SCHÄFFER, M. Vliv tepelného zpracování na magnetické vlastnosti aditivně vyráběných dílů z nerezových ocelí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Paloušek, David

Práce se zaměřuje na problematiku multi-materiálového 3D tisku z kovových materiálů. Svým obsahem a zpracováním převyšuje požadavky a nároky běžně kladené na diplomovou práci. Student prokázal schopnost řešit samostatně inženýrské problémy, ale také schopnost hlubší analýzy a porozumění dané problematice. Zjištěné výsledky práce jsou dobře uplatnitelné a mají silný publikační potenciál. Práci doporučuji k obhajobě.

Hutař, Pavel

Předložená práce, která vznikla pod vedením doc. Ing. Davida Palouška, Ph.D. si klade za cíl vytvořit bi-materiál z nerezových ocelí 1.4404 a 1.4542 a pomocí tepelného zpracování optimalizovat jejich magnetické a základní mechanické vlastnosti. Pro obě oceli je nutné definovat stejné tepelné zpracování, protože se předpokládá výroba multimateriálového celku, který bude složen z obou studovaných ocelí. Nerezové oceli jsou voleny pro jejich korozní odolnost a rozdílné magnetické vlastnosti. Téma této práce je velice aktuální a zajímavé s přímou aplikací např. pro elektromagnetické brzdy. Předložená práce se člení na sedm základních kapitol. Na stručný úvod navazuje kapitola popisující současný stav poznání, tato kapitola je psána přehledně a popisuje některé vlastnosti vybraných nerezových ocelí, možnost výroby komponent pomocí těchto materiálů a některé práce popisující multimateriálovou skladbu. Dále se zabývá tepelným zpracováním vybraných ocelí vlivem na jejich strukturu, mechanické a magnetické vlastnosti. Tato kapitola ukazuje na dobrou orientaci autora v problému a umožňuje čtenáři dobrý vhled do studované problematiky. Následuje kritické zhodnocení získaných poznatků a definice cílů práce. V navazující kapitole je popsána metodika experimentální práce včetně tisku experimentálních vzorků, měření magnetických vlastností a strategie tepelného zpracování. Samotné výsledky práce jsou popsány v páté kapitole. Zde poměrně logicky autor rozebírá výsledky, kterých bylo dosaženo na testovacích vzorcích vyrobených z nerezových ocelí 1.4404 a 1.4542 před a po tepelném zpracování. Zatímco u oceli 1.4404 autor dosahuje dobrých výsledků srovnatelných s materiálovými listy, u oceli 1.4542 se potýká s horšími mechanickými i magnetickými vlastnostmi. Příčin může být několik, a vysvětlení lze asi hledat v jiné mikrostruktuře materiálu produkovaného SLM technologií ve srovnání s konvenčně vyráběnou ocelí. Podrobnější mikrostrukturní analýza, mě ale v práci chybí. Nicméně na základě mechanických zkoušek a testů magnetických vlastností, bylo vybráno tepelné zpracování, které je nejvhodnější pro obě oceli a bude následně aplikováno na bi-materiál. Výroba bi-materiálových vzorků potvrdila, že lze dosáhnout poměrně dobré kvality rozhraní, škoda že nebyly bi-materiálové vzorky podrobeny mechanickým testům, kde by se ukázala jeho skutečná pevnost. Nicméně lze konstatovat, že autor zvládl během své diplomové práce celý proces, tisku dvou různých nerezových ocelí, optimalizoval jejich následné tepelné zpracování a vytvořil bi-materiálový vzorek ze slibnými vlastnostmi. Práce tedy svým obsahem určitě překračuje požadavky kladené na diplomové práce, a proto práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 121714