HECZKOVÁ, M. Účinky nestacionárních magnetických polí na biologické materiály [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.

Vlk,, Daniel

Předkládaná bakalářská je zpracována přehledným způsobem na část teoretickou a část experimentální. V teoretické části studentka přehledně shrnuje vlastnosti elektromagnetického pole a uvažovaného pole impulsního vektorového magnetického potenciálu (IVMP). Dále zpracovává epidemiologické studie a přehled vlivu magnetických polí na živé organismy a člověka. Vlastní experimentální prací bylo sledování účinků proměnných magnetických polí a pole produkovaného toroidní cívkou (IVMP?) na fragmentovanou DNA nativní (dvouřetězcovou) a denaturovanou (jednořetězcovou) sledího mlíčí v závislosti na délce impulsu, kontrolami byla DNA ohřívaná dvojicí odporů (filtr vlivu tepla) a DNA neovlivněná. Detekce změn byla prováděna spektrofotometricky. Výsledky neprokázaly rozdíl mezi působením proměnného magnetického pole a pole v okolí toroidní cívky u nativní ani denaturované DNA. Studentka provedla velké množství experimentů, s nemalými nároky na přesnost, pečlivost a zejména trpělivost při jejich provedení. Je třeba také vyzdvihnout náročnost následného zpracování a interpretace výsledků. Bohužel se nepodařilo z časových důvodů udělat experimenty elektroforetické, za což však studentka nenese odpovědnost, protože pro problémy s kyvetami bylo nutné většinu experimentů opakovat. Objem praktické části bakalářské práce, i poměrně rozsáhlé zpracování výsledků, dle mého názoru plně splňuje požadavky kladené na práci tohoto druhu. V práci lze nalézt jisté neobratnosti v popisu výsledků i v interpretaci výsledků, ale tyto nejsou zásadního charakteru. Také množství překlepů a nesrovnalostí v odborné terminologii je zanedbatelné. Na závěr bych rád vyzdvihl příkladný přístup studentky k měření i samostatnost při vyhledávání a zpracování informací. Předkládanou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.

Splnění zadání B 44/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 18/20
Formální zpracování práce C 14/20
Využití literatury B 8/10
84

Grec,, Pavel

Požadavky zadání byly autorkou práce z velké části splněny. Pouze v experimentální části práce bylo sledování působení proměnných magnetických polí omezeno na závislost na délce impulsu. časové či provozní důvody dále limitovaly rozšíření jak souborů měření, tak možnosti jejich vyhodnocení k objasnění nejednoznačných výsledků. Odborná úroveň práce je velmi dobrá. V teoretické části autorka podává podrobný přehled o vlastnostech různých magnetických polí. Kapitoly o vlivu magnetických polí na biologické systémy a lidský organismus jsou zpracovány fundovaně a poukazují na mnohdy odlišné publikované výsledky s doložením příslušných literárních pramenů. I v experimentální části autorka v rámci metodiky a popisu jednotlivých měření prokazuje dobrou odbornou úroveň. Interpretace výsledků je založena na vhodném využití jejich statistického zpracování, což autorce umožnilo vyhodnocení a orientaci i v řadě obtížně hodnotitelných měření. V části věnované diskuzi k výsledkům autorka většinou konstatuje dosažené výsledky, chybí zde konkrétnější vysvětlení či zdůvodnění naměřených výsledků a případné souvislosti s obdobnými literárními údaji či srovnání s nimi. Formální zpracování práce je velmi dobré, práce obsahuje veškeré požadované části s minimálním výskytem chyb. S ohledem na literárně uváděnou složitost působení magnetických polí na biologické systémy autorka práce prokázala v této oblasti velmi dobrou orientaci. Předkládanou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.

Splnění požadavků zadání B 17/20
Odborná úroveň práce B 42/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse C 15/20