prvky prázdných a plných polí sahajícími přes celou výšku podlaží. Předložený pohled na výsek typické fasády je příkladnou ukázkou uměřeného městského průčelí s jasnou tektonikou a logickou skladebností prvků. Škola, jako atypický prvek souboru, se mírně odlišuje figurou i fasádami. Jestliže koncept celého projektu zkoumá různé stupně vztahu vnějších hranic a vnitřních dvorů, je objekt školy přepisem tohoto principu v měřítku jednoho domu.
Provozní řešení A Základní myšlenka provozního řešení je přesvědčivá a dotažená. Městský blok je průchozí, díky svému uspořádání nabízí různá prostředí a na tato pak navazují různé typologie (avenue > café; ulice > pekárna; dvůr > vstup do domu). Ke kolizím může docházet při užívání venkovního hřiště, které se nezdá být ideálním prvkem pro sdílení funkcí školního dvora, hrací plochy a poloveřejného zápraží bytových domů. Dispozice bytů jsou nápadité a osvěžující ve všech velikostech, od garsonek po čtyřpokojové apartmány. Bonusem jsou všudypřítomné balkony, lodžie a pavlače, které jednak povyšují kvalitu bydlení, jednak propůjčují relativně dlouhým a vysokým fasádám měřítko a detail. Ve světle současných trendů bytové výstavby lze předložené byty označit až za velkorysé. Škola je koncipována logicky a čitelně jakožto jednoduchý trojtrakt s velkorysou centrální halou a schodištěm, kolem kterých jsou po dvou stranách situovány učebny a další místnosti. Vybočením z tohoto pravidla jsou poslední dvě podlaží, která pojímají tělocvičnu se zázemím. Tato úroveň je s těmi spodními propojena už pouze servisním schodištěm, čímž je do jisté míry ponížena pozice tělocvičny jakožto koruny celé školy.
Technicko konstrukční řešení A Technicko-konstrukční řešení objektů je adekvátní jejich funkci a je ve shodě s prostorovým a hmotovým uspořádáním. Úroveň zpracování konstrukčních detailů je vyhovující.
Formální úroveň A Práci není z formálního hlediska mnoho co vytknout. Grafická stránka návrhu je důkladně propracovaná, jasná a zve k nahlédnutí. Myšlenky jsou čitelné jak ve slovech, tak v zobrazení. Rozdělení práce na oddíly (místo - urbanismus - bydlení - škola - park) napomáhá orientaci a vhodně člení obsáhlý elaborát. Výstupu k úplnosti chybí alespoň schematické vyobrazení člověčí perspektivy z parteru dvorů.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 134623