FIALKA, J. Měření parametrů piezoelektrických materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Beneš, Petr

Diplomová práce navazovala na předchozí semestrální projekty a tematicky i na bakalářskou práci. To se projevilo ve velmi dobré orientaci v problematice, kdy student dokázal samostatně řešit i poměrně obtížnou problematiku. Hodnotím jeho přístup a pracovní úsilí, iniciativně si zajistil a nastudoval potřebnou literaturu, vyrobil měřicí přípravky, provedl potřebné laboratorní experimenty a měření. Řešenému problému věnoval čas průběžně během celého semestru, konzultace vyžadoval v odpovídajícím rozsahu. Zadání práce splnil v celém rozsahu, nad rámec zadání provedl i časově a technicky náročná teplotní měření vybraných materiálů.

Splnění zadání A 50/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Využití literatury A 10/10
Formální zpracování práce A 18/20
98

Fidler, Petr

Úkolem diplomanta bylo nastudovat problematiku piezoelektrických materiálů, seznámit se s výpočtem a postupem měření piezoleketrických koeficientů. Na zhotovených piezokeramických vzorcích provést měření a následný výpočet zvolených piezoelektrických koeficientů. Dalším cílem bylo zkoumání závislosti vlastností piezoelektrického materiálu na teplotě při současném sledování šíření tepla piezokeramikou pomocí termokamery a numerického modelu v programovém prostředí COMSOL Multiphysics. Zadání práce lze hodnotit po stránce odborné i časové jako náročné. Je možné konstatovat, že bylo splněno. Práce je rozčleněna do 9 kapitol a má 101 stran včetně 2 stran příloh . Po dvoustránkovém úvodu, kterému předchází přehled obrázků a tabulek následuje 2. kapitola (11 stran) přehledně popisující problematiku piezoelektrických látek včetně obecného popisu zvolených koeficentů. 3. kapitola (8 stran) popisuje koeficienty piezokeramických vzorků, 4. kapitola (8 stran) udává vztahy pro výpočet koeficientů a v 5. kapitole (14 stran) je proveden výpočet koeficientů na základě naměřených výsledků. V 7. kapitole (18 stran) je vysvětlen způsob měření teplotních vlastností piezokeramických vzorků, dále jsou zde uvedeny změřené tepelné závislosti zvolených koeficientů a změna vlastností po tepelném namáhání. 8. kapitola (9 stran) popisuje zkoumání vlivu tepelné vlny na impedanční charakteristiku piezokeramických vzorků a dále zkoumání samotné tepelné vlny pomocí termokamery a numerického modelu v prostředí COMSOL Multiphysics. K přednostem práce patří schopnost studenta přehledně zpracovat zadanou problematiku. V práci je snadné se orientovat což svědčí o důkladném pochopení tématu studentem. Výhrady k práci jsou následující: 1) nevhodná volba názvu 3. kapitoly "Výpočet kompletní řady koeficientů piezoelektrických materiálů" nekorespondující s obsahem kapitoly 2) nedostatečný rozbor parametrů numerického modelu (matematický popis, geometrie modelu, volba okrajových podmínek, materiálových konstant, atd.) 3) po gramatické stránce je práce na průměrné úrovni, obsahuje nezanedbatelné množství gramatických chyb a několik nejasných formulací. Celkově však jednoznačně převažují pozitiva, předložená práce svědčí o inženýrských schopnostech studenta a doporučuji ji k obhajobě.

Splnění požadavků zadání A 20/20
Odborná úroveň práce A 48/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse B 17/20