DOBROVOLNÝ, M. Dynamický model šíření kůrovce a jeho analýza [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Čermák, Jan

Cílem této bakalářské práce bylo provedení analýzy modelu šíření kůrovce, sestaveného a diskutovaného v doporučené odborné literatuře. Kromě zpřístupnění této problematiky i pro českého čtenáře měla práce provést také určitou formu matematické podpory, která v některých pasážích doporučené literatury chyběla. Mezi pozitiva hodnocení školitele nepochybně patří zaujetí studenta pro dané téma; autor si sám hledal možnosti, kam a jakým způsobem práci posouvat. Naopak jistě potíže se objevovaly při stylistickém zpracování tématu, a v menší míře pak i při aplikování teoretických poznatků při analýze daného modelu. Částečně i z tohoto důvodu nebyl potenciál práce zcela využit. Celkový převažující dojem školitele z této práce a okolností jejího vzniku je však pozitivní. Práce je napsána srozumitelně, až na některé drobnosti matematicky korektně, a může sloužit nejen jako samostatný text pro zájemce z této oblasti aplikací diferenciálních rovnic, ale také jako doplněk k existující časopisecké literatuře. Práci doporučuji přijmout k obhajobě s hodnocením B.

Štoudková Růžičková, Viera

Celá práca je založená na prepise článku [5], ktorý obsahuje pomerne zložité modely, k tomu autor naviac pridal vlastné úvahy a výpočty. Kapitola 1 obsahuje stručný prehľad teórie. Chýba tu definícia (asymptotickej) stability, je tam len jej hrubý slovný popis. V 2. kapitole je zostavený model a potom ďalej upravený a aproximovaný. Všetko je prevzaté z článku [5], avšak uvedené jednotky parametrov úplne nesedia. Chýba tam aj dosť podstatné vysvetlenie, čo presne znamenajú hodnoty Z a N, akú majú jednotku. V kapitole 3 je diskutovaná stabilita pre model bez agregačných feromónov. Autor použil vlastný originálny postup, ktorý je správny, len zbytočne zložitý. V časti 3.2.1 spočítal vlastné čísla, ale ich výsledný tvar nechal neupravený, pričom je možné ľahko vidieť, že vlastné čísla sú -1 a -g. V časti 3.2.2 sa tiež dosť komplikovane dopracoval k záveru o záporných reálnych zložkách vlastných čísiel. V článku [5] je to isté ukázané na troch riadkoch (determinant matice je kladný, stopa záporná.) Časť 3.3 obsahuje vlastné výpočty, potrebné na vykreslenie fázových trajektórií, avšak len pre konkrétne hodnoty parametrov, prevzaté z článku. (V článku sú len výsledné obrázky bez výpočtov.) Tento istý postup sa mohol zopakovať aj pre parametre a vyvodiť z toho ďalšie závery. Kapitola 4 sa zaoberá modelom s agregačnými feromónmi, ku ktorému v článku sú len obrázky bez výpočtov. Autor sa v práci snaží spočítať body rovnováhy, ale pretože sa jedná o korene polynómu 11. stupňa, jediné, čo sa mu podarí, je ukázať, že existuje aspoň jeden kladný koreň. Potom pre konkrétne parametre už len odhaduje korene z vykresleného grafu. Kapitola 5 obsahuje najzložitejšie výpočty, ktoré autor správne prepísal z článku, v texte je pár drobných preklepov. Prácu napriek uvedeným výhradám odporúčam k obhajobe.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D

eVSKP id 136928