VALÍKOVÁ, M. Tištěný indikátor pH pro balené potraviny [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2022.

Veselá, Mária

Diplomantka prokázala schopnost výborně se zorientovat v dané problematice a navázat na předešlou bakalářskou prací. K dané problematice získávala nové informace studiem vědeckých časopiseckých publikací, literatury a internetu. Všechny nastudované poznatky sepsala do kvalitní rešerše. K experimentální práci přistupovala studentka velmi aktivně a zodpovědně. Prokázala zručnost a praktičnost, kterou si osvojila v předešlých letech doplněnou novými postupy. Pravidelně konzultovala své dosažené výsledky. Následně je samostatně zpracovala a vyhodnotila. Práce splnila všechny formální a obsahové požadavky. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou výborně.

Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace A
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A

Kovalčík, Adriána

Vo svojej diplomovej práci „Tištěný indikátor pH pro balené potraviny“ sa Bc. Michaela Valíková zaoberala možnosťou detekcie zmeny čerstvosti baleného mäsa a rýb kolorimetricky. Indikátor bol postavený na báze prírodných látok, anthokyanov. Téma vývoja inteligentných potravinových obalov je veľmi aktuálna a tematicky sa výborne hodí do študijného zamerania autorky práce. Obsah a rozsah diplomovej práce koreluje so zadanými cieľmi. Zvolené členenie diplomovej práce je klasické a zároveň logické. Autorka v teoretickej časti spracovala dostupné informácie o mikrobiologickej degradácii potravín, hlavne mäsa. Ďalej boli opísané princípy, typy a použitie inteligentných obalov. Nakoniec bolo popísané zloženie tlačeného indikátoru podľa zadania práce. Autorka využila 111 literárnych zdrojov pre teoretickú časť práce, čo je úctyhodný počet, avšak ich využitie v diskusii vlastných výsledkov bolo realizované len minimálne. V experimentálnej časti boli použité techniky prípravy inteligentných obalov, analýza zmeny farby pripravených materiálov ako aj praktické otestovanie funkcie obalov s pH indikátorom pre balenie mäsa a rýb popísané jasne. V časti výsledky a diskusia študentka preukázala úroveň, ktorá sa očakáva v danom obore. I keď musím vytknúť slabšiu prácu s literatúrou pri diskusii vlastných výsledkov. Očakávala by som diskusiu o možných prchavých organických zlúčeninách, ktoré sa uvoľňujú postupnou degradáciou mäsa alebo rýb. Aj keď ich stanovenie neboli predmetom experimentálnej práce, ale študent chemického odboru by mohol vymenovať v diskusii vlastných výsledkov, o aké produkty išlo, ktorých vznik a zvýšenie koncentrácie mení výsledné pH u použitého indikátora. Autorka práce by sa tak vyhla nejasnému slovnému spojeniu: „vznikalo více kyselých produktů...“ a mohla by tak použiť odbornú literatúru. Tieto vyhľadané informácie by jej celkovo uľahčili diskusiu svojich výsledkov (napr. prečo je rozdiel medzi rýchlosťou farebného prechodu použitého pH indikátora pri balení mäsa a rýb). Avšak celkovo prezentované získané výsledky, ich grafické zobrazenie a hodnotenie poukazuje na to, že autorka práce svojej téme rozumela, venovala sa jej a dokázala splniť zadané ciele v plnom rozsahu. Záver práce je napísaný jasne a prehľadne. Túto diplomovú prácu súhrne oceňujem známkou výborne (A) a odporúčam ju k obhajobe.

Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků A