GAŠPAROVÁ, D. Samoenkapsulace bakterií podporujících růst rostlin jako cesta k nové generaci bioinokulantů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2022.

Sedláček, Petr

Dominika Gašparová se ve své bakalářské práci věnovala přípravě nového typu bakteriálních inokulantů, založených na samoenkapsulaci bakterií podporujících růst rostlin v gelové matrici vytvořené síťováním extracelulárních polysacharidů těmito bakteriemi produkovaných. Vzhledem k širokému záběru tématu si studentka v rámci řešení experimentální části své bakalářské práce osvojila široké spektrum laboratorních činností, zahrnující proces kultivace bakterií, jejich inkorporace do hydrogelových nosičů a použití mnohých instrumentálních technik k charakterizaci výsledných materiálů (např. spektrofotometrie, průtoková cytometrie, reometrie). Při všech experimentálních činnostech studentka projevovala spolehlivost a pracovitost, s trpělivostí přistupovala k řešení tradičních obtíží spojených s mikrobiálními biotechnologiemi (např. neúspěšné kultivace, mikrobiální kontaminace), díky čemuž se jí podařilo shromáždit rozsáhlý soubor experimentálních dat a originálních vědeckých poznatků. Mezi nimi vyčnívá nad ostatní především potvrzení zachování viability bakteriálních buněk po jejich enkapsulaci a následném uvolnění z gelu, což představuje klíčový milník v rámci ověření funkčnosti navrženého konceptu přípravy bioinokulantů. Při vyhodnocování a zpracování experimentálních dat studentka projevila velkou samostatnost. Textová podoba práce se sice nevyznačuje stylistickou dokonalostí (což může autorka brát jako drobnou výzvu do budoucna), na druhou stranu vcelku srozumitelně shrnuje výsledky studia literárních zdrojů i vlastní získané experimentální poznatky. Bakalářskou práci Dominiky Gašparové doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm „Výborně (A)“.

Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace B
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A

Obruča, Stanislav

Ve své bakalářské práci se studentka Dominika Gašparová věnovala enkapsulaci bakteriální kultury Azotobacter vinelandii do alginátového gelu tvořeného polymerem naprodukovaným přímo enkapsulovanou bakterií. Pozornost byla zaměřena jednak na porovnání produktivity různých kmenů a také na mechanismus a kinetiku uvolňování bakterií z gelu. Práce je vypracována ve slovenském jazyce na 48 stranách. Text je na solidní úrovni, struktura i logika textu jsou jasné a srozumitelné. Celkově bych text označil za dobře čitelný a srozumitelný, jeho gramatickou stránku si však netroufnu hodnotit. Bohužel mě některé kapitoly v teoretické části poněkud zklamaly. Za informačně prázdnou a vlastně zbytečnou považuji kapitolu 2.12 Současný stav řešené problematiky. Místo rešeršně pojaté pasáže shrnující nejaktuálnější informace zde čtenář najde krátký text, jehož informativní hodnota je velice nízká a vlastně není jasné, co chtěla autorka čtenáři sdělit. Výsledky jsou presentovány standardním způsobem. Studentka se pokusila svá data podrobně komentovat a také diskutovat, což je potřeba ocenit. Na druhou stranu způsob presentací některých dat je ne vždy šťastný. Například u obrázku 6 zvolila autorka poněkud nevhodnou jednotku, kdy výtěžky studovaných polymerů vyjadřuje v g/ml, vhodnější by určitě bylo vyjádřit koncentrace produktů v g/l. Také bych ocenil, kdyby legendy u obrázků byly informativnější tak, aby byly obrázky byly pochopitelné i bez podrobného čtení doprovodného textu. Co se experimentální strategie týče, domnívám se, že nejvhodnější technikou pro studium rychlosti uvolňování buněk z gelové matrice je průtoková cytometrie, která umožní v jedné analýze stanovit počet buněk i jejich viabilitu. Chápu, že analýza je náročná, ale domnívám se, že při zvýšeném experimentálním úsilí, by bylo možné ji za daným účelem optimalizovat. Nicméně celkově je práce velice zajímavá a presentuje původní a originální výsledky, které jistě budou podkladem pro navazující práce. Proto práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou A.

Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků B