HORÁKOVÁ, N. Příprava a charakterizace mikrokrystalické celulózy z odpadních surovin potravinářského průmyslu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2022.

Kovalčík, Adriána

Diplomová práca študentky Bc. Natálie Horákovej bola zameraná na aktuálnu tému využitia potravinárskych odpadov, konkrétne výliskov z hrozna. Zámerom práce bolo ocharakterizovať vstupný materiál výliskov z hľadiska zloženia. Ďalšou úlohou bolo vyizolovať mikrokryštalickú celulózu a nasledovne ju využiť ako stužujúce plnivo pre agar. V tejto práci bol kladený najväčší doraz na to, aby izolovaná celulóza mala čo najmenšie rozmery v ideálnom prípade nano rozmery z hľadiska priemeru vlákna. Toto sa študentke podarilo. Vďaka tomu bolo možné pripraviť homogénne agarové filmy bez aglomerátov. Celkový dojem z práce študentky mám veľmi dobrý, bola aktívna pri experimentálnej práci, vyhodnocovaní výsledkov ako aj pri písaní diplomovej práce. Študentka využívala ponúknuté konzultácie a dodržiavala zadané termíny kontroly jej práce. Toto sa odrazilo aj na celkovej úrovni diplomovej práce. Ocenila by som kvalitnú diskusiu výsledkov aj s prihliadnutím poznatkov z literatúry. Celkovo som bola s prácou študentky spokojná. Vzhľadom k vyššie uvedenému, odporúčam túto prácu k obhajobe a hodnotím ju celkovo známkou výborne (A).

Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Závěry práce a jejich formulace A
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A

Němcová, Andrea

Předložená diplomová práce studentky Bc. Natálie Horákové se zabývá velice aktuálním tématem z hlediska využití a recyklace odpadních substrátů, a to přípravou a charakterizací mikrokrystalické celulózy z hroznových výlisků. Práce je klasicky členěná na 6 hlavních kapitol. V teoretické části práce nalezneme přehlednou rešerši na dané téma. Autorka se zabývá lignocelulózovými materiály, konkrétně pojednává o celulóze a její různé modifikaci s následným využitím. Na závěr je pojednáno o různých druzích potravinářského odpadu, který je možné využít k výrobě celulózového materiálu. V experimentální části práce studentka nejdřív charakterizovala lignocelulózový materiál z hroznových výlisků na obsah ligninu, celulózy a hemicelulózy, dále využila několik postupů k izolaci samotné celulózy a zhodnotila jednotlivé výtěžnosti. Pak byl získaný MCC materiál charakterizován z hlediska velikosti vláken pomocí TEM a následně využit pro přípravu agarových filmů. Agarové filmy byly dále charakterizovány s ohledem na mechanické vlastnosti, čistotu a morfologii. Studentka provedla řadu experimentů od samotné izolace celulózy, charakterizace, její možné aplikace a otestování aplikačních vlastností. Veškeré získané výsledky jsou v diskusi řádně komentovány s kritickým porovnáváním s aktuálními výsledky z odborné literatury jiných autorů, což hodnotím velice kladně. Nicméně k práci mám několik převážně formálních připomínek a upozornění uvedených níže: Komentáře: - V prohlášení na straně 4, prohlašujete, že jste napsala bakalářskou práci, nicméně máte práci diplomovou - Na straně 12 v kapitole vlastnosti MCC řádek 4, a také na straně 17 v kapitole o nanocelulóze odstavec 2, řádek 5 se vyskytují při vyjmenovávání vlastností mezery, které jsou ohraničené čárkami - Na straně 17 poslední odstavec a navazující odstavec na straně 18 máte zarovnání textu vlevo, ne do bloku - Na stranách 26 a 32 se v tabulkách vyskytuje jiný motiv písma, než je používaný v celé práci Musím však konstatovat, že tyto připomínky nesnižují úroveň celé práce. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem doporučuji práci k obhajobě a hodnotím stupněm výborný (A).

Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků A