MINÁRIK, Š. Rozvoj značky podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Zich, Robert

Autor zpracoval velmi komplexní materiál, který může použít pro rozvoj vlastního podniku. Využil nadstandardní portfolio nástrojů a pohledů, což se projevilo na místy problematické orientaci v práci, ale také to přineslo velmi široké pochopení problému. Autor pracoval aktivně a samostatně. Otázka: Jakým způsobem byste demonstroval propojení konceptů rozvoje značky a výsledků House of Quality?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A Cíle práce jsou definovány v kontextu rozvoje vlastní podnikatelské aktivity. Cíle práce byly naplněny v odpovídající míře, s dílčími výhradami - viz dále.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A Autor volí velmi široké portfolio přístupů a nástrojů. Do určitě míry by bylo možné pohled zúžit. Autor se v zásadě rozhodl zpracovat téma ze dvou pohledů, takže ve výsledku do určité míry zpracoval "dvě práce v jedné". Metodický přístup je jasně vysvětlen a odpovídá řešenému problému. V některých případech by bylo možné volit jednodušší metody a přístupy. Teoretická východiska řešení jsou nadstandardně široká. Autor zvolil přístup, při kterém chtěl shromáždit velmi široké portfolio znalostí, se kterým by mohl pracovat.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Pojetí zpracování a celkový nadstandardní rozsah poněkud snižuje přehlednost práce. S ohledem na rozsah by bylo vhodné věnovat více pozornosti dílčím závěrů. Samotné prezentované údaje jsou obecně relevantní a přínosné pro rozvoj dané společnosti. Detailní hodnocení přístupem House of Quality je v zásadě v pořádku, nicméně právě zde autor možná až příliš rozšiřuje pojetí zpracování tématu. Autor by mohl lépe vysvětlit, jak získané výsledky navazují na oblast hodnocení a rozvoje značky. Vlastní hodnocení značky je rovněž pojato široce a kombinuje více přístupů. Totéž lze říci o hodnocení zákazníků. Při analýze komunikačního mixu autor naráží na to, že s ohledem na spektrum nástrojů se některé části zbytečně "duplikují", respektive je třeba procházet více kapitol, aby čtenář získal kompletní pohled, se kterým autor pak pracuje. Celkový souhrn - obr. 36 - je nepochybně velmi přínosný z hlediska pochopení rozsahu analýzy. Právě zde by bylo možné zdůraznit provázanost jednoltivých oblstí a hlavně vazbu na nosné téma, tj. na rozvoj značky.
Praktická využitelnost výsledků B Vymezení struktury rámce rozvoje značky pokrývá rovněž široké spektrum pohledů. V některých částech jsou návrhy spíše obecnější, některé části pak poměrně detailní. Autor zde v principu kombinuje pohled rozvoje business strategie a rozvoj značky. Toto prolínání, doplněné o další témat jako komunikační mix apod. opět poněkud ztěžuje orientaci v celé logice návrhu. Současně je pravdou, že si autor zpracoval velmi komplexní materiál použitelný pro další rozvoj společnosti.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Místy komplikovaná struktura a obtížná orientace v textu - dáno komplexností, prolínáním pohledů a formou souhrnu dílčích částí.
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Úroveň práce se zdroji odpovídá standardům závěrečných prací.
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Bumberová, Veronika

Celkově hodnotím zpracování práce na dobré úrovni, a to zejména v důsledku příliš širokého pojetí vymezené problematiky, což se bohužel podepsalo v kvalitě a propojenosti získaných výstupů a následné kvalitě propracovanosti návrhů. Práce mohla být svým užším zaměřením na problematiku rozvoje značky zpracovaná jinak na vynikající úrovni. Otázka č. 1: V práci píšete, že očekávaný cíl z návrhů je zvýšení povědomí o značce, vyšší interakce a následné zvýšení objednávek. Pokuste se prosím vysvětlit ve vazbě na Vámi kalkulované náklady (alespoň za krátkodobé akce), s jakou výši objednávek a v jaké hodnotě může firma počítat (přínos). Otázka č. 2: Je vůbec reálné pro tuto mikro firmu svou komplexností nabízených služeb a dalším přidáváním balíčků služeb, snižovat náklady formou dosahování úspor z rozsahu? Není to jenom utopie na úkor přetěžování kapacit stávajících zdrojů a/nebo snižováním vlastní marže?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Autor se v práci snaží postihnout problematiku velice zeširoka (uplatnění strategických a marketingových analýz včetně specifických nástrojů z jiných disciplín), což způsobilo roztříštění sil a menší zaměření na jádro a propojení problematiky na rozvoj značky společnosti. Nicméně, výsledky analýz podporují návrhy změn v oblasti prvků a identity značky včetně její prezentace a komunikace se zákazníky. Práce je s ohledem na hlavní cíl a stanovené dílčí cíle práce zpracovaná na relativně velmi dobré úrovni.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B Velice oceňuji snahu autora vizuálně zobrazit metodiku a postup zpracování analýz (obrázek 1, str. 16), i když mám výhradu k smysluplnosti zachycení vazeb výstupů analýz v rámci celého procesu. Je velká škoda, že očekávaný cíl z návrhů v podobě zvýšení povědomí o značce, vyšší interakce a následné zvýšení objednávek, se čitatel dozvídá v podstatě v závěru práce. S ohledem na problematiku zvolil autor analytické metody, které odpovídají řešení (např. analýza a konkurenční komparace prvků či identity značky, analytika webu či kampaně, segmentace či cesta zákazníků), nicméně, metody jako SLEPTE, 7S od McKinsey, Porterův model jsou spíše popisné, jdou nad rámec a zbytečně natahují zaměření (to dokazuje i minimální propojení výstupů daných analýz na návrhy). Na druhé straně, velice chválím inovativní přístup ve formě užití modelu House of quality v nestandardním pojetí zákaznických požadavků a konkurenční pozice. V práci jsou obecně dodrženy postupy a metody, které jsou stanoveny v cíli, tak návazně popsány v teoretické části a uplatněny v části praktické.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Z hlediska analytické části již v úvodě dochází ke zmatkům v podobě rozpoznání popisu či analýzy interního prostředí (popis nabídky portfolia služeb a "oblasti působení" jsou vyčleněny, a přitom mají velice úzkou návaznost na oblast vymezení současné strategie společnosti v rámci metody 7S). Kapitola 2.2.3 "oblasti Oblasti pôsobenia", autor má asi na mysli zákaznické segmenty nebo trhy vymezené produkty (součást business strategie). Zde se nabízí popis rozložení tržeb na celkovém obratu/tržeb společnosti dle daných kategorií v %, i pro následnou argumentaci zaměření či zúžení řešené problematiky (v reakci na sociální faktory ve SLEPTE, průzkum, analytiku apod.). Obrázek 17, str. 73 není standardní formát organizační struktury, navíc naznačené vazby nejsou zcela čitelné a srozumitelné. Účel 7S analýzy spočívá v zhodnocení sladění současné strategie a jednotlivých analyzovaných prvků. Výtku mám k zařazení Porterova modelu 5-ti sil pod kapitolu 2.5. nazvanou "Konkurencia". Model se váže na analýzu a posouzení atraktivity trhu, na kterém firma působí nebo chce působit, a která je posuzována z pohledu pěti sil vymezujících trh, a ne pouze konkurence (i když originální autor mluví o konkurenčních silách). V práci jsou nevhodně zvolené typy grafů pro prezentaci cenové hladiny dle jednotlivých nabízených služeb včetně konkurence (str. 107-108, graf 1-2), nebo naopak v grafu chybí popis os a vypovídací hodnota je nejasná (str. 129, graf 11).
Praktická využitelnost výsledků C Práce je v praxi reálně použitelná jako podklad pro zvažování a implementaci kroků v rámci inovovaných prvků a identity značky a její komunikace vůči zákazníkům. Přesto návrhy působí chaoticky a dochází ke zbytečným duplicitám (tj. business strategie vymezuje trhy a zákazníky, způsoby prodejů, jasně stanovené cíle v dané oblasti apod.). Očekávané cíle strategického rozvoje, které business strategie přejímá, jsou popsány vágně (str. 146), místo toho, aby vymezovali jasné cíle v oblasti objednávek eventů dle kategorií, segmentu zákazníků apod. Navržený obchodní model působí jako zbožné přání, než odraz reality fungování, zejména pak v oblasti nastavení cenového modelu (vzhledem k tomu, že v analýze není podrobnější popis marže dle kategorie produktů, není možné usuzovat bližší závěry). Na druhé straně, si autor skutečně vyhrál s návrhy v oblasti komunikačního mixu a vizuálem loga či kampaní, které jsou pro praxi v podstatě okamžitě realizovatelné. Kontroverzně působí návrhy využití služeb externích živnostníků, investice do rozvoje zaměstnanců, rozšiřování balíčků služeb, když na druhé straně autor poukazuje na nedostatek finančního (investičního) kapitálu v důsledků dopadů koronavirové krize. Akční plánování neboli implementace je pro praxi velice klíčová, nicméně autor tuto část propracoval v podstatě pouze pro krátkodobé cíle. Pro praxi postrádám důkaz v podobě popsaného očekávaného cíle a tím je zvýšení objednávek, kterou autor v návrzích slibuje.
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Teoretická, analytická a návrhová část jsou navzájem logicky propojeny. Práce obecně splňuje obsahové náležitosti dané směrnicí. Autor v práci používá adekvátní terminologii na velmi dobré úrovni až na familiární názvy typu "Mackenzie 7S", str.16, "stage montáže", str. 70, str. 180 "druhy stopky" apod. Obsahově a dle návaznosti řešené problematiky mohla být teorie obsahově řazena ve více logickém kontextu, hierarchickém pojetí či procesním uchopení problematiky (autor skáče z trhu na business strategii a značku firmy a opět na trh formou konkurence a zákazníky, pak znova do typologie strategii apod.), což působí chaoticky. Teoretická část je taktéž vůči analytické a návrhové části předimenzovaná, byť velice chválím literární rešerše autora v oblasti analýzy identity a prvků značky. Výtku mám k formátu textu v rámci kapitoly 1.1.3 (str. 20), která začíná grafem, to samé kapitola 2.6.5.1 (str. 161), dále formátování písma (str. 164, fialové písmo textu) a taky ke gramatickým chybám, které se nacházejí v práci, a to bohužel již na začátku v samotném abstraktu práce ("návrhovou často práce, ktorá", str. 43 "zákazníka a Podokruhy budovania značky", str. 73 "veľa eventová firma" apod.). Celkový dojem z práce kazí střídání trpného rodu stylu psaní práce se třetí osobou množného čísla. Výtku mám také k formulaci a odkazování se na přílohy (např. "vlastností, ktoré boli popísane Príloha I Východisko biznis model canvas,").
Práce s informačními zdroji B V práci je s citacemi pracováno na relativně velmi dobré úrovni s ohledem na veřejné dostupné informace a knižní literaturu. Výtku má k uvádění webových stránek jako odkazů na zdroje dat (str. 99, str. 100, PIXEL intro apod.), tak i v případě zpracování dat z interních zdrojů společnosti v textu práce.
Navrhovaná známka
C

eVSKP id 143316